Vuonna 1970 Geneven autonäyttelyssä päivänvalon nähnyt Citroën SM on yksi kaikkien aikojen unohtumattomimpia ranskalaisautoja. Avantgardistisilla linjoilla ja Maseratin 2,7-litraisella veekuutosella siunattu gran turismo oli aikansa nopein etuvetoinen auto, mutta ranskalaisen ja italialaisen tekniikan yhdistelmä toi SM:lle myös vähemmän mairittelevan sadomaso-lempinimen.
Robert Opronin muotoilema luksuscoupé poistui Citroënin valikoimasta vuonna 1975, ja nykyään vastaavaa mallia ei voisi edes kuvitella Sitikan sateenvarjon alle. Stellantis-konsernin ranskalaishaaran luksusbrändinä on sen sijaan toiminut viimeisten 10 vuoden ajan vaihtelevalla menestyksellä DS. Citroënin ”isosta kissasta” nimensä saanut merkki ei ole onnistunut oikein tavoittamaan esikuviensa kaltaista ainutlaatuista ranskalaisen luksuksen tunnelmaa, mutta tulevaisuus saattaa näyttää paremmalta.
DS:n edustajat ovat jo kertoneet, että brändin uuteen täyssähköiseen lippulaivaan otetaan vaikutteita legendaarisesta Citroën DS:stä. DS-merkin 10-vuotissynttäreitä juhlistetaan puolestaan tutkielmalla, joka herättää 1970-luvun SM:n uudelleen henkiin. SM Tribute Conceptin ideana on kuulemma tuoda esiin, miltä SM näyttäisi nykyään jos se ei olisi koskaan poistunut tuotannosta. Uudessa konseptiautossa on alkuperäisen SM:n tavoin pitkä nokka ja koko keulan halkaiseva valopaneeli, joka kätki alkuperäisautossa taakseen myös rekisterikilven.
22-tuumaiset pyörätkin on takana osittain katettu kuin kumarruksena klassiselle SM:lle, ja myös C-pilarin sekä takalasin muodot toistavat 1970-luvun linjoja. Retroteema jatkuu sisätiloissakin, jonne Thierry Metrozin johtama muotoilutiimi on sovittanut aidon asian kaltaiset neljä kuppimaista penkkiä sekä alkuperäisen SM:n linjoja toistavan kojelaudan. Futurismia edustavat puolestaan omalla näytöllä varustettu nelikulmainen ratti ja ohjaamon muut digiruudut.
Tekniikasta DS ei vielä mainitse halaistua sanaa, mutta Maseratin V6:ta ei kannata ainakaan haikailla pellin alle vaikka molemmat merkit kuuluvatkin tätä nykyä samaan konserniin. Todennäköisin vaihtoehto on täyssähköinen voimalinja, joka sopisi hyvin konseptin tyyliin. Uusi SM ei valitettavasti muutu tuotantomalliksi, mutta autossa käytettyjä muotoiluideoita hyödynnetään kuitenkin DS:n tulevissa malleissa.
Suosittelemme
Tutkielma esiteltäneen suurelle yleisölle lokakuussa ovensa avaavassa Pariisin autonäyttelyssä. 1970-luku tuntuu nyt olevan kovasti tapetilla muillakin ranskalaismerkeillä, koska Pariisissa nähdään myös modernisoitu tulkinta viiden vuosikymmenen takaisesta Renault 17 coupésta.