Farmari kuin laatikko – Uruguayssa muotoiltu NSU P10 on nykyisten Avant-Audien kaukainen esi-isä

Audin historian taustalta löytyy Auto Unionin merkkien ohella Saksan Neckarsulmissa toiminut NSU. Sen suosituin malli oli takamoottorinen Prinz, jonka farmariversio tuli tuotantoon kaukaisessa Uruguayssa.

NSU sulautui osaksi Auto Unionia vuonna 1969, ja samoihin aikoihin alkaa myös juttumme kantikkaan farmarin tarina. NSU:n maahantuojana Uruguayssa toiminut Quintanar kaipasi valikoimaansa hieman isompaa autoa kuin pieni porrasperäinen Prinz, jota vauhditti piskuinen kaksisylinterinen moottori. Vuonna 1968 uruguaylaiset alkoivat valmistaa samalta pohjalta omaa farmariaan, jonka nimeksi tuli P6.

Kuva: Audi

Kuin viivoittimella piirrettyä lopputulosta tarkastellessa ei uskoisi ihan heti, että autolla oli ihan oikea muotoilijansa. Uruguaylaisen farmarin tarkoituksenmukaisista linjoista vastasi Carlos Sotomayor, ja moottori sekä muu tekniikka otettiin suoraan Prinzistä. Tämän myötä farkun voimanlähteenä toimi ainoastaan 598-kuutiosenttinen ilmajäähdytteinen kaksipyttyinen, jonka huipputeho oli 36 heppaa.

Pienestä koneesta huolimatta P6:ia onnistuttiin saamaan kaupaksi 140 kappaletta vuodessa. Lisäteholle oli kuitenkin tarvetta, joten farmarin kori lennätettiin Saksaan NSU:n Neckarsulmin päämajalle. Siellä insinöörien tehtävänä oli miettiä, kuinka Prinz 1000:n isompi nelisylinterinen moottori olisi saatu kenkälusikoitua farkkuun. 996-kuutiosenttinen mylly ei sopinut millään ilveellä P6:n konehuoneeseen, joten suurin osa auton tavaratilasta piti uhrata moottorille.

Kuva: Audi

NSU:n väen suureksi yllätykseksi tämä sopi Quintanarille. Uuden nimen saaneessa NSU P10 ”Uruguayssa” oli peräti 43 hevosvoimaa, joiden turvin yllettiin 120 km/h:n huippuihin. Vuonna 1971 NSU:n toiminnot Uruguayssa tulivat kuitenkin päätökseensä, mihin mennessä Quintanar oli onnistunut saamaan kaupaksi yhteensä 500 P6:ta ja P10:tä.

NSU:n insinöörien rakentama ensimmäinen P10:n prototyyppi jäi Neckarsulmiin, jossa se edelleen majailee osana Audin historiallisten autojen kokoelmaa. Ainoa Saksan teillä liikkunut P10 on yksi osa NSU:n 150-vuotista historiaa, jota Audi juhlistaa tänä vuonna.

Kuva: Audi
Kuva: Audi
LähdeCarscoops

Lue lisää