Eddie Irvinen vanha Ferrari 288 GTO varastettiin Saksassa – auto löytyi jo, mutta tekijä on edelleen karkuteillä

Rallin MM-sarjaan 1980-luvun alkupuolella lanseerattu B-ryhmä oli niin houkutteleva, että jopa Porschen ja Ferrarin kaltaiset merkit harkitsivat rallipoluille mukaan lähtemistä. Näistä hankkeista ei tullut lopulta mitään, mutta niiden ansiosta syntyi kaksi ikonista superautoa, eli Porsche 959 ja Ferrari 288 GTO. Ne kuuluivat reilut 30 vuotta sitten maailman nopeimpiin katuautoihin, ja kyse on varsin tehokkaista laitteista vielä nykypäivän mittapuillakin.

Ferrari 328:n pohjalta tehtyä 288 GTO:ta vauhditti 2,9-litrainen tuplaturbokasi, joka luovutti 400 hevosvoiman huipputehon ja vajaan 500 newtonin maksimiväännön. Toisin kuin Porschessa, Ferrarin potku ohjattiin pelkästään takapyörille viisivaihteisen manuaalin kautta. Ralliprojektin kautta syntynyttä superautoa valmistettiin ainoastaan 272 kappaletta, eli 288 GTO on harvinaisempi kuin seuraajansa F40:stä LaFerrariin.





Auto on siis haluttu keräilykappale, joka kiinnostaa valitettavasti myös pitkäkyntisiä. Tämä nähtiin muutama viikko sitten Saksassa, kun düsseldorfilainen 288 GTO:n omistaja oli esittelemässä autoaan ostajaehdokkaalle. Kyseessä oli vielä tavallista erikoisempi yksilö, koska se oli ollut aiemmin irlantilaisen F1-kuski Eddie Irvinen omistuksessa.

Ferrarin omistaja ja klassikkoauton ostajaksi tekeytynyt varas olivat juuri vaihtamassa paikkoja koeajolla, kun pitkäkyntinen hyppäsi 288 GTO:n rattiin ja kaasutti matkoihinsa. Noin kahden miljoonan euron arvoinen Ferrari ei kuitenkaan ehtinyt olla kauan kadoksissa, koska poliisi löysi auton vain muutamassa päivässä Grevenbroichin pikkukaupungissa sijaitsevasta tallista.

288 GTO on jo palautettu omistajalleen, joka lienee jatkossa varovaisempi auton ostajaehdokkaiden kanssa. Varas on sen sijaan edelleen teillä tietymättömillä. Paikallinen poliisi on julkaissut hänestä tämän kuvan, jossa nähdään pikkutakkiin ja kauluspaitaan sonnustautunut herrasmiesvaras. Oletko siis nähnyt tätä miestä?

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Upotti poikaystävänsä auton jokeen – samalla löytyi Mazda RX-7 ja viisi muuta autoa!

Vinkki vedenalaisesta autosta voi johtaa mystisiin löytöihin. Näin kävi sukellusryhmälle, joka oli saanut vinkin joen pohjassa köllöttelevästä avolavasta. Mustasukkaisuuden roihahtaessa...

Maailman vähiten ajettu Lamborghini Miura SV tarjolla – auto myytiin uutena Saudi-Arabian kuningasperheelle

Vuonna 1966 debytoinut Lamborghini Miura mainitaan usein maailman kauneimpia autoja listattaessa. Jo ”tavalliset” Miurat ovat nykyään huippukalliita, mutta tämän...

Oletko kuullut BMW E1:stä – tämä sähköauto esiteltiin jo 1990-luvun alussa

BMW:n i8-hybridisportin valmistus loppuu pian, mutta kaupunkikäytössä parhaimmillaan oleva i3-täyssähköauto jää edelleen tarjolle. Harva tietää, että i3:lla oli henkinen...

Etkö malta odottaa Ferrarin katumaasturia – Novitecin tuunaama Maserati Levante voisi olla hyvä vaihtoehto

Juuri mikään merkki ei ole enää turvassa katumaasturibuumilta. Jopa Ferrari on parhaillaan kehittämässä omaa SUV:taan, jonka nimeksi tulee Purosangue....

Baby-Benz täysmoottorilla – tämän Mersu 190:n nokalle on kenkälusikoitu 600 SEL:n kuusilitrainen V12

Nykyisen C-luokan edeltäjänä toiminut 190-mallisarja kuului Mersun valikoimaan vuosina 1982-1993. W201-koodilla tunnetun auton pellin alle sai tehtaalta parhaimmillaan kuusipyttyisen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...