Farkku-Skodasta saa irti mukavasti tehoa – Octavia RS:ssä on ABT:n virityksen jälkeen 315 heppaa

Skoda Octavia kuuluu Suomen suosituimpiin autoihin, ja myös sporttiversio RS on mennyt todella mukavasti kaupaksi täällä peräpohjolassakin. Dieselkoneinen farkku-RS on ollut ajoittain jopa koko mallisarjan myydyin yksittäinen versio, koska auto on tarjonnut juuri sopivassa suhteessa tehoa ja tilaa kilpailijoita edullisemmin.

RS:n toinen moottorivaihtoehto on mm. VW Golf GTI:stä tuttu kaksilitrainen TSI-bensaturbo, jota saa kahtena eri tehoversiona. ”Perusmallissa” on faceliftin jälkeen 230 hevosvoimaa, mutta tarjolla on myös 245-heppainen painos samasta myllystä. Molempien bensakoneiden voima välitetään ainoastaan etupyörille, koska neliveto on varattu Octavia RS -mallistossa TDI-dieselin yksinoikeudeksi.

Ahdettuihin koneisiin on helppo loihtia lisätehoa virityssoftilla, ja saksalaispaja ABT esitteli nyt oman tulkintansa tšekkiläisestä sporttifarkusta. Lähtökohdaksi on otettu RS:n 230-hevosvoimainen versio, johon on loihdittu peräti 85 lisäheppaa uudelleenohjelmoinnin, downpipen ja sporttikatalysaattorin avulla. Vääntö on puolestaan kasvanut 350 newtonmetrin lukemasta 450 newtoniin.

315-hevosvoimaiseksi muuttuneen auton lisäpotku tuntuu parhaiten ohituskiihtyvyydessä. Paikaltaan lähdettäessä kasvanut teho hukkuu osittain sutimiseen, koska ABT:n RS on edelleen etuvetoinen. Nollasta sataan mennään kuitenkin 6,3 sekunnissa, ja huippunopeutta riittää peräti 252 km/h:n verran.

Suosittelemme

Tehokuurin lisäksi tarjolla on 20 millillä madallettu alusta, joka sopii lisäjäykkyydestä huolimatta vielä arkikäyttöönkin. Octavia RS;ään saa luonnollisesti myös virityspajan omaa designia edustavat vanteet, jotka ovat 19-tuumaiset. Kun viritykset jättää tähän, auto säilyy vielä mukavan huomaamattomana muiden Octavioiden joukossa.

RS:stä tulee ABT:n käsittelyn myötä melko suora kilpailija konsernikumppani Seatin Leon ST Cupralle, jossa on tasan 300 heppaa. Seatia saa tosin myös nelivetoisena, mikä saattaa olla monelle ostajalle ratkaiseva kriteeri. Neliveto löytyy myös emomerkki Volkwagenin Golf R -farmarista, mutta se on hinnaltaan selvästi Skodaa ja Seatia arvokkaampi. Toisaalta Octavia RS:n hyvä hinta-laatusuhde säilyy myös ABT:n virityksen jälkeen, koska pelkkä moottoriviritys maksaa ainakin Saksassa ”vain” reilut 3500 euroa.

Lue lisää