Fordin insinöörit ovat kehittäneet pari todellista vauhtipakua – näitä Transiteja vauhdittaa Focus RS:n ja ST:n tekniikka

Autotehtaat ovat silloin tällöin leikitelleet ajatuksella kilpa- tai urheiluauton tekniikan sovittamisesta pakettiauton kuoriin. Ford esitteli jo 1970-luvun alussa ensimmäisen Supervaninsa, jossa Transitin kori kätki alleen Le Mansissakin menestystä niittäneen GT40:n keskimoottorirakenteen ja 400-heppaisen veekasin. Supervanien sarja sai vielä jatkoa C-ryhmän ratakilpurin tekniikan pohjalle tehdystä kakkosversiosta ja siitä muokatusta Supervan 3:sta, joka muistutti ulkoisesti 1990-luvun Transitia.

Supervanit tehtiin markkinointitarkoituksiin, ja ne mainostivatkin hauskalla tavalla Transitin eri sukupolvia. Tällaisten show-pakujen lisäksi Fordin insinöörit ovat kehitelleet vuosien mittaan kaikessa hiljaisuudessa myös hieman hillitympiä sporttipakuja ilmeisesti lähinnä omaksi huvikseen. Tätä lajia edustavat kaksi 2000-luvun Transit Connectia, jotka on tähän asti pidetty visusti pois julkisuudesta.





Nyt ovaalimerkki päätti kuitenkin tuoda insinööriensä salaiset luomukset päivänvaloon. Niistä ensimmäinen on tehty 2000-luvun alun kulmikkaan Transit Connect -jakelupakettiauton pohjalta. Auto näyttää ulkoisesti lähes vakiolta, mutta korin yli kulkevat Shelby-tyyliset mustat raidat ja ensimmäisen sukupolven Focus RS:stä lainatut viisipuolaiset 17-tuumaiset vanteet juoruavat jotakin olevan toisin. Tästä kertovat myös madallettu alusta ja sisustasta pilkottavat Recaron kuppipenkit. Autossa ei ole tyydytty vain kosmeettisiin muutoksiin, vaan myös suurin osa tekniikasta on lainattu ykköskoppaisesta RS-Focuksesta.

Pellin alla pöhisee siis kaksilitrainen turbonelonen, joka tuottaa 215 hevosvoimaa. Ne ohjataan etupyörille RS:stä napatun manuaalilaatikon kautta, ja myös etujousitus sekä jarrut ovat peräisin samasta autosta. Tästä huolimatta viritetty paku vetelee kuulemma melkoisesti, mutta ajettavuus on silti kertaluokkaa hauskempaa tasoa kuin lähtökohdassa. Tavaratkin tulisivat perille huomattavasti ripeämmin kuin tavallisella pikku-Transitilla.

Toinen sporttipaku on huomattavasti tuoreempi, ja se on tehty nykyisen Transit Connectin pohjalta. Autoon ei ole valitettavasti istutettu viimeisimmän Focus RS:n nelivetotekniikkaa, vaan Fordin insinöörit ovat tyytyneet pykälää miedompaan ST:hen elintenluovuttajana. Potkusta ei ole kuitenkaan pulaa, koska konepellin alle sovitetusta kaksilitraisesta nelosturbosta irtoaa yli 250 heppaa. Auto on saanut myös vanhemman Transit Connectin kaltaisen päivityksen jarrujen, jousituksen ja sisustan osalta. Uudempi vauhtipaku on kuulemma tien päällä vanhaa hienostuneemman oloinen, ja voimaakin on käytettävissä enemmän.

Harmi, että nämä pikalähettien päiväunet ovat jääneet vain yksittäiskappaleiksi. Ainakin Fordin insinööreillä lienee ollut hauskaa niitä kehitettäessä, ja onneksi suuri yleisökin on nyt niistä ainakin tietoinen.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Tässä on pienoismallien Rolls-Royce – 1:8-kokoisen Cullinanin hinnat alkavat reilusta 15 000 eurosta

Rolls-Royce laajensi mallistoaan muutama vuosi sitten Cullinaniksi nimetyllä katumaasturilla. Siitä täytyy pulittaa verottomanakin yli 300 000 euroa, eli kyseessä...

Ford Cosworthin kuuluisa takasiipi sai innoituksen Punaisen Paronin lentokoneesta

Kukapa autohullu ei muistaisi Cossu-Eskon hurjaa kaksoistakasiipeä 90-luvun ralli- ja siviilimaailmasta. Harva kuitenkaan tietää, että siipiä piti alun perin...

Legendaarinen lyhytelokuva saa uuden tulkinnan – Charles Leclerc tykittää tänä viikonloppuna Monacon kaduilla Ferrari SF90 Stradalella

Ranskalaisohjaaja Claude Lelouchin C’était un rendez-vous vuodelta 1976 kuuluu alansa klassikoihin autohörhöjen piireissä. Nyt se saa uuden tulkinnan, jota...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...