Ferrari esittelee 488:n huippuversion Genevessä – uudessa ”GTO”:ssa on 700-heppainen kisakone ja reilusti hiilikuitua

Ferrarilla on jo pitkät perinteet keskimoottorisista V8-malleista tehtyjen sporttiversioiden osalta. Sarja alkoi vuonna 2003 esitellyn Challenge Stradalen myötä, joka kehitettiin 360 Modenan pohjalta. Seuraavana vuorossa oli F430:n Scuderia-malli, joka tehtiin samalla kaavalla. Autoon tuotiin monia ratahenkisiä erikoisherkkuja, ja lisäksi tehoa nostettiin ja painoa laskettiin. Tämän sarjan toistaiseksi viimeinen malli on 458 Speciale, joka jäi Maranellon orin vapari-V8:n joutsenlauluksi.

458:n seuraajaksi esitellyssä 488:ssa siirryttiin turbovoimaan, mutta autosta ei ole vielä tuotu markkinoille Specialen saappaat täyttävää sporttiversiota. Se nähdään kuitenkin pian, koska auto esitellään reilun kuukauden päästä avautuvassa Geneven autonäyttelyssä. Uutuus saatetaan nimetä Ferrarin pitkien perinteiden mukaisesti GTO:ksi, mutta asiasta ei ole vielä täyttä varmuutta.

Maranellon miehet eivät ole vielä julkistaneet autosta mitään virallisia tietoja, mutta niitä on silti vuotanut jo nettiin. Sporttimallia vauhdittaa 488 Challenge -rata-auton koneeseen pohjautuva tuplaturbokasi, josta irtoaa vähintään 700 hevosvoimaa. Autosta tulee tämän myötä historian tehokkain kahdeksanpyttyinen Ferrari. Kasvaneen tehon lisäksi koneen paino putoaa kuulemma 10 prosentilla ”tavallisessa” 488 GTB:ssä käytettyyn 3,9-litraiseen tuplaturbo-V8:aan verrattuna.

Pannun soundia kuvaillaan ainutlaatuisen rata-automaiseksi, ja samaa henkeä löytyy ”GTO”:n koristakin. Aerodynaamisen tehokkuuden pitäisi kohentua 20 prosentilla, ja hiilikuitua käytetään todella runsaasti. Niinpä nokkapelti, etupuskuri, takaspoileri ja takapuskuri tehdään tästä kevytmateriaalista. Lisäksi jopa vanteet ovat hiilikuitua, millä saavutetaan 40 prosentin painonsäästö perinteisiin alumiinivanteisiin verrattuna.

Suosittelemme

Muita herkkuja ovat GTE-ratakilpurista inspiraationsa saanut takadiffuusori sekä Sideslip Management Systemiksi nimetty järjestelmä, joka edustaa Ferrarin luistoneston ja ajovakaudenhallinnan viimeisintä kehitysversiota. Lisäksi autoon tulee äärimmäisen nopea ohjausvaihde ja supernopeat vaihdot takaava Race-strategia vaihdelaatikkoon. Jäämme odottelemaan ”GTO”:n lopullisia tietoja, jotka julkaistaan todennäköisesti muutaman viikon päästä.

LähdeCarscoops

Lue lisää