Haluaisitko vuoden 1978 Range Roverin ”uutena” – nyt sellaisen saisi suoraan tehtaalta

Rétromobile, yksi Euroopan suurimmista klassikkoautonäyttelyistä, avaa ovensa ensi viikolla Pariisissa. Jaguar Land Rover on viime aikoina tarjonnut menneiden vuosikymmenten klassikkojansa täydellisinä tehdasentisöinteinä, ja viimekeväisessä Essenin näyttelyssä esiteltiin ”tehdasuusi” ensimmäisen korimallin Land Rover. Lisäksi britit valmistavat tämän vuoden mittaan yhdeksän kappaleen uustuotantosarjan 1950-luvun legendaarisesta Jaguar XKSS:stä.

Pariisissa esitellään puolestaan tehdasentisöity ensimmäisen lähdön Range Rover vuodelta 1978. Bahama Gold -värinen auto on kaksiovinen, kuten kaikki Ranget 1980-luvun alkuun asti, ja maasturia vauhdittaa Buickin koneesta inspiraationsa saanut 3,5-litrainen alumiiniveekasi. Siitä irtoaa nykystandardeilla varsin vaatimattomat 132 hevosvoimaa 5000 kierroksen kohdalla, ja noin 250 newtonin maksimivääntökään ei saa enää kenenkään suuta loksahtamaan auki hämmästyksestä.

”Uuden” klassikkomaasturin tekniikkaa ei ole siis lähdetty parantelemaan, vaan se on entisöity täysin alkuperäiseksi Land Rover Classicin osia ja aikakaudelleen korrekteja valmistusmenetelmiä käyttämällä. Veekasin tuottama teho välitetään luonnollisesti kaikille neljälle pyörälle nelipykäläisen manuaalivaihteiston kautta, ja keskitasauspyörästö on lukittavaa mallia. Tämä auto on siis täysiverinen maastokulkine, vaikka 1970-luvun Range olikin ensimmäinen herraskainen maastoauto ja siinä mielessä nykyisten katumaastureiden henkinen edeltäjä.

Pariisissa komeileva 1978-mallinen auto on vasta alkua 10 yksilön sarjalle, joka koostuu tehdasentisöidyistä ensimmäisen sukupolven Rangeista. Automalli tuli myyntiin vuonna 1970, joten kaikki yksilöt edustavat todennäköisesti 1970-luvun tuotantoa. ”Uudet” museoautot rakennetaan Land Rover Classicin Range Rover Reborn -ohjelman puitteissa, ja niiden hinnat ovat melkoisen suolaiset. Entisöidystä maasturista pitää nimittäin pulittaa vähintään 135 000 puntaa, mikä on lähes 35 000 puntaa enemmän kuin uuden V8-koneisen Range Roverin listahinta Briteissä.

Suosittelemme

Entisöity Range ei ole Jaguar Land Roverin ständin ainoa auto Pariisissa, vaan esillä on myös yksi yhdeksästä ”uudesta” XKSS-Jaggesta ja historian ensimmäinen umpikattoinen E-Type alkuperäiseen loistoonsa palautettuna.

LähdeAutocar

Lue lisää