Euroopan myydyin auto sai faceliftin – Peugeot 208:n muutokset ovat varsin hillittyjä niin sisältä kuin päältä

Euroopan myydyin auto voi kuulostaa Suomesta käsin jopa yllättävältä. Tuota titteliä on pitänyt hallussaan vuosina 2021 ja 2022 Peugeot 208, joka sai nyt faceliftin suosion jatkumisen varmistamiseksi.

Kasvojenkohotuksen erottaa parhaiten keulasta. Etupuskuriin on nyt sovitettu uudet pystysuuntaiset päiväajovalot, joiden kolme raitaa ovat kuulemma saaneet inspiraationsa Le Mansissakin kisanneesta Peugeotin 9X8-hyperautosta. 208:n kaikkiin versioihin tulee nämä valot, mutta GT-mallissa ne ulottuvat pidemmälle kohti täysledeillä toteutettuja varsinaisia ajovaloja, jotka on myöskin päivitetty.

Kuva: Peugeot

Takavaloissakin on uutta grafiikkaa, eli kolme vastaavaa lediraitaa vaakatasossa. Kaikissa 208:eissa on nyt kiiltävän mustat peilinkotelot vakiona, ja korinväriksi on tarjolla seitsemän eri sävyä. Niiden nimet ovat Agueda Yellow, Selenium Grey, Artense Grey, Perla Black, Banquise White, Elixir Red ja Vertigo Blue. Sporttihenkisessä GT:ssä on entiseen malliin mustat pyöränkaaret, jotka tuovat mieleen legendaarisen 205 GTi:n lokasuojanlevitykset. Lisäksi GT:hen saa halutessaan mustan katon.

Kuva: Peugeot

Ulkoisiin muutoksiin kuuluvat myös uudet 16- ja 17-tuumaiset vannedesignit sekä tuoreet logot niin keulalla, kyljessä kuin perässäkin. Sisustaa on puolestaan höystetty uusilla istuinten verhoilukankailla, kuten Adamite Green -värisillä tehosteilla piristetyllä mustalla alcantaralla. 10-tuumainen digimittaristo on vakiona Allure- ja GT-varustetasoissa, kun taas tietoviihdejärjestelmän myöskin kymmentuumainen ruutu löytyy koko mallistosta. Lisäksi ratissa komeilee nyt Peugeotin uusin logo, ja kuusipykäläisellä manuaalilla varustetut autot ovat saaneet uuden vaihdekepinnupin.

Kuva: Peugeot

Faceliftatun 208:n vakiovarusteluun kuuluu Peugeotin i-Connect-järjestelmä, ja astetta paremman i-Connect Advancedin saa lisähintaan. Molempia hallitaan 10-tuumaisen keskinäytön kautta, joka tarjoaa myös langattoman Apple CarPlayn sekä Android Auton. Allure- ja GT-malleissa on lisäksi kolme USB-C-pistoketta, tehokkaampi langaton laturi sekä tarkat etu- ja takakamerat pysäköintiä varten.

Malliston keulakuvana toimivassa täyssähköisessä E-208:ssa on 51 kWh:n akkupaketti ja 156 hevosvoiman teho, kun taas WLTP-standardin mukaiseksi toimintamatkaksi kerrotaan 400 kilometriä. Vakiona sähkömallissa on 7,4 kilowatin yksivaihelaturi, mutta lisävarusteena autoon saa myös 11-kilowattisen kolmivaihelaturin. Pikalatauksella akut täyttyvät kuulemma alle 25 minuutissa 20 prosentin tasolta 80 prosenttiin kapasiteetista.

Suosittelemme

Kuva: Peugeot

Edullisempaa pikkuautoa tarvitseville on tarjolla mietoja hybrideitä ja perinteisiä bensakoneitakin. Miedoissa hybrideissä on 48 voltin sähköjärjestelmä ja 100- tai 136-heppainen PureTech-bensaturbo, kun taas pelkät bensavaihtoehdot ovat 75 tai 100 hevosvoimaa tuottavat 1,2-litraiset kolmipytyt. Ensin mainitussa on viisivaihteinen ja jälkimmäisessä kuusipykäläinen manuaali. Faceliftatun 208:n hintoja tai myynnin aloitusajankohtaa Peugeot ei ole vielä kertonut.

LähdeCarscoops

Lue lisää