Helpotusta luvassa autojen käytettävyyteen – Euro NCAP:n turvallisuustähdet riippuvat jatkossa perinteisten nappuloiden määrästä

Teslan aloittama kosketusnäyttötrendi on valitettavasti saavuttanut suurimman osan muistakin autonvalmistajista. Digiedistyksen nimissä kosketusnäyttöjen kautta käytetään pahimmillaan suurinta osaa auton toiminnoista, mikä voi olla melkoinen uhka liikenneturvallisuudelle.

Ruutuja on kyllä helppo painella auton ollessa paikallaan, mutta ajon aikana oikean toiminnon etsiminen näytöltä voi pahimmillaan johtaa onnettomuuteen. Sormi osuu paljon helpommin perinteiseen painikkeeseen, jotka on kuitenkin siirretty enenevissä määrin museon hyllylle. Digiloikan nimissä myydyt kosketusnäytöt ovat autonvalmistajille paljon edullisempia kuin liuta perinteisiä nappuloita, joten syitä muutokseen voi etsiä trendikkyyden ohella ennen kaikkea talousosastolta.

Kuva: Mercedes-Benz

Tilanteeseen on kuitenkin luvassa kohennusta Euro NCAP:n taholta. Uusien autojen törmäystestejä ja turvallisuusluokituksia tekevä European New Car Assessment Programme ilmoitti nyt, että turvallisuustähtien määrä riippuu tammikuusta 2026 alkaen myös tiettyjen perustoimintojen löytymisestä ruudun ulkopuolelta. Niihin kuuluvat vilkut, hätävilkut, äänimerkki, lasinpyyhkimet ja eCall-nimellä tunnettu hätäpuhelutoiminto, joista toki useimmille onkin omat käyttökytkimensä nykyautoissakin.

Ajatus on siis hyvä, mutta yllä mainitulle listalle voisi lisätä monia muitakin toimintoja joita hallitaan tällä hetkellä kosketusnäytön kautta suurimmassa osassa uusista autoista. Tämä koskee esimerkiksi ilmastoinnin ja lämmityksen säätöjä, joille löytyi vielä muutama vuosi sitten omat nappinsa lähes kaikista autoista. Nykytrendin vastaisesti on toiminut esimerkiksi maasturivalmistaja Ineos, jonka Grenadier-mallista löytyy nappuloita kuin lentokoneesta. Toista ääripäätä edustaa esimerkiksi Teslan ja Volvo EX30:n minimalismi.

Kuva: Skoda

Tässä välissä tasapainottelee mm. Skoda, joka on tuonut uusimpiin malleihinsa erillisiä nappeja ja pikkuruutuja ilmastoinnin käyttämisen helpottamiseksi. Myös monista Toyotan ja Hyundain malleista löytyy edelleen nappuloita lähes vanhojen hyvien aikojen malliin. Euro NCAP:n päätös saattaa rohkaista autonvalmistajia miettimään uudelleen perinteisten painikkeiden käyttöä, vaikka se koskeekin vain välttämättömiä perustoimintoja. Viiden tähden turvallisuusluokitus houkuttanee autonvalmistajia jatkossakin, mutta kyseessä ei ole mikään määräys. Sellainen pitäisi Euroopassa tulla EU:n suunnasta, jonka kannasta ei ole tietoa.

Myös autonvalmistajien edustajat ovat kertoneet näkemyksiään ruutujen tulevaisuudesta. Esimerkiksi BMW:n toimitusjohtaja Oliver Zipse on vakuuttunut siitä, että jättimäiset ruudut ovat viimeistään 10 vuoden päästä historiaa. Aloite saattaa tulla lainsäätäjien taholta, ja myös teknologialla on esimerkiksi puheohjauksen kehittymisen myötä tärkeä osansa muutoksessa.

Kuva: Tesla

Lue lisää