Citroën DS oli alun perin ranskalaismerkin kaasunestejousitettu lippulaiva, joka esiteltiin 1950-luvun puolessavälissä. Kotimaassaan jumalattareksi kutsuttu iso Sitikka jätti autohistoriaan sen verran lähtemättömän vaikutuksen, että Citroën päätti nimetä uuden ajan premium-brändinsä DS:ksi. Aluksi arvokkaampia ranskalaisia myytiin Sitikan mallisarjoina, mutta DS:stä tehtiin oma merkkinsä muutama vuosi sitten.
Tähänastiset DS:t eivät ole olleet mitään suuria myyntimenestyksiä, koska premium-autojen luokka on hyvin vahvasti saksalaismerkkien valtakuntaa. DS:n mallien ominaisuudetkaan eivät ole olleet ihan samalla tasolla kilpailijoiden kanssa, mutta tähän saattaa olla luvassa parannusta. Julkisuuteen on nimittäin putkahtanut kuvia täysin naamioimattomasta upouudesta SUV:sta, jonka ensi-ilta koittaa hyvin todennäköisesti muutaman viikon päästä avautuvassa Geneven autonäyttelyssä.
Auton mainosrekisterikilvissä lukee DS7 Crossback, mistä voi päätellä uutuuden nimen. Kuvia tutkimalla huomaa, että muotoiluun on otettu vaikutteita muutaman vuoden takaisesta Wild Rubis -konseptista, mutta esimerkiksi maski ja sen keskellä komeileva logo ovat entistä suuremmat. Ranskalaisuutuuden linjat vaikuttavat miellyttävän sulavilta, mutta esimerkiksi etupuskurissa saattaa olla joidenkin makuun jo liikaa bling blingiä.
Suosittelemme
DS7 Sportback on ranskalaismerkin ensimmäinen SUV Euroopan markkinoilla, ja auton on tarkoitus heittää suora haaste mm. Audi Q5:lle ja BMW X4:lle. Uusi katumaasturi tehdään PSA-konsernin modulaariselle EMP2-pohjalevylle, ja auto on myös DS:n ensimmäinen pistokehybridi. Lisäksi tarjolle tulee noin 130-heppainen 1,5-litrainen diesel, ja bensakonevalikoiman kruunaa 240-hevosvoimainen versio, jossa painotetaan suorituskykyä.
Sisustasta on nähty vasta yksi kuva, jossa kuskin kädet ovat irti ratista. DS7 Sportbackiin tulee siis osittain autonomisen ajamisen mahdollistavaa tekniikkaa saksalaiskilpailijoiden tapaan. Toivottavasti auton muutkin ominaisuudet ovat tällä kertaa sillä tasolla, että Audiin ja BMW:hen tottuneet asiakkaat ovat valmiita harkitsemaan myös uutta vaihtoehtoa Ranskasta.