Haastavatko ranskalaiset viimeinkin Audin ja Bemarin tosissaan – tässä on DS:n uusi katumaasturi täysin naamioimattomana

Citroën DS oli alun perin ranskalaismerkin kaasunestejousitettu lippulaiva, joka esiteltiin 1950-luvun puolessavälissä. Kotimaassaan jumalattareksi kutsuttu iso Sitikka jätti autohistoriaan sen verran lähtemättömän vaikutuksen, että Citroën päätti nimetä uuden ajan premium-brändinsä DS:ksi. Aluksi arvokkaampia ranskalaisia myytiin Sitikan mallisarjoina, mutta DS:stä tehtiin oma merkkinsä muutama vuosi sitten.

Tähänastiset DS:t eivät ole olleet mitään suuria myyntimenestyksiä, koska premium-autojen luokka on hyvin vahvasti saksalaismerkkien valtakuntaa. DS:n mallien ominaisuudetkaan eivät ole olleet ihan samalla tasolla kilpailijoiden kanssa, mutta tähän saattaa olla luvassa parannusta. Julkisuuteen on nimittäin putkahtanut kuvia täysin naamioimattomasta upouudesta SUV:sta, jonka ensi-ilta koittaa hyvin todennäköisesti muutaman viikon päästä avautuvassa Geneven autonäyttelyssä.


Auton mainosrekisterikilvissä lukee DS7 Crossback, mistä voi päätellä uutuuden nimen. Kuvia tutkimalla huomaa, että muotoiluun on otettu vaikutteita muutaman vuoden takaisesta Wild Rubis -konseptista, mutta esimerkiksi maski ja sen keskellä komeileva logo ovat entistä suuremmat. Ranskalaisuutuuden linjat vaikuttavat miellyttävän sulavilta, mutta esimerkiksi etupuskurissa saattaa olla joidenkin makuun jo liikaa bling blingiä.

DS7 Sportback on ranskalaismerkin ensimmäinen SUV Euroopan markkinoilla, ja auton on tarkoitus heittää suora haaste mm. Audi Q5:lle ja BMW X4:lle. Uusi katumaasturi tehdään PSA-konsernin modulaariselle EMP2-pohjalevylle, ja auto on myös DS:n ensimmäinen pistokehybridi. Lisäksi tarjolle tulee noin 130-heppainen 1,5-litrainen diesel, ja bensakonevalikoiman kruunaa 240-hevosvoimainen versio, jossa painotetaan suorituskykyä.





Sisustasta on nähty vasta yksi kuva, jossa kuskin kädet ovat irti ratista. DS7 Sportbackiin tulee siis osittain autonomisen ajamisen mahdollistavaa tekniikkaa saksalaiskilpailijoiden tapaan. Toivottavasti auton muutkin ominaisuudet ovat tällä kertaa sillä tasolla, että Audiin ja BMW:hen tottuneet asiakkaat ovat valmiita harkitsemaan myös uutta vaihtoehtoa Ranskasta.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...