Etsitkö taloudellista Corvettea – tämä klooni on tehty Mazda MX-5:n pohjalta

1960-luvun avo-Corvette taitaa kuulua aika monen unelma-autolistan kärkipäähän, mutta taloudelliset tekijät voivat estää unelman toteuttamisen. C2-korinen avo-Vette on nimittäin kaikkea muuta kuin halpa, ja lisäksi jenkkisportin veekasilla on melkoinen bensanjano. Ajo-ominaisuudetkaan eivät kestä vertailua nykyajan urheiluautoihin, mutta vanhan Corvetten tyyli on tietysti omaa luokkaansa.

Jos hakusessa on vanhan Vetten tyylinen uusi avoauto, japanilaisella Mitsuokalla on lähes täydellinen ratkaisu ongelmaan. Retrohenkisistä luomuksistaan tuttu firma on tällä kertaa kehittänyt nykyisen Mazda MX-5:n pohjalta vahvasti 1960-lukua henkivän roadsterin, jonka linjat ovat saaneet ilmiselviä vaikutteita vuonna 1963 lanseeratusta C2-korimallin Corvettesta. Mm. lokasuojien kaaret, konepellin muodot ja käytännössä koko peräpää ovat suoraa lainaa klassikko-Vettestä.

Ainoastaan tuulilasinkarmi, rättikatto, ovet ja peilit on hyödynnetty sellaisinaan Mazdasta. Monien maiden lainsäädäntö ei enää salli uusiin autoihin Corvetten kaltaisia luukkulamppuja, joten etuvaloina toimivat kromattujen etupuskurien päälle sijoitetut pyöreät umpiot. Mitsuokan retroavo on nimetty komeasti Rock Stariksi, ja auton muskelihenkiset muodot ja konepellin sekä lokasuojien ilma-aukot antaisivat olettaa järeää tekniikkaa myös pellin alle.





Mitsuoka on kuitenkin tässäkin suhteessa identtinen lähtökohtansa kanssa, eli autoa vauhdittaa MX-5:n vakiotasoa edustava 1,5-litrainen nelonen. Siitä irtoaa vain 132 hevosvoimaa, kun taas C2-korisen Vetten nokalla möyrysi parhaimmillaan yli 440-heppainen V8. Kevyt moottori tekee kuitenkin hyvää Rock Starin ajettavuudelle, ja auton pitäisi taittua kurveihin yhtä ketterästi kuin MX-5. Myös taloudellisuus on huomattavasti paremmalla tolalla kuin Corvettessa, mutta soundeissa jäädään pahasti jälkeen.

Neloskoneen pariksi saa joko kuusipykäläisen manuaalin tai yhtä monella vaihteella varustetun automaatin. Ne ovat Mazdan vakiotavaraa, kuten myös Mitsuokan sisusta. Siitä saa kuitenkin tehtyä yksilöllisemmän mm. maalattujen oviverhoilujen yläosien, nahkapenkkien ja laajennetun nahkaverhoilun avulla. Tällöin myös hinta pompsahtaa ylemmäksi kuin perusmallista Japanissa pyydettävät reilut 36 000 euroa. Huippuversio kustantaa puolestaan noin 40 000 euroa ilman lisävarusteita.

- Advertisement -
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Putkiston vaihto riittää: Toyota Century edustusauto kuulostaa superautolta

Jo vuosikymmenien ajan Toyota ja Nissan ovat vääntäneet kotimaassaan kättä ylellisten edustusautojen markkinoista. Toyotan vastaus on ollut Century-mallisto, joka...

BMW:n “Tesla” on pian täällä – 530-hevosvoimainen Concept i4 esitellään Genevessä

BMW lähti mukaan sähköautobisnekseen todella hyvissä ajoin, kun lähinnä kaupunkikäyttöön suunniteltu i3 esiteltiin jo kohta seitsemän vuotta sitten. Sen...

Volkswagen esitteli uuden pistokehybridin – Touareg R on yli 460-hevosvoimainen SUV-järkäle

2000-luvun alussa markkinoille tuotu VW Touareg on tätä nykyä edennyt kolmanteen sukupolveensa. Pari vuotta sitten myyntiin tulleen ison katumaasturin...

Tämä kasarimersu on yhtä kallis kuin uusi Lambo – leveäkorinen 560 SEC 6.0 AMG on yksi vain 50 valmistetusta yksilöstä

Syksyllä 1981 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Mersun S-luokan coupé oli yksi aikakautensa tyylikkäimpiä autoja. SEC:llä oli kuitenkin brutaalimpikin puolensa, minkä...

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...