Saab kuului automaailman persoonallisimpiin merkkeihin, ja sillä on kunniakas historia niin teknisten ratkaisujen kuin ilmailun maailmasta periytyneen muotoilunkin osalta. Ruotsalaisbrändi toimi aikoinaan myös turbotekniikan pioneerina, ja sillä oli sanansa sanottavana rallipoluillakin.
Saabissa olisi siis ollut potentiaalia vaikka mihin, kun amerikkalaisjätti General Motors hankki sen omistukseensa 1990-luvun alkupuolella. Jenkit valitsivat kuitenkin helpomman tien kunnianhimoisen tekniikan sijasta. Uusi 900 päätettiin kehittää Opel Vectran pohjalta, ja samaa kaavaa noudatettiin myös auton seuraajan kohdalla. Vuonna 2002 esitelty 9-3 jäi valitettavasti lajinsa viimeiseksi, koska konkurssin partaalla keikkunut GM luopui koko merkistä vuonna 2010.
Uudet omistajatkaan eivät saaneet puhallettua ruotsalaisbrändiin enää tarpeeksi eloa, ja niinpä viimeiset Saabit putkahtivat ulos Trollhättanin tehtaan linjoilta vuonna 2011. Tämänkin jälkeen 9-3:a on yritetty koota piensarjoina, ja Kiinan Tianjiniin on perustettu jopa uusi tehdas.
Uusia Saabeja ei ole siis Euroopassa virallisesti saanut noin seitsemään vuoteen, mutta ajamattoman ruotsinraudan voi edelleen ostaa autoliikkeestä. Italiassa toimivalle entiselle Saab-jälleenmyyjälle on jäänyt seisomaan todennäköisesti vuoden 2011 farkkukorinen 9-3, jonka mittarissa on ainoastaan 90 kilometriä. Mustassa Sportwagonissa on luultavasti jopa uuden auton tuoksu edelleen tallella, ja jalkatiloja suojaavat vielä suojamuovit.
Saab edustaa parempaa Vector-varustetasoa, ja sen herkkuihin kuuluvat metallivärin lisäksi mm. automaatti-ilmastointi, puolinahkapenkit, parkkitutkat, vakionopeudensäädin, nahkaratti, lämmitettävä tuulilasi sekä 17-tuumaiset aluvanteet. Pellin alla nakuttaa 1,9-litrainen turbodiesel, joka tuottaa 130 heppaa. Sen voima välitetään etupyörille kuusivaihteisen manuaalin kautta, ja 9-3:n hiilidioksidipäästöiksi kerrottiin aikanaan vain 119 grammaa kilometriä kohti.
Suosittelemme
Auto täyttää kuitenkin vain vanhentuneet Euro 5 -päästömääräykset, joten sen saaminen kilpien väliin uutena autona voi olla mahdotonta nykymääräyksillä. Ajamattomasta 9-3:sta pyydetään edelleen 31 000 euroa, mikä on melkoisen suolainen hinta melkein 10 vuotta vanhasta mallista. Ehkäpä joku tarpeeksi innokas Saab-keräilijä hankkii kuitenkin tämänkin yksilön, joka kertoo kunniakkaan merkin viimeisistä ajoista.