Eddie Irvinen vanha Ferrari 288 GTO varastettiin Saksassa – auto löytyi jo, mutta tekijä on edelleen karkuteillä

Rallin MM-sarjaan 1980-luvun alkupuolella lanseerattu B-ryhmä oli niin houkutteleva, että jopa Porschen ja Ferrarin kaltaiset merkit harkitsivat rallipoluille mukaan lähtemistä. Näistä hankkeista ei tullut lopulta mitään, mutta niiden ansiosta syntyi kaksi ikonista superautoa, eli Porsche 959 ja Ferrari 288 GTO. Ne kuuluivat reilut 30 vuotta sitten maailman nopeimpiin katuautoihin, ja kyse on varsin tehokkaista laitteista vielä nykypäivän mittapuillakin.

Ferrari 328:n pohjalta tehtyä 288 GTO:ta vauhditti 2,9-litrainen tuplaturbokasi, joka luovutti 400 hevosvoiman huipputehon ja vajaan 500 newtonin maksimiväännön. Toisin kuin Porschessa, Ferrarin potku ohjattiin pelkästään takapyörille viisivaihteisen manuaalin kautta. Ralliprojektin kautta syntynyttä superautoa valmistettiin ainoastaan 272 kappaletta, eli 288 GTO on harvinaisempi kuin seuraajansa F40:stä LaFerrariin.

Auto on siis haluttu keräilykappale, joka kiinnostaa valitettavasti myös pitkäkyntisiä. Tämä nähtiin muutama viikko sitten Saksassa, kun düsseldorfilainen 288 GTO:n omistaja oli esittelemässä autoaan ostajaehdokkaalle. Kyseessä oli vielä tavallista erikoisempi yksilö, koska se oli ollut aiemmin irlantilaisen F1-kuski Eddie Irvinen omistuksessa.





Ferrarin omistaja ja klassikkoauton ostajaksi tekeytynyt varas olivat juuri vaihtamassa paikkoja koeajolla, kun pitkäkyntinen hyppäsi 288 GTO:n rattiin ja kaasutti matkoihinsa. Noin kahden miljoonan euron arvoinen Ferrari ei kuitenkaan ehtinyt olla kauan kadoksissa, koska poliisi löysi auton vain muutamassa päivässä Grevenbroichin pikkukaupungissa sijaitsevasta tallista.

288 GTO on jo palautettu omistajalleen, joka lienee jatkossa varovaisempi auton ostajaehdokkaiden kanssa. Varas on sen sijaan edelleen teillä tietymättömillä. Paikallinen poliisi on julkaissut hänestä tämän kuvan, jossa nähdään pikkutakkiin ja kauluspaitaan sonnustautunut herrasmiesvaras. Oletko siis nähnyt tätä miestä?

- Advertisement -
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

GM tappaa jälleen yhden merkkinsä – australialaisbrändi Holden on pian historiaa

General Motorsin viitan alla toimineilla automerkeillä ei ole ollut aina helppoa. Viikatemies on jo korjannut niin Pontiacin kuin Oldsmobilenkin...

Tässä Porschessa on yksilöllistä tyyliä – tehdas entisöi ainutlaatuisen 964-korisen 911:n newyorkilaiselle muotimogulille

New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin...

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Poikkeuksellisen lahjakas Kalle Rovanperä seuraa esikuviensa jalanjälkiä

Timo Mäkinen, Rauno Aaltonen, Henri Toivonen, Markku Alén, Ari Vatanen, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm. Siinä vain muutamia...

Audi R8 saa kuin saakin jatkoa – seuraavaan sukupolveen tulee todennäköisesti sähkömoottori vapari-V10:n pariksi

Audi lähti aivan uusille urille, kun rinkulamerkki lanseerasi R8-superauton ensimmäisen sukupolven vuonna 2006. Lamborghini Gallardon sisarmalliksi suunniteltu auto on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...