Tämä pikku-Fiat kulkee myös mökkitiellä

Introduzione

Legendaarisella Fiat 600:lla oli aikoinaan monta lempinimeä: Pikku-Fiat, Kuoppatutka, Kusiainen, Lypsyjakkara, Maantiepaise, Munuainen, Näppy, Pompannappi, Postilaatikko ja Sittiäinen. Fiat 600 julkistettiin vuonna 1955 Geneven autonäyttelyssä ja viimeiset tuotiin Suomeen vuonna 1974.

Pompannapin pikkuveli ja Suomessa harvinaisempi Fiat 500 tuli alunperin markkinoille 1957. Autossa oli tuolloin 13 hevosvoimainen, 479 kuutiosenttimetrinen (0,4 L) moottori. Fiat 500 herätettiin uudelleen henkiin vuonna 2007 ja nyt siitä on tehty uusi malli, nimeltään Fiat 500X.

FIAT 500X

Piccolo?

Fiat 500X:llä on pituutta 4,25 metriä (Cross -malli 2cm lisää), leveyttä 1,8 metriä ja korkeutta 1,6 metriä. Hetkinen, otetaanpas verrokiksi vuoden 2014 VW Golf. Pituus 4,25 metriä, leveys 1,79 metriä ja korkeutta 1,45 metriä. Eihän 500X olekaan niin pieni!

Edessä kuskille ja matkustajalle saa mukavan asennon. Takajalkatila ei pitkän ihmisen päätä huimaa, mutta taakse kuitenkin mahtuu.

Tavaratilaa on 350 litraa ja sitä saa lisää kaatamalla takapenkin selkänojan. Mikäli tila ei vieläkään riitä, etumatkustajan penkin selkänojankin voi kääntää tasaiseksi alustaksi. Sinkkumiehet saattavat löytää tästä poikkeavasta ominaisuudesta muitakin etuja.

Suosittelemme

 

fiat_500x06

Cabina

Sisätilat ovat tyylikkäät ja ergonomiset. Mukavat penkit tarjoavat myös sivuttaistukea ja kädensijat/lepuuttimet on sijoiteltu ergonomisesti. Sisäilmettä voi tuunata valitsemalla seitsemästä eri vaihtoehdosta sopivat värit, nahat ja kankaat. Valoa koppiin saa lisävarusteena myytävällä “Sky Dome” lasikatolla.

Mittaristo 3,5 tuuman TFT-näytöllä, kojelauta jopa 6,5 tuuman kosketusnäytöllä ja vanhan viissatasen tyyliä mukailevat muodot luovat ohjaamoon mukavan modernin ja retron ilmeen.

Uconnect -äänijärjestelmään voi kytkeytyä Bluetoothilla, aux- tai USB-piuhalla ja sen kautta hoituvat niin puhelut kuin musiikin striimaus. Laatua arvostava voi valita äänijärjestelmäksi jopa 560 wattisen, kahdeksalla kaiuttimella ja subwooferilla varustetun BeatsAudio hi-fi järjestelmän.

Uconnectia voi ohjata viisi tuumaisella kosketusnäytöllä, ratin painikkeilla ja äänikomennoilla. Lisävarusteena sen yhteyteen voi valita myös TomTom 2.5D navigaattorin. Suuremman 6,5 tuumaisen kosketusnäytön kylkiäisenä saa 3D-satelliittinavigoinnin, progressiivisen reittiopastuksen ja “yhden käskyn” päämäärän valinnan – tämän toiminta pitää kyllä kokea käytännössä.

[spacer height=”20px”]
Fiat 500X

Andiamo?

500X:n liikuttamiseen on tarjolla useita vaihtoehtoja. 1,6L / 110hv bensiinimoottori, 5-portaisella manuaalivaihteistolla ja 1,4L / 140hv Turbo, 6-portaisella manuaalilla, yksöis- tai kaksoiskytkimella varustettuna.

Nelivetoista mallia vie eteenpäin 1.4L / 170hv bensiini Turbo tai 2.0L / 140hv diesel Turbo ja voimansiirtoon saa peräti 9-portaisen automaatin! Muina dieselvaihtoehtoina löytyy 1,3L / 95hv ja 1,6L / 120hv, kuusipykäläisellä manuaalilla.

Kiihtyvyyttä löytyy ripeimmillään 9,8 sekuntia sataseen ja huippunopeutta 190km/h. Kulutus on pienimmillään 4,2 litraa sataselle ja päästöt 109g/km (1,6 diesel).

Fiat 500X on saatavilla katukäyttöön hauskasti nimetyillä varustelupaketeilla, kuten Pop, Pop Star ja Lounge. Hieman kovempaan käyttöön autoa saa Cross tai Cross Plus -varustepaketilla. Autoa voi personoida lisää kahdentoista värin valikoimasta ja alle mahtuu 16, 17 tai jopa 18-tuumaiset aluvanteet.

Tuonti Suomeen ei ole vielä käynnistynyt ja hintakin on vahvistamatta. Epävirallisten arvioiden mukaan se tulee olemaan jossain 25 000 euron alapuolella. Varustelupakettien ja moottorivaihtoehtojen saatavuus saattaa myös olla rajallinen.

Lue lisää