Harvinaista Mersu-herkkua tarjolla – “panssarivaunukorista” S 72 AMG:tä vauhdittaa 525-heppainen V12

Mercedes alkoi olla 1980-luvun lopulla hätää kärsimässä, kun V12-koneiselle BMW 750i:lle ei löytynyt täysmoottorista vastinetta stuttgartilaisten mallistosta. Kilpailijaksi kehitettiin vuonna 1991 lanseeratun W140-korisen S-luokan kaksitoistamukinen huippuversio, joka totteli 600 SE – tai 600 SEL -nimeä akselivälin pituudesta riippuen. Massiivinen W140 tuli kuitenkin huonoon aikaan markkinoille, kun maailma oli vajoamassa syvän laman syövereihin ja panssarivaunuksikin haukutulle mahtipontiselle edustusautolle oli entistä vähemmän ymmärtäjiä.

W140 on alkanut nostaa pisteitään elinkaarensa jälkeen, koska auto oli laadullisesti aivan eri tasoa kuin kevyemmällä kynällä piirretty W220-seuraajamalli. 1990-luvun alkupuolen Ässän tehoskaala ei päättynyt tehtaan tekemään 600:een, koska hovivirittäjä AMG tarjosi vielä rutkasti lisävoimaa tarpeeksi paksulompakkoisille ostajille. AMG kehitti aluksi S 72:ksi nimetyn luomuksen, jonka V12:n iskutilavuus porattiin 7,2 litraan. Tehoa myllystä irtosi 525 heppaa, ja maksimivääntö kirjattiin 740 newtonin lukemaan.

S 72:sta valmistettiin vain muutamia kymmeniä yksilöitä, ja niistäkin suurin osa päätyi Japanin markkinoille. Pian auto muuttui vieläkin suuremmalla koneella varustetuksi S 73:ksi. Viralliset teho- ja vääntölukemat säilyivät kuitenkin ennallaan isommasta iskutilavuudesta huolimatta. Samaa perusmoottoria käytettiin myös Italian suunnalla, kun hyperautovalmistaja Pagani istutti AMG:n myllyn vieläkin tehokkaampana Zonda-nimiseen keskimoottorisporttiinsa.

Nyt Saksan Böblingenissä toimiva autoliike myy valkoista S 72 AMG:tä, joka on uitettu takaisin Saksaan Japanista. Valkoinen auto aloitti taipaleensa syyskuussa 1992 ”tavallisena” 600 SEL:nä, ja Mersu päätyi hieman myöhemmin AMG:n käsittelyyn. S 72:ksi muutettu luksuslimusiini palveli tehtaan hovivirittäjän esittelyautona loppuvuoteen 1995 asti, jolloin se myytiin Japaniin. Paluu Saksan maaperälle koitti vuonna 2012, minkä jälkeen auto vietiin jälleen AMG:lle. Ässään asennettiin monia uusia osia, ja se palautettiin pitkälti alkuperäiskuntoonsa.

Uuden maalipinnan auto sai kaksi vuotta sitten. S 72:een on myös asennettu Rialin 20-tuumaiset Daytona-vanteet, ja maskikin on maalattu valkoiseksi. Lisäksi konepeltiin on integroitu C 63 AMG:n tyyliset pullistukset, ja takavalojen alla kulkeva valolista on teipattu korinväriseksi. Muuten Ässä on kuitenkin alkuperäisessä AMG-kunnossa. Pakokaasut poistuvat tuplaulostuloilla varustetun AMG-putkiston kautta, ja helmatkin ovat virityspajan käsialaa. AMG:n nopeusmittarin skaala ulottuu 300 km/h:n lukemaan asti, mille on katetta. Rajoitin puuttuu nimittäin peliin vasta myöhemmin kuin vakiomalleissa.

Myyjäiike mainostaa valkoista AMG:tä ainoaksi yksilöksi, joka on tällä hetkellä Euroopassa tarjolla. Noin 160 000 kilometriä ajetun auton hinta kerrotaan vasta tosiostajille, mutta se lienee 100 000 euron paremmalla puolella.

LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Tarina kahdesta ruotsalaiskaunottaresta ja historiallisesta rallin voitosta – autona Mercedes-Benz 220 SEb W111

Tarina historiallisesta voitosta ja kahdesta hurjapäästä Ewy Rosqvististä ja Ursula Wirthistä. Kuvassa Ewy Rosqvist ja Ursula Wirth Monte-Carlo -rallissa...

100 000 dollarin muskeli – restomod-tyylinen Dodge Challenger on rakennettu viimeisen päälle kuluja säästämättä

Vuonna 1970 debytoinut Dodge Challenger kuuluu muskeliautojen eliittiin myös hintansa osalta. Alkuperäiskuntoisista tai huippuentisöidyistä Haastajista saa tätä nykyä pulittaa...

eBussy on 20-heppainen hassu sähköauto, jossa on mieletön määrä vääntöä

Electric Brands voi kuulostaa jenkkiyhtiöltä, mutta firma tulee tukevasti Saksan maalta, ja on tuomassa varsin mielenkiintoista laitetta alati kuumeneville...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...