Legendaarinen Ford Mustang kätkee vuoden 2015 mallin konepellin alle 2.3 litraisen EcoBoost moottorin.
Tehoa, vääntöä ja taloudellisuutta?
Uusi turboahdettu moottori tuottaa 314 hevosvoimaa ja 434 newtonmetriä vääntöä. Polttoaineen kulutus huitelee ennakkotietojen mukaan 11 litraa sataselle kaupungissa ja 7.8 maantiellä. CO2-päästöt on n. 199 g/km. Vertailun vuoksi, vastaavien lukemien tasolle pääsee 430 heppainen uusi BMW M4, joka tosin painii jo hinnankin puolesta eri sarjassa.
Moottorista vähän lisää, eli nelipyttyisessä 2,3 litran moottorissa on turboahdin, suorasuihkutus ja kaksi erillistä nokka-akselia muuttuvalla ajoituksella. Imusarjan ja turboahtimen kotelointi on optimoitu Mustangia varten (saman koneen runkoa löytyy myös muista Fordeista). Moottori tarjoaa valmistajan mukaan tasaisen vääntökäyrän, eli musse liikkuu mukavasti kaikilla kierrosnopeuksilla.
Uusi twin-scroll-turboahdin tarjoaa tehoa nopeammin, mutta samalla, korkean hyötysuhteen ansiosta, tuottaa vähemmän päästöjä. Twin-scroll on tavallaan yksi turbo jossa on kaksi turboa. Se on myös edullisempi ratkaisu, kuin tuplaturbo (kaksi ahdinta).
Uusi EcoBoost moottori tarjoaa suorituskykyä jota Mustang -kuljettajat odottavat. Kaikissa nopeuksissa, koko kierroalueella ja missä tahansa ajotilanteessa. – Sanoo Scott Makowksi, Ford EcoBoost -voimalinjan johtava insinööri.
Suosittelemme
EcoBoostin lisäksi tarjolla on todellisten Mustang-fanien iloksi myös ikoninen 5.0 litrainen V8, joka tuottaa 418 hevosvoimaa ja 524 Nm vääntöä. Päästöt ja kulutus ovat toki edellämainittua korkeammat, mutta tämän moottorivaihtoehdon valitsijoille se ei ole ensisijainen kiinnostuksen kohde.
Uutta Mustangia saa kuusilovisella manuaalilla tai automaatilla. Jälkimmäisen yhteydessä tulee myös läpyskät ratin taakse, eli automaattia voi käyttää myös ‘manuaalimoodissa’. Tässä yhteydessä laatikosta löytyy myös automaattinen välikaasutoiminto alaspäin vaihdettaessa, mikä tekee revittelystä vieläkin nautinnollisempaa.
Uusi Ford Mustang on upea luomus. Autosta löytyy paljon uutta, mutta samalla myös vanhaa on kunnioitettu. Mustang on edelleen ajajan auto, jolla voi käydä ostoksilla marketissa tai ajamassa radalla perä vinossa.