MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Etsitkö taloudellista Corvettea – tämä klooni on tehty Mazda MX-5:n pohjalta

1960-luvun avo-Corvette taitaa kuulua aika monen unelma-autolistan kärkipäähän, mutta taloudelliset tekijät voivat estää unelman toteuttamisen. C2-korinen avo-Vette on nimittäin kaikkea muuta kuin halpa, ja lisäksi jenkkisportin veekasilla on melkoinen bensanjano. Ajo-ominaisuudetkaan eivät kestä vertailua nykyajan urheiluautoihin, mutta vanhan Corvetten tyyli on tietysti omaa luokkaansa.

Jos hakusessa on vanhan Vetten tyylinen uusi avoauto, japanilaisella Mitsuokalla on lähes täydellinen ratkaisu ongelmaan. Retrohenkisistä luomuksistaan tuttu firma on tällä kertaa kehittänyt nykyisen Mazda MX-5:n pohjalta vahvasti 1960-lukua henkivän roadsterin, jonka linjat ovat saaneet ilmiselviä vaikutteita vuonna 1963 lanseeratusta C2-korimallin Corvettesta. Mm. lokasuojien kaaret, konepellin muodot ja käytännössä koko peräpää ovat suoraa lainaa klassikko-Vettestä.

Ainoastaan tuulilasinkarmi, rättikatto, ovet ja peilit on hyödynnetty sellaisinaan Mazdasta. Monien maiden lainsäädäntö ei enää salli uusiin autoihin Corvetten kaltaisia luukkulamppuja, joten etuvaloina toimivat kromattujen etupuskurien päälle sijoitetut pyöreät umpiot. Mitsuokan retroavo on nimetty komeasti Rock Stariksi, ja auton muskelihenkiset muodot ja konepellin sekä lokasuojien ilma-aukot antaisivat olettaa järeää tekniikkaa myös pellin alle.

Suosittelemme


Mitsuoka on kuitenkin tässäkin suhteessa identtinen lähtökohtansa kanssa, eli autoa vauhdittaa MX-5:n vakiotasoa edustava 1,5-litrainen nelonen. Siitä irtoaa vain 132 hevosvoimaa, kun taas C2-korisen Vetten nokalla möyrysi parhaimmillaan yli 440-heppainen V8. Kevyt moottori tekee kuitenkin hyvää Rock Starin ajettavuudelle, ja auton pitäisi taittua kurveihin yhtä ketterästi kuin MX-5. Myös taloudellisuus on huomattavasti paremmalla tolalla kuin Corvettessa, mutta soundeissa jäädään pahasti jälkeen.

Neloskoneen pariksi saa joko kuusipykäläisen manuaalin tai yhtä monella vaihteella varustetun automaatin. Ne ovat Mazdan vakiotavaraa, kuten myös Mitsuokan sisusta. Siitä saa kuitenkin tehtyä yksilöllisemmän mm. maalattujen oviverhoilujen yläosien, nahkapenkkien ja laajennetun nahkaverhoilun avulla. Tällöin myös hinta pompsahtaa ylemmäksi kuin perusmallista Japanissa pyydettävät reilut 36 000 euroa. Huippuversio kustantaa puolestaan noin 40 000 euroa ilman lisävarusteita.

LähdeCarscoops

Lue lisää