ESP pelastaa henkiä

ESP on lyhenne englanninkielisistä sanoista electronic stability program ja se on suomeksi ajovakauden hallintajärjestelmä.

Järjestelmä on laajalti käytössä uudemmissa ajoneuvoissa ja se tunnetaan myös muilla nimillä, kuten esimerkiksi ESC (electronic stability control) ja DSC (dynamic stability control).

Ajovakauden hallintajärjestelmä havaitsee pidon ja ohjauskyvyn menetyksen ja pyrkii palauttamaan ajoneuvon kuljettajan hallintaan.

ESP -järjestelmä on saksalaisen Bosch -yrityksen kehittämä ja sen tuotanto alkoi vuonna 1995. Vuoteen 2014 mennessä 84 prosenttia kaikista uusista eurooppalaisista autoista on varustettu ESP:llä. Maailmanlaajuisesti ESP:tä on vain 59 prosentissa uusista autoista.

Järjestelmän kehittämisestä lähtien ESP on ehkäissyt jo yli 190 000 onnettomuutta ja pelastanut yli 6000 ihmishenkeä Euroopassa. 

1. marraskuuta 2014 alkaen ESP on pakollinen varuste kaikissa EU:ssa rekisteröitävissä uusissa henkilöautoissa ja kevyissä hyötyajoneuvoissa.

Suosittelemme

ESP

[spacer height=”20px”]

Miten ESP toimii?

ESP tarkkailee älykkäillä tunnistimilla ajoneuvon etenemistä 25 kertaa sekunnissa. Mikäli se havaitsee ajoneuvon menevän eri suuntaan kuin mihin sitä ohjataan, esimerkiksi sivuluisu, se pyrkii palauttamaan kontrollin ensisijaisesti vähentämällä moottorin tehoa. Jos tämä ei auta, niin järjestelmä jarruttaa jokaista pyörää erikseen saadakseen aikaan vastavoimia, millä auto palautetaan takaisin kuljettajan hallintaan.

Katso video: Näin ESP toimii.

Turvavyön jälkeen ESP on auton tärkein turvavaruste. Se on jopa tärkempi kuin airbag.

Lue lisää