Lahden messukeskuksessa nähdään tulevana viikonloppuna huikea tuning- ja jenkkiautojen näyttely, sekä vietetään viihdepainotteinen lauantai-ilta. Nähtävillä on autoja eri puolilta maailmaa ja yksi näyttelyn upeimmista autoista tulee naapurimaastamme Ruotsista.
Ruotsissa työkseen Volvoja myyvä Johan Eriksson pitää myös muskeliautoista ja autoharrastus vei miehen tosissaan mennessään noin kymmenkunta vuotta sitten, kun hän löysi alun perin kilpa-autona olleen Dodge Charger R/T:n raadon. Auto oli todella huonossa kunnossa ja sen tehtävä olikin oikeastaan toimia vain mallina, sillä viiden vuoden uurastukseen jälkeen kaikki on tehty käsityönä uusiksi. Myös alkuperäinen R/T -mallimerkintä sai auton valmistuttua ylimääräisen R-kirjaimen, ja nykyinen RTR tulee sanoista Road, Track ja Racing.
Johan on viiden ystävänsä kanssa käyttänyt auton valmistukseen laskujen mukaan jopa 15000 tuntia ja autoa on rakennettu harrasteena työn ohella lähes viiden vuoden ajan. Vaikka auto on rakennettu täysin uusiksi ja muokattu alkuperäisestä mallista melkoisesti, oli Johanin mielestä tärkeintä säilyttää auton alkuperäinen ilme – ja autohan on heti tunnistettavissa Chargeriksi, katsoo sitä sitten mistä kulmasta tahansa. Johanin tarkoituksena oli alun perin rakentaa auto, jolla hän voisi osallistua Gumball-kilpailuun, mutta kun auto tuli valmiiksi, oli sen kohtalo näyttelyautona sinetöity.
Autoa kannattelee Corvette C6:n runko ja sen päällä lepäävä kori on rakennettu alusta loppuun uudelleen. Konehuoneesta löytyy Dodge Viperistä lainattu V10-moottori, joka on saanut kaverikseen kaksi isoa turboa, jotka puristavat moottorista irti tarvittaessa jopa 1500 hevosvoiman tehon. Nykyviritysaste on kuitenkin aavistuksen maltillisempi ja tehoa löytyy noin tuhannen hevosvoiman verran. Tehoja ei ole vielä päästy testaamaan käytännössä ja autolla on ajettu vain maltillisesti. Johan kuitenkin kertoo aikovansa kokeilla tehovaroja oikein kunnolla, kun vuoden mittainen näyttelykierros on tehty.
Massiivisten pyöräkoteloiden sisältä löytyy kaukana tavanomaisesta olevat renkaat. Edessä 22-tuumaisten vanteiden päällä lepää 295 mm leveät renkaat ja takana 24-tuumaisilla komeilee peräti 405 mm leveät kumitassut. Komeat vanteet on jyrsitty 900 kilon alumiinilohkareista ja renkaatkin ovat sen verran harvinaista laatua, että niitä valmistetaan vuosittain vain parisensataa kappaletta. Vanteiden takaa pilkistävät niin ikään massiiviset keraamiset jarrut, jotka hillitsevä tehokkaasti yli tuhannen hevosvoiman tuottamaa vauhtia.
Suosittelemme
Sisätila on niin ikään rakennettu täysin uusiksi ja siinä näkyy Johanin ja hänen ystäviensä huolellinen kädenjälki – jos auton ulkonäkö vetää hiljaiseksi, niin tämä toistuu myös sisällä. Myös Chargerin äänentoistojärjestelmä hivelee aisteja, sillä yhdeksän vahvistinta ja 21 kaiutinta täräyttää ilmoille sellaiset soundit, että ei paremmasta väliä. Jokaista kaiutinta komistaa tähtisomiste, joka on kunnianosoitus auton alkuperäiselle valmistajalle, eli Chryslerille. Äänentoistojärjestelmän rakentamiseen hurahti tuhatkunta tuntia, joten huolellisuus näkyy ja kuuluu myös siinä.
Johanin Dodge Charger RTR on kiertänyt useampia autonäyttelyjä, joista ehkä tunnetuimpana on amerikkalainen SEMA. Ensimmäisen ykköspalkintonsa auto sai Grand National Roadster Show:ssa ja sen jälkeen se on kahminut jo yli kolmisenkymmentä muuta palkintoa ja herättänyt ihastusta myös tunnettujen autoharrastajien keskuudessa. Kuuluisa koomikko ja autoharrastaja Jay Leno ja “bensapäänä” tunnettu Yhdysvaltain entinen varapresidentti Joe Biden ovat tutustuneet autoon, eivätkä voineet alkuun käsittää, että näin hieno auto on tehty harrastelija voimin Johanin omassa autotallissa.
Autoon ja Johaniin ystävineen pääsee tutustumaan tulevana viikonloppuna 29. – 30.9.2018 AUTOT JA VIIHDE -tapahtumakokonaisuuden yhteydessä Jenkkiautonäyttelyn puolella.
www.x-treme.fi
www.jenkkiautonayttely.fi
Katso video missä Jay Leno tutustuu ja koeajaa Johanin Chargerin: