Haluatko vielä upouuden Saabin – Italiasta löytyisi ajamaton farkkukorinen 9-3 31 000 eurolla

Saab kuului automaailman persoonallisimpiin merkkeihin, ja sillä on kunniakas historia niin teknisten ratkaisujen kuin ilmailun maailmasta periytyneen muotoilunkin osalta. Ruotsalaisbrändi toimi aikoinaan myös turbotekniikan pioneerina, ja sillä oli sanansa sanottavana rallipoluillakin.

Saabissa olisi siis ollut potentiaalia vaikka mihin, kun amerikkalaisjätti General Motors hankki sen omistukseensa 1990-luvun alkupuolella. Jenkit valitsivat kuitenkin helpomman tien kunnianhimoisen tekniikan sijasta. Uusi 900 päätettiin kehittää Opel Vectran pohjalta, ja samaa kaavaa noudatettiin myös auton seuraajan kohdalla. Vuonna 2002 esitelty 9-3 jäi valitettavasti lajinsa viimeiseksi, koska konkurssin partaalla keikkunut GM luopui koko merkistä vuonna 2010.





Uudet omistajatkaan eivät saaneet puhallettua ruotsalaisbrändiin enää tarpeeksi eloa, ja niinpä viimeiset Saabit putkahtivat ulos Trollhättanin tehtaan linjoilta vuonna 2011. Tämänkin jälkeen 9-3:a on yritetty koota piensarjoina, ja Kiinan Tianjiniin on perustettu jopa uusi tehdas.

Uusia Saabeja ei ole siis Euroopassa virallisesti saanut noin seitsemään vuoteen, mutta ajamattoman ruotsinraudan voi edelleen ostaa autoliikkeestä. Italiassa toimivalle entiselle Saab-jälleenmyyjälle on jäänyt seisomaan todennäköisesti vuoden 2011 farkkukorinen 9-3, jonka mittarissa on ainoastaan 90 kilometriä. Mustassa Sportwagonissa on luultavasti jopa uuden auton tuoksu edelleen tallella, ja jalkatiloja suojaavat vielä suojamuovit.

Saab edustaa parempaa Vector-varustetasoa, ja sen herkkuihin kuuluvat metallivärin lisäksi mm. automaatti-ilmastointi, puolinahkapenkit, parkkitutkat, vakionopeudensäädin, nahkaratti, lämmitettävä tuulilasi sekä 17-tuumaiset aluvanteet. Pellin alla nakuttaa 1,9-litrainen turbodiesel, joka tuottaa 130 heppaa. Sen voima välitetään etupyörille kuusivaihteisen manuaalin kautta, ja 9-3:n hiilidioksidipäästöiksi kerrottiin aikanaan vain 119 grammaa kilometriä kohti.

Auto täyttää kuitenkin vain vanhentuneet Euro 5 -päästömääräykset, joten sen saaminen kilpien väliin uutena autona voi olla mahdotonta nykymääräyksillä. Ajamattomasta 9-3:sta pyydetään edelleen 31 000 euroa, mikä on melkoisen suolainen hinta melkein 10 vuotta vanhasta mallista. Ehkäpä joku tarpeeksi innokas Saab-keräilijä hankkii kuitenkin tämänkin yksilön, joka kertoo kunniakkaan merkin viimeisistä ajoista.


LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...