Täyssähköinen Tavascan -konseptiauto on CUPRAn visio urheilullisuudesta

CUPRA Tavascan-konseptiauto on ensimmäinen katukäyttöön suunniteltu CUPRA, jossa on täyssähköinen voimalinja. Siinä yhdistyvät neliovisen crossoverin profiili, SUV:n muhkeus ja urheilullisen coupén linjakkuus. Tavascan –konseptiauton nimi juontaa juurensa Pyreneiden vuoristossa sijaitsevasta kylästä, jonka maisemat ja ympäröivä luonto ovat ainutlaatuisia.

– Olemme todistaneet teknologiset kykymme kehittämällä vuonna 2020 markkinoille tulevan CUPRA Formentorin, kaksi muuta ladattavaa hybridimallia sekä luokkansa ensimmäisen täyssähköisen kilpa-auton, CUPRA e-Racerin. Täyssähköinen CUPRA Tavascan -konseptiauto tuo vision maanteille ja todistaa, että suorituskyky voidaan sähköistää, sanoo CUPRAn toimitusjohtaja Wayne Griffiths.





CUPRA Tavascan

Tavascan on muhkea, mutta dynaamisen näköinen. Keulan muotoilu ja matalalle sijoitettu, valaistu CUPRA-logo korostavat Tavascanin säväyttävää persoonallisuutta. Muotoilu palvelee energiatehokkuutta ohjaamalla ilmavirran joko pehmeästi korin yli tai auton sisälle jäähdyttämään akkuja.

Ilmavirtausten hallinta onkin yksi konseptiauton kriittisistä osista. Lokasuojat kätkevät sisälleen 22-tuumaiset turbiinivanteet, jotka ohjaavat ilmavirtauksen häiriintymättömänä ja antavat SUV:n liukua eteenpäin vastuksen pysyessä mahdollisimman pienenä. Takaosan diffuusorilla on toiminnallinen aerodynaaminen elementti, mutta se kertoo myös tunteisiin vetoavasti suorituskyvystä. Tätä korostaa myös elegantti, reunasta reunaan ulottuva CUPRA-logolla varustettu takavalo.

CUPRA Tavascan

Konseptiauton ulkoasun veistokselliset linjat heijastuvat myös sisustukseen. Materiaali- ja teknologiakonsepteja sekä avoimuutta yhdistävässä matkustamossa on saavutettu tasapaino kuljettajakeskeisyyden ja matkustusmukavuuden välillä. Led-tunnelmavalaistus, nahka-, hiilikuitu- ja Alcantara-pinnat, sekä veistokselliset 3D-nahkaiset kuppi-istuimet houkuttelevat istumaan kyyttiin. Kojelauta näyttää kelluvan ohjaamon edessä, mikä luo sekä tilan tuntua että mahdollistaa kuljettajan keskittymisen olennaiseen. Kaikki tarvittavat välitetään ohjauspyörän taakse 12,3-tuumaisella digitaalimittaristolla, jota täydentää 13-tuumainen infotainment-näyttö. Lisäksi konseptiauton sisustus on mukautuva. Suuri näyttö voidaan keskittää ja sitä voidaan liikuttaa matkustajia kohti. Kaikki matkustajat voivat nauttia auton sisätiloista kuppi-istuimiin integroitujen kaiuttimien ja älypuhelinliittimien ansiosta.

CUPRA Tavascan

Etu- ja taka-akseleihin integroidut moottorit tuottavat yhdessä 225 kW:n (306 hv) tehon, minkä turvin nelivetoinen Tavascan kiihtyy 6,5 sekunnissa 0-100km/h. 77 kWh:n litiumioniakkuun varastoitu energia riittää jopa 450 km toimintamatkaan WLTP-testisyklillä mitattuna.

Auto pohjautuu Volkswagen-konsernin MEB-alustarakenteeseen, ja koska akku on sijoitettu lattian alle, painopiste on matalalla ja konseptiauto on myös ajettavuudeltaan todella dynaaminen. Täyssähköinen CUPRA Tavascan -konseptiauto on tulevaisuuteen suunniteltu CUPRA, jonka maailmanensi-ilta on Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä syyskuussa 2019.

Jukka Mykkänen
Jukka Mykkänen on Tyyliniekan toimituspäällikkö, joka kirjoittaa mielellään kiinnostuksen kohteistaan, kuten autoista ja kelloista. Vapaa-aika kuluu perheen parissa, autonäyttelyissä, venettä kunnostaessa tai luonnossa liikkuessa. Itsekehittämisen kohteena tällä hetkellä on videokuvaus- ja editointi, sekä espanjan kielen opiskelu. Hola!

Videot

Uusimmat

Maailman vähiten ajettu Lamborghini Miura SV tarjolla – auto myytiin uutena Saudi-Arabian kuningasperheelle

Vuonna 1966 debytoinut Lamborghini Miura mainitaan usein maailman kauneimpia autoja listattaessa. Jo ”tavalliset” Miurat ovat nykyään huippukalliita, mutta tämän...

Oletko kuullut BMW E1:stä – tämä sähköauto esiteltiin jo 1990-luvun alussa

BMW:n i8-hybridisportin valmistus loppuu pian, mutta kaupunkikäytössä parhaimmillaan oleva i3-täyssähköauto jää edelleen tarjolle. Harva tietää, että i3:lla oli henkinen...

Etkö malta odottaa Ferrarin katumaasturia – Novitecin tuunaama Maserati Levante voisi olla hyvä vaihtoehto

Juuri mikään merkki ei ole enää turvassa katumaasturibuumilta. Jopa Ferrari on parhaillaan kehittämässä omaa SUV:taan, jonka nimeksi tulee Purosangue....

Baby-Benz täysmoottorilla – tämän Mersu 190:n nokalle on kenkälusikoitu 600 SEL:n kuusilitrainen V12

Nykyisen C-luokan edeltäjänä toiminut 190-mallisarja kuului Mersun valikoimaan vuosina 1982-1993. W201-koodilla tunnetun auton pellin alle sai tehtaalta parhaimmillaan kuusipyttyisen...

Maailman ensimmäinen Golfin kilpa-auto on tulossa myyntiin

Yhdenkään varakkaan Golf-fanin ei tulisi jättää tätä tilaisuutta hyödyntämättä. Kyseessä on ainutlaatuinen pala kaikkien aikojen hatchbackin varhaista historiaa. Kun kyseessä...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...