Ferrarin mallivalikoima on nykyään kattavampi kuin koskaan, ja Maranellosta kantautuu lähes jatkuvasti tietoja uusista autoista. Tässä kuussa lanseerausvuorossa ei ole yhtään uutuutta, mutta Ferrari kertoi sen sijaan valikoimasta poistuvista malleista.
Jäähyväiset jätetään SF90 Stradalelle ja 812 GTS:lle, joiden poistumisesta tuotannosta ilmoitettiin kuluvan vuoden ensimmäisen puoliskon myyntilukemien julkaisun ohessa. Näiden mallien tarun päättyminen ei tule yllätyksenä, koska seuraajat ovat lähtökuopissaan. SF90:n seuraaja vangittiin salavalokuvaajien linsseille ensimmäistä kertaa jo vuosi sitten elokuussa, kun taas keväällä julkisuuteen tuotu 12Cilindri Spider astuu 812 GTS:n saappaisiin.
SF90:n valmistuksen päättyminen koskee vain perusmallia. Vieläkin tehokkaampi SF90 XX elää ja voi hyvin, koska sen asiakastoimitukset alkoivat vasta tämän vuoden toisen neljänneksen aikana. Ferrari kertoi lisäksi, että Roman ja 812 Competizionen toimitusmäärät olivat laskusuunnassa vuoden toisella neljänneksellä koska molemmat coupét ovat lähestymässä elinkaarensa loppusuoraa.
Roman osalta tieto on varsin yllättävä, koska sen avokattoinen Spider-versio esiteltiin vasta viime vuonna. Ainakin Spiderin valmistus jatkuu siis varmasti pidempään, mutta coupé-korisen Roman seuraajasta ei ole vielä varmuutta. 812 Competizione poistuu puolestaan tuotannosta, koska sen pohjana toimiva 812 Superfast on jo korvattu uudella 12Cilindrillä.
Ferrari sai tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana kaupaksi 7044 autoa maailmanlaajuisesti, mikä tarkoitti prosentin kasvua viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Maranellon merkin tulevaisuudennäkymät ovat varsin lupaavat, koska Ferrarilla on riittävästi tilauksia vuoteen 2026 saakka. Kasvua vauhdittaa erityisesti uusien 12Cilindri-mallien vahva kysyntä.
Suosittelemme
Ferrarin mallistoon kuuluu tätä nykyä myös Purosangue-katumaasturi, mutta merkistä ei haluta tehdä SUV:ien dominoimaa brändiä. Pahimpiin kilpailijoihin kuuluvalla Lamborghinillä Urus vastaa valtaosasta merkin myynnistä, kun taas Ferrarilla Purosanguen valmistusmäärä rajataan vain 20 prosenttiin maranellolaisten vuosituotannosta.
Tällä hetkellä Ferrarin valikoimaan kuuluu bensamalleja ja pistokehybrideitä, mutta ensi vuoden loppupuolella tulossa on myös Maranellon merkin ensimmäinen täyssähköauto. Se lienee jonkinlainen crossover, koska ensimmäisissä testimuuleissa on hyödynnetty Maserati Levanten muokattua koria feikkipakoputkenpäillä höystettynä. Toista ääripäätä Ferrarin tulevien mallien osalta edustaa uusi hyperauto, joka astuu LaFerrarin ja sen maineikkaiden edeltäjien saappaisiin.