Ensiesittelyssä uusi Range Rover Sport – luksusta ja sähköistä suorituskykyä

Pääsimme tutustumaan uuteen Range Rover Sport -luksusmaasturiin Suomen ensiesittelytilaisuudessa, joka pidettiin meren rannalla entisen öljysäiliön sisällä. Kolmannen sukupolven Sport-malli tarjoaa suorituskykyistä ja modernia hybriditekniikkaa, sekä loistoautomaista luksusta. 

Sport-mallin historia juontaa juurensa vuoteen 2004, jolloin North American International Auto Show -tapahtumassa esiteltiin urheilullinen Range Stormer -konseptiauto. Kolmiovinen konsepti herätti huomiota muun muassa oranssilla värillään, ja erilaisilla sporttisilla lisäosillaan. Heti seuraavana vuonna tuli myyntiin Range Rover Sportin ensimmäisen sukupolven mallit, joita valmistettiin vuoteen 2013 asti. Toinen sukupolvi esiteltiin heti edellisen perään, ja nyt mallin perinnettä jatkaa täysin uusi kolmas sukupolvi.

Kolmannen sukupolven Range Rover Sport esiteltiin maahantuojan toimesta medialle Kruunuvuorenrannassa sijaisevassa Öljysäiliö 468:ssa, joka on nimensä mukaisesti vanhasta öljysäiliöstä pysyväksi valo- ja maisemateoksi muutettu tapahtumatila. Tyylikäs ja puhtaanvalkoinen Range Rover Sport erottui industriaalisessa ympäristössä edukseen, joten paikkavalinta oli erinomainen.

Tyyliä ja mukavuutta

Uuden Range Rover Sportin design on puhdaslinjaista ja ajatonta. Kylkien pokkaukset ovat maltillisia, ja auton sporttisuutta ei ole lähdetty korostamaan liikaa. Korkea kylkilinja saa auton näyttämään massiiviselta, eikä sitä ole tarkoituskaan peitellä.

Yksittäiset detaljit, kuten litteämmät ajovalot, upotetut ovenkahvat, ja uudelleen muotoiltu takapää, jossa rekisterikilven paikka on siirretty “puskurin” tuntumaan, erottavat selvästi uuden Sportin edellisestä sukupolvesta. Lähes viisimetrisen Sportin akseliväli on kasvanut 2997 millimetriin, mikä tarjoaa takamatkustajille mukavasti lisäjalkatilaa.

Suosittelemme

Range Rover Sport 2023

Urheilullinen malli tarjoaa perinteiden velvoittamana myös ylellisyyttä, joka on aistittavissa näkö-, kuulo- ja tuntoaistein. Sisällä on todella hiljaista, sillä valmistaja ei ole kitsastellut äänieristemateriaalien ja ovitiivisteiden käytössä. Yksi laadun kansanomainen mittari on ollut perinteisesti ovien sulkemisääni, mikä tässä tapauksessa hellii kuuloaistia. Jos oven haluaa sulkea todella hiljaisesti, vaikka aamulennolle lähtiessä, niin oven voi vetää varovasti puolitiehen, ja antaa imujärjestelmän hoitaa loput.

Istuimet ovat mukavat ja ergonomiset, ja sisätilat ovat kokonaisuudessaan loistoautoluokkaa. Hallintalaitteet ovat selkeät ja hyvin sijoitetut. Monet pienet yksityiskohdat tekevät myös auton käytöstä mukavampaa, kuten esimerkiksi valaistut turvavöiden lukot, jotka on helppo löytää pimeässäkin.

Range Rover Sport -maasturin valaistut turvavyön lukot.
Valaistut turvavyön lukot löytyvät pimeässä helposti

Lisävarustelistalta löytyvä 29 kaiuttiminen Meridian -äänijärjestelmä tuo kaiuttimet jopa niskatyynyihin, ja aktiivinen vastamelujärjestelmä vaimentaa ajoääniä. Äänentoisto on vaikuttava, ja se tekee autosta pienen konserttisalin. Hurja kaiutinmäärä on integroitu auton sisustaan taitavasti, eikä kaiuttimia juuri huomaa. Automaattinen ilmanpuhdistusjärjestelmä huolehtii sisäilman laadusta ja ionisoi epäpuhtaudet pois, joten matkustusmukavuus on huipputasolla.

Tekniikkaa ja suorituskykyä

Voimalinjavaihtoehtoja on tarjolla runsaasti: kaksi lataushybridiä, yksi bensa-kevythybridi, kolme diesel-kevythybridiä. Kaikissa voimanlähteenä on V6-moottori, mutta saatavilla on myös polttoaineen hintoja pelkäämättömälle sopiva bensiinikäyttöinen V8. Tehoa irtoaa mallista riippuen 250 – 530 hevosvoiman väliltä. Suosituin malli tulee todennäköisimmin olemaan P440e lataushybridi, sillä se on malliston edullisin hieman alle 110 000 euron hinnallaan. Tehoa mallista löytyy noin 440 hevosvoimaa, joten sillä ei todellakaan jää jalkoihin. Vuonna 2024 Sportista on tulossa vielä täyssähköinen versio, mihin palaamme tuonnempana.

 

Range Rover Sport -luksusmaasturissa on tyyliä ja luonnetta.
Range Rover Sport -luksusmaasturissa on tyyliä ja luonnetta.

Dynaaminen ilmajousitus ja aktiiviset kallistuksenvakaajat pitävät Sportin ryhdissä. Järjestelmä “haistelee” tietä navigaattoriperusteisesti jopa kolme kilometriä ennakkoon, ja valitsee tilanteeseen sopivat alustan asetukset. Nelivetojärjestelmä toimii niin, että se on aktivoitu aina liikkeelle lähdettäessä, mutta pitävällä alustalla ajellaan pelkällä takavedolla, mikä säästää osaltaan polttoainetta tai sähköä.

Perinteet velvoittavat myös Sport-version maastokelpoiseksi, ja sitä se onkin. Älykäs neliveto, uudet dynaamiset ajotilat, maavaran säätö 159-314 millimetriä (ajossa 274 mm maksimi), 45-asteen kallistuskulma, ja 90 senttimetrin kahluusyvyys ovat ominaisuuksia, joita mökkitieltä sivuun eksyvä osaa arvostaa. Sportissa on myös nelipyöräohjaus, minkä ansiosta iso auto on kokoistaan ketterämpi kääntymään.

Range Rover Sport -luksusmaasturin 1,3 miljoonan mikropeilin ajovalot.
1,3 miljoonan mikropeilin ajovalot.

Digitaaliset LED-ajovalot ovat mielenkiintoiset, sillä ne sisältävät valmistajan mukaan 1,3 miljoonaa pienen pientä peiliä, jotka säätävät valokuviota niin ettei vastaantulija häikäisty pimeällä. Valojärjestelmä pystyy käsittelemään kerralla peräti kuusitoista eri kohdetta, eli esimerkiksi kuudentoista auton jonon.

Tällä kertaa pääsimme ottamaan uudesta Sportista vain “kylmät tyypit”, mutta auto ei silti jättänyt toimittajaa kylmäksi. Palaamme syksyn mittaa koeajon merkeissä, kun maahantuoja saa koeajoautot liikenteeseen.

Range Rover Sport kuvina

 

Lue lisää