G-Mersun facelift tulee pian – kulmikkaasta kulttimaasturista tehdään entistä aerodynaamisempi ja sähköisempi

Mercedeksen G-luokka kuuluu automaailman todellisiin dinosauruksiin, koska sen korin perusmuodot ovat säilyneet lähes muuttumattomana vuodesta 1979 lähtien. Todellisuudessa maasturiklassikko uudistui lähes viimeistä nippeliä myöten vuonna 2018, ja pian on G:n toisen sukupolven faceliftin vuoro.

Business Insider Germany on saanut käsiinsä Mercedes-Benzin sisäisen kirjeen, jonka sisältämien tietojen mukaan nykyisen G-luokan valmistus päättyy ensi vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Tarkkaa päivämäärää dokumentissa ei kuitenkaan mainita. Kyseessä on omalla tavallaan yhden aikakauden loppu, koska nykyinen G jää viimeiseksi pelkästään polttomoottorien voimin liikkuvaksi mallisarjansa edustajaksi.

Kuva: Mercedes-Benz

Ensi vuoden alkupuolella esiteltävä facelift-versio saa nimittäin kuoriensa alle osittain sähköistettyä tekniikkaa, ja samalta pohjalta tulee myös ensimmäinen täyssähköinen G-Mersu. Sen nimeksi on uumoiltu EQG:tä, mutta Mercedes-Benz ehti toisaalla jo ilmoittaa luopuvansa vähitellen sähköautojensa kryptisen kuuloisista EQ-alkuisista mallinimistä.

Alkuvuodesta 2018 esitelty nykyinen G on valmistettu Magna Steyrin tehtaan linjoilla Itävallan Grazissa, ja tuotanto jatkuu siellä myös faceliftin jälkeen. Nyky-G:ssä on muuttuvavälityksinen hammastanko-ohjaus alkuperäisen version kuulamutteriratkaisun sijasta, ja etupään jäykkä akselikin siirtyi historian lehdille toisen sukupolven G-luokan myötä. Lisäksi nykymallissa on monia aktiivisen ja passiivisen turvallisuuden järjestelmiä, joista ei osattu edes haaveilla alkuperäisen G:n päivinä.

Kuva: Mercedes-Benz

Ensi vuonna tuleva facelift-malli ei pikavilkaisulla juuri eroa nykyversiosta, mutta aerodynamiikka kohenee kuulemma huimasti lukuisten pienten muutosten myötä. Mercedeksen oli pakko turvautua niihin, jotta samalta pohjalta tehtävään täyssähkömalliin saadaan kunnollinen toimintasäde. G:ssä on jatkossakin pysty maski ja pyöreät ajovalot päiväajovaloledeineen, mutta kaikkiin versioihin tulee pystysuuntaiset rivat maskiin ja monia pintoja tasoitetaan aerodynamiikan ehdoilla.

G-luokasta Mersulla vastaava Emerich Schiller kertoi brittiläiselle Autocarille, että monilla pieniltä vaikuttavilla muutoksilla on jopa dramaattisesti aerodynamiikkaa parantava vaikutus. Vaikka maasturi-ikonin perusmuodot ovat lähes ennallaan, sähköversion alun perin vaatimat muutokset saavat kuulemma polttomoottorimallienkin kulutuksen pienenemään reilusti. Osansa asiassa on toki myös voimanlähteiden sähköistämisellä, joka tarkoittanee G-luokan polttomoottorimallien kohdalla mietoja hybridijärjestelmiä.

Kuva: Mercedes-Benz
LähdeCarscoops

Lue lisää