BMW:n lippulaivaksi vuonna 1989 esitelty 8-sarjan coupé tuli markkinoille V12-moottorilla ryyditettynä 850i:nä, mutta myöhemmin valikoima täydentyi vielä kasikoneisella 840Ci:llä ja Motorsport-divisioonan kehittämällä 850 CSi:llä. Vaikka viimeksi mainittu ei saanutkaan maagista M-kirjainta mallimerkintäänsä, kyseessä oli aito M-Bemari moottoria myöten. 5,6-litraiseksi porattu pannu luovutti 381 hevosvoiman huipputehon ja 550 newtonmetrin maksimiväännön, eli lukemat kasvoivat mukavasti lähtökohdan 300 heppaan ja 450 newtoniin verrattuna.
Jos tämäkään ei vielä riittänyt, hätiin astui baijerilaismerkin hovivirittäjä Alpina. Se oli kehittänyt jo aiemmin oman B12:nsa 850i:n pohjalta, ja 850 CSi sai kunnian toimia lähtökohtana B12 5.7 Coupéksi nimetylle luomukselle. Kaksitoistamukisen myllyn iskutilavuus kasvatettiin auton nimen mukaisesti 5,7 litraan, ja muutosten listalle lukeutuivat myös mm. modifioitu ilmanotto, uusi nokka-akseli ja vapaammin virtaava pakoputkisto.
Lopputulokseksi saatiin komeat 416 hevosvoimaa ja 570 newtonmetriä, joiden voimin iso coupé pinkaisi nollasta sataan alle kuudessa sekunnissa ja ylsi karvan verran alle 300 km/h:n lukemaan jääneeseen huippunopeuteen. Ulkoa B12 5.7:n erotti perinteisten monipuolaisten vanteiden ohella mm. Alpinan omasta etuhelmasta ja hiilikuidusta leivotusta konepellistä, johon tehdyt aukot helpottivat kuuman ilman poistumista konehuoneesta. Sisustaakin muokattiin entistä ylellisemmäksi, ja koria koristamaan sai tietysti Alpinan tunnusomaiset raidat.
Suosittelemme
B12 5.7 Coupé jäi hyvin harvinaiseksi herkuksi, koska niitä valmistettiin ainoastaan 57 kappaletta. Suurimmassa osassa oli automaattivaihteisto, mutta muutama auto tilattiin myös kuusipykäläisellä manuaalilaatikolla. Käsin hämmennettävä B12 5.7 lienee kaikkein halutuin E31-korinen 8-sarja, ja nyt tällainen yksilö olisi tulossa saataville RM Sotheby’sin helmikuun alussa Pariisissa järjestämään youngtimer-teemaiseen huutokauppaan. Vuoden 1993 Alpina on myös ajomääränsä puolesta todellinen helmi, koska sen mittarissa on vasta hieman yli 9000 kilometriä.
Huutokaupattava auto on 21. valmistunut B12 5.7 Coupé, ja sen pintaa koristaa Alpinan perinteinen metallisinisen sävy. Sisusta on puolestaan mustaa nahkaa, joka saa kontrastia sinivihreistä tikkauksista. Manuaalivaihteinen B12 on huutokauppakamarin mukaan erittäin hienossa kunnossa niin päältä kuin sisältä, ja ainakin kuvissa auto vaikuttaa uudenveroiselta. Harvinaisuudella ja harvinaisen upealla kunnolla on kuitenkin hintansa tässäkin tapauksessa. Alpinasta maksettavan summan arvellaan nousevan 300 000 – 350 000 euron hintaluokkaan, eli se on kalliimpi kuin yksikään uusi BMW.