Keskustelu ja kiinnostus sähköautoja ja muita ekovimpaimia kohtaan käy kiivaana, joten on syytä välillä palata aikaan, jolloin moottorit olivat jättimäisiä ja päästöt sekä polttoaineenkulutus täysin mitätön sivuseikka.
Seuraavassa esittelemme aikamme suurimmilla moottoreilla varustettuja autoja, joiden litratilavuudet ovat poikkeuksetta kaksinumeroisia.
BMW Brutus
Ensimmäinen esiteltävä auto näyttää vanhalta, mutta on valmistunut kahdeksan vuoden rakentamisen jälkeen vuonna 2006. Auton rakentamisesta on vastannut saksalainen Auto- und Technikmuseum Sinsheim -museo ja sen nokalla komeilee vesijäähdytteinen 1920-luvulta peräisin oleva BMW:n valmistama pommikoneen 47-litrainen V12-moottori.
Hevosvoimia Brutuksesta löytyy tasaisesti 550, mutta hetkellistä tehoa on tarjolla jopa 750 hevosvoimaa. Huipputeho irtoaa jo reilun 1600 minuuttikierroksen tuntumassa. Brutus on ketju- ja takavetoinen, ja siinä on kolmiportainen vaihdelaatikko, sekä vain taka-akselilla sijoitetut jarrut. Auton alusta on peräisin amerikkalaisesta paloautosta. Mikäli tämän auton kulutus sattuisi kiinnostamaan, se on noin 100 l/100 km.
Napier-Bentley
Seuraavaksi palataan ajassa hieman taaksepäin ja tutustutaan vuonna 1972 englannissa valmistuneeseen Napier-Bentley kilpa-autoon. Hieman edellistä pienemmän W12-moottorin tilavuus on noin 24 litraa. Tehoa autosta löytyy niin ikään 550 hevosvoimaa (2200 rpm) ja vääntöä noin 1690 Nm.
Suosittelemme
Tämän yksipaikkaisen kilpa-auton Napier Sea Lion -moottori on peräisin veneestä, mutta läheistä sukua vuoden 1917 Napier Lion lentokoneen moottorille. Kone on kiinni vuoden 1929 Bentley-kilpa-auton rungossa, joka on samankaltainen Napier-Railton auton kanssa, jolla rikottiin autojen nopeusennätys vuonna 1935. Ennätysnopeus oli tuolloin 230 kilometriä tunnissa.
Sunbeam 350HP
Seuraava moottorihirmu on myös peräisin Englannista ja vuodelta 1920. Merkki on suomalaisillekin tuttu vuosilta 1969-1976, jolloin kotimaassamme nähtiin Sunbeam 900 -mallisia kompakteja autoja, joiden 900-kuutioinen moottori tuotti vaivaiset 39 hevosvoimaa. Sunbeam 350HP-mallin teho oli mallimerkinnän mukaisesti noin 350 hevosvoimaa, joka oli peräisin 18-litraisesta V12-moottorista.
Autoa on tehty vain yksi kappale ja se on valmistunut vuonna 1920 Sunbeamin tehtaalta. Auto tehtiin nopeusennätyksen tavoitteluun ja vuonna 1922 sillä rikottiin ennätyksiä, joista yksi oli 215 km/h huippunopeus, joka saavutettiin kilometrin matkalla.
Mercedes-Benz T80
T80 mallin mersu valmistui toisen maailmansodan kynnyksellä vuonna 1939 ja se tehtiin vain ja ainoastaan nopeusennätyksen tavoitteluun. Auton on suunnitellut itse Ferdinand Porsche ja noin kahdeksanmetrinen virtaviivainen kori kätkee alleen peräti kuusi pyörää.
T80:n moottori on todella miehekäs mersun valmistama 44,5 litrainen V12, joka tuottaa huimat 3000 hevosvoimaa. Tyyppimerkinnällä DB-603 varustettu moottori on suurennettu versio DB-601 lentokoneen moottorista, joka nähtiin sodan aikana legendaarisen Messerschmitt Bf 109 -hävittäjän nokalla. Suurennetun sylinteritilavuuden ja tuunauksen myötä moottorin hevosvoima tuplautui lentokoneeseen nähden.
Autolle povattiin 600 km/h huippunopeutta, mutta ennätysyritykset tyrehtyivät toisen maailmansodan alkamiseen ja auto tallitettiin sodan ajaksi. Nykyään T80 löytyy Mercedes-Benzin museosta Stuttgartista.
FIAT S76
Fiat S76 valmistui vuonna 1911 ja sen olemassaolon tarkoitus oli rikkoa Blitzen Benzin hallussa oleva maanopeuden maailmanennätys. Torinon pedoksi (The Beast of Turin) kutsutun S76:n pellin alla kehräsi huikea 28,4-litrainen nelisylinterinen moottori.
Auton moottorista irtoaa 290 hevosvoimaa, mikä oli tuohon aikaa käsittämätön määrä. S76:n huippunopeus on peräti 290 km/h, mikä on auton olemusta tarkastellessa lähinnä pelottava luku. Vuonna 1912 tämä kuitenkin saavutettiin ja Fiat S76 kirjasi nopeusennätyksen nimiinsä.