Harvinaista bemariherkkua tarjolla – manuaalivaihteisen Alpina B12 5.7 Coupén hinta voi nousta 300 000 euron paremmalle puolelle

BMW:n lippulaivaksi vuonna 1989 esitelty 8-sarjan coupé tuli markkinoille V12-moottorilla ryyditettynä 850i:nä, mutta myöhemmin valikoima täydentyi vielä kasikoneisella 840Ci:llä ja Motorsport-divisioonan kehittämällä 850 CSi:llä. Vaikka viimeksi mainittu ei saanutkaan maagista M-kirjainta mallimerkintäänsä, kyseessä oli aito M-Bemari moottoria myöten. 5,6-litraiseksi porattu pannu luovutti 381 hevosvoiman huipputehon ja 550 newtonmetrin maksimiväännön, eli lukemat kasvoivat mukavasti lähtökohdan 300 heppaan ja 450 newtoniin verrattuna.

Jos tämäkään ei vielä riittänyt, hätiin astui baijerilaismerkin hovivirittäjä Alpina. Se oli kehittänyt jo aiemmin oman B12:nsa 850i:n pohjalta, ja 850 CSi sai kunnian toimia lähtökohtana B12 5.7 Coupéksi nimetylle luomukselle. Kaksitoistamukisen myllyn iskutilavuus kasvatettiin auton nimen mukaisesti 5,7 litraan, ja muutosten listalle lukeutuivat myös mm. modifioitu ilmanotto, uusi nokka-akseli ja vapaammin virtaava pakoputkisto.

Lopputulokseksi saatiin komeat 416 hevosvoimaa ja 570 newtonmetriä, joiden voimin iso coupé pinkaisi nollasta sataan alle kuudessa sekunnissa ja ylsi karvan verran alle 300 km/h:n lukemaan jääneeseen huippunopeuteen. Ulkoa B12 5.7:n erotti perinteisten monipuolaisten vanteiden ohella mm. Alpinan omasta etuhelmasta ja hiilikuidusta leivotusta konepellistä, johon tehdyt aukot helpottivat kuuman ilman poistumista konehuoneesta. Sisustaakin muokattiin entistä ylellisemmäksi, ja koria koristamaan sai tietysti Alpinan tunnusomaiset raidat.





B12 5.7 Coupé jäi hyvin harvinaiseksi herkuksi, koska niitä valmistettiin ainoastaan 57 kappaletta. Suurimmassa osassa oli automaattivaihteisto, mutta muutama auto tilattiin myös kuusipykäläisellä manuaalilaatikolla. Käsin hämmennettävä B12 5.7 lienee kaikkein halutuin E31-korinen 8-sarja, ja nyt tällainen yksilö olisi tulossa saataville RM Sotheby’sin helmikuun alussa Pariisissa järjestämään youngtimer-teemaiseen huutokauppaan. Vuoden 1993 Alpina on myös ajomääränsä puolesta todellinen helmi, koska sen mittarissa on vasta hieman yli 9000 kilometriä.

Huutokaupattava auto on 21. valmistunut B12 5.7 Coupé, ja sen pintaa koristaa Alpinan perinteinen metallisinisen sävy. Sisusta on puolestaan mustaa nahkaa, joka saa kontrastia sinivihreistä tikkauksista. Manuaalivaihteinen B12 on huutokauppakamarin mukaan erittäin hienossa kunnossa niin päältä kuin sisältä, ja ainakin kuvissa auto vaikuttaa uudenveroiselta. Harvinaisuudella ja harvinaisen upealla kunnolla on kuitenkin hintansa tässäkin tapauksessa. Alpinasta maksettavan summan arvellaan nousevan 300 000 – 350 000 euron hintaluokkaan, eli se on kalliimpi kuin yksikään uusi BMW.

- Advertisement -
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Putkiston vaihto riittää: Toyota Century edustusauto kuulostaa superautolta

Jo vuosikymmenien ajan Toyota ja Nissan ovat vääntäneet kotimaassaan kättä ylellisten edustusautojen markkinoista. Toyotan vastaus on ollut Century-mallisto, joka...

BMW:n “Tesla” on pian täällä – 530-hevosvoimainen Concept i4 esitellään Genevessä

BMW lähti mukaan sähköautobisnekseen todella hyvissä ajoin, kun lähinnä kaupunkikäyttöön suunniteltu i3 esiteltiin jo kohta seitsemän vuotta sitten. Sen...

Volkswagen esitteli uuden pistokehybridin – Touareg R on yli 460-hevosvoimainen SUV-järkäle

2000-luvun alussa markkinoille tuotu VW Touareg on tätä nykyä edennyt kolmanteen sukupolveensa. Pari vuotta sitten myyntiin tulleen ison katumaasturin...

Tämä kasarimersu on yhtä kallis kuin uusi Lambo – leveäkorinen 560 SEC 6.0 AMG on yksi vain 50 valmistetusta yksilöstä

Syksyllä 1981 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Mersun S-luokan coupé oli yksi aikakautensa tyylikkäimpiä autoja. SEC:llä oli kuitenkin brutaalimpikin puolensa, minkä...

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...