Cybertruckin omistajat ovat saaneet jopa kymmeniä auton ilmoittamia kriittisiä virheitä

Kuljettajien mukaan Cybertruckin varhaisissa versioissa on vakavia valmistusvirheitä.

Teslan Cybertruckin tuotannon alkupään autojen omistajilta on enenevissä määrin kantautunut tietoja autoja koskevista hälyttävistä ongelmista. Jotkut heistä ovat ilmoittaneet saaneensa varoituksia kriittisistä virheistä vain muutaman päivän jälkeen auton ostamisesta.

Eräs heistä on Carlos Thomas, joka hiljattain valitti cybertruckownersclub.com -foorumilla auton ilmoittamista kriittisistä virheistä, joita oli kuulemma peräti 25 erilaista. Todisteeksi ongelmistaan mies julkaisi kuvia Teslan infotainment-järjestelmästä, joissa näkyy pitkä lista varoituksia, jotka vaihtelevat aina korkeajännitejärjestelmästä auton ohjauslaitteistoon.

“Tänään ajaessani kaksi päivää omistamaani Cybertruckiani noin 25 km/t nopeudella näyttö välähti punaisena, ja ilmoitti kriittisestä viasta, Carlos Thomas kirjoitti huolestuneena. “En saanut tästä virheilmoituksesta otettua kuvaa, koska keskityin ajamaan tien sivuun.”

Kyseessä ei ole yksittäistapaus, sillä samaisen foorumin toinen käyttäjä nimimerkiltään ”Cyberns” oli autotallissaan, kun hänen Cybertruckinsa näytölle ilmestyi myöskin kriittinen virhevaroitus. Pysäköidyn auton tapauksessa kyseessä oli vähemmän vaaraa aiheuttanut tilanne. Niinpä tämä antoi mahdollisuuden ottaa kuvan Teslan kirkkaan punaisesta ponnahdusikkunasta, joka varoittaa havaitusta “kriittisestä ohjausongelmasta”.

Suosittelemme

Virheilmoituksen mukaan Cybertruck oli havainnut “järjestelmän redundanssin menettämisen” ohjeistaen samalla kuljettajaa, että “ajoneuvo saattaa yhtäkkiä menettää sähkötehon, ohjauksen ja työntövoiman, eikä ajoneuvo välttämättä pysty kytkemään seisontajarrua.” Virheen johdosta omistaja päätti viedä hinausautolla Cybertruckin huoltokeskukseen, jossa omistaja toivoi samalla korjattavan myös auton viallisen ovenkahvan.

Cybernsin aloittamassa viestiketjussa kohtalotoveri herra Thomas paljasti, että hän on myös varannut ajan Tesla-palveluun, ja että hänen Cybertruckinsa oli tallentanut muistiinsa yhteensä 60 virhettä. Thomas myös lisäsi, että hänen mielestään Teslan ajoneuvo on edelleen “hieno”, mutta auton “luotettavuus on kouluarvosanalla kehno”.

Vaikka auton ilmoittamat virheet tapahtuisivat ajoneuvon ollessa pysäköitynä, tämä ei takaa turvallisuutta. Cybertruckin omistajafoorumin eräs käyttäjä nimittäin julkaisi kuvan autonsa tieto- ja viihdenäytöstä, johon oli tullut useita varoituksia. Niissä kerrottiin, että mukautuva ajonhallinta, luistonesto, ajonvakautus, kaistalta poikkeamisen esto ja useat muut ominaisuudet on poistettu käytöstä, tai niiden toimivuus oli heikentynyt. Vielä hälyttävämpää on, että osa foorumin käyttäjistä on raportoinut Cybertruckin jarruongelmista, jossa auto on jatkanut menoaan jarrupolkimen painamisesta huolimatta.

Vaikka ei olekaan poikkeuksellista, että uusissa ajoneuvoissa on ongelmia, on niiden ”kriittinen luonne” hälyttävää. Osa lehdistöistä on jo ehtinyt ottaa yhteyttä Teslaan yhtiön virallisia kommentteja varten, mutta koska Teslalla ei ole erillistä mediasuhteiden osastoa, on tiedon saaminen vaikeata.

LähdeCarscoops

Lue lisää