MAINOS: Hovisepät

Tudor Black Bay Pro

Aina valmiina seikkailuun


Ford laittoi kompaktin katumaasturinsa kattavasti uusiksi

Kuga on toiminut jo usean vuoden ajan Fordin syömähampaana yhä suurempaa suosiota nauttivassa kompaktien katumaasturien luokassa. Ensimmäisen sukupolven Kuga esiteltiin vuonna 2008, ja nykymalli tuli myyntiin nelisen vuotta sitten. Niinpä aika oli kypsä auton facelift-versiolle, josta Ford julkisti nyt ensimmäiset kuvat.

Käytännössä kaikki viime päivinä paljastetut uutuusmallit esitellään suurelle yleisölle ensi viikolla Geneven autonäyttelyssä, mutta Kugan facelift on poikkeus sääntöön. Se lanseerattiin nimittäin Barcelonan Mobile World Congressissa, joka on maailman suurin mobiilialan tapahtuma. Tämä kertoo siitä, kuinka tärkeässä asemassa tietotekniikka on nykyään autonvalmistajienkin kannalta. Kugan amerikkalainen sisarmalli Escape sai faceliftin jo viime vuoden lopulla, joten mitään suuria yllätyksiä Euroopan Fordin katumaasturin kasvojenkohotus ei tarjoa.

Kuga_2

Kugan maski on nyt entistä suurempi ja kuusikulmaisempi, ja se edustaa samaa tyyliä kuin Edge-nimisen isoveljen keula. Myös etuvaloissa on tuoreita muotoja ja päiväajovalojen ledinauhat. Lisäksi etupuskuri sumuvaloineen on laitettu uusiksi, ja takavalot ovat entistä suuremmat. Tarjolla on myös uusia 17-19-tuumaisia alumiinivanteita, tuore Copper Pulse -niminen ulkoväri sekä uutena varusteena takapuskurin alle sähköisesti piiloon kääntyvä vetokoukku. Sisätiloissa ilmastoinnin säätimet on laitettu uusiksi, ja rattikin on tuoretta mallia. Ohjauspyörään saa nyt myös lämmityksen, ja käsijarru on muuttunut sähkötoimiseksi.

Koska auto esiteltiin mobiilialan messuilla, myös tietoviihdejärjestelmään on panostettu. Kugassa on nyt Fordin uusin SYNC 3 -niminen tietoviihdekeskus, joka tarjoaa kahdeksantuumaisen kosketusnäytön sekä yhteensopivuuden Android Auton ja Applen CarPlayn kanssa. Lisäksi autoon saa adaptiiviset kaarrevalot ja vääntöä eri pyörien kesken jakavan torque vectoring -järjestelmän. Kugassa on myös kaupunkiliikenteen hätäjarrutusjärjestelmä, joka toimii nyt jopa 50 km/h:n nopeuteen asti. Tärkein tekninen uudistus on kuitenkin uuden aloitusmallin dieselin lisäys moottorivalikoimaan. 1,5-litraisesta TDCi-neloskoneesta irtoaa 120 heppaa, jotka välitetään ainoastaan etupyörille. Tehokkaampiin malleihin saa toki nelivedon entiseen tapaan.

Suosittelemme


Vaikka faceliftattu Kuga esiteltiin jo nyt, se tulee markkinoille vasta myöhemmin. Tilauskirjat avataan kesällä, ja auto saadaan myyntiin loppuvuodesta tai jopa vasta ensi vuoden alussa.

Kuga_4

Kuga_3

Lue lisää