Täyssähköinen Tavascan -konseptiauto on CUPRAn visio urheilullisuudesta

CUPRA Tavascan-konseptiauto on ensimmäinen katukäyttöön suunniteltu CUPRA, jossa on täyssähköinen voimalinja. Siinä yhdistyvät neliovisen crossoverin profiili, SUV:n muhkeus ja urheilullisen coupén linjakkuus. Tavascan –konseptiauton nimi juontaa juurensa Pyreneiden vuoristossa sijaitsevasta kylästä, jonka maisemat ja ympäröivä luonto ovat ainutlaatuisia.

– Olemme todistaneet teknologiset kykymme kehittämällä vuonna 2020 markkinoille tulevan CUPRA Formentorin, kaksi muuta ladattavaa hybridimallia sekä luokkansa ensimmäisen täyssähköisen kilpa-auton, CUPRA e-Racerin. Täyssähköinen CUPRA Tavascan -konseptiauto tuo vision maanteille ja todistaa, että suorituskyky voidaan sähköistää, sanoo CUPRAn toimitusjohtaja Wayne Griffiths.

CUPRA Tavascan

Tavascan on muhkea, mutta dynaamisen näköinen. Keulan muotoilu ja matalalle sijoitettu, valaistu CUPRA-logo korostavat Tavascanin säväyttävää persoonallisuutta. Muotoilu palvelee energiatehokkuutta ohjaamalla ilmavirran joko pehmeästi korin yli tai auton sisälle jäähdyttämään akkuja.

Ilmavirtausten hallinta onkin yksi konseptiauton kriittisistä osista. Lokasuojat kätkevät sisälleen 22-tuumaiset turbiinivanteet, jotka ohjaavat ilmavirtauksen häiriintymättömänä ja antavat SUV:n liukua eteenpäin vastuksen pysyessä mahdollisimman pienenä. Takaosan diffuusorilla on toiminnallinen aerodynaaminen elementti, mutta se kertoo myös tunteisiin vetoavasti suorituskyvystä. Tätä korostaa myös elegantti, reunasta reunaan ulottuva CUPRA-logolla varustettu takavalo.

CUPRA Tavascan

Suosittelemme

Konseptiauton ulkoasun veistokselliset linjat heijastuvat myös sisustukseen. Materiaali- ja teknologiakonsepteja sekä avoimuutta yhdistävässä matkustamossa on saavutettu tasapaino kuljettajakeskeisyyden ja matkustusmukavuuden välillä. Led-tunnelmavalaistus, nahka-, hiilikuitu- ja Alcantara-pinnat, sekä veistokselliset 3D-nahkaiset kuppi-istuimet houkuttelevat istumaan kyyttiin. Kojelauta näyttää kelluvan ohjaamon edessä, mikä luo sekä tilan tuntua että mahdollistaa kuljettajan keskittymisen olennaiseen. Kaikki tarvittavat välitetään ohjauspyörän taakse 12,3-tuumaisella digitaalimittaristolla, jota täydentää 13-tuumainen infotainment-näyttö. Lisäksi konseptiauton sisustus on mukautuva. Suuri näyttö voidaan keskittää ja sitä voidaan liikuttaa matkustajia kohti. Kaikki matkustajat voivat nauttia auton sisätiloista kuppi-istuimiin integroitujen kaiuttimien ja älypuhelinliittimien ansiosta.

CUPRA Tavascan

Etu- ja taka-akseleihin integroidut moottorit tuottavat yhdessä 225 kW:n (306 hv) tehon, minkä turvin nelivetoinen Tavascan kiihtyy 6,5 sekunnissa 0-100km/h. 77 kWh:n litiumioniakkuun varastoitu energia riittää jopa 450 km toimintamatkaan WLTP-testisyklillä mitattuna.

Auto pohjautuu Volkswagen-konsernin MEB-alustarakenteeseen, ja koska akku on sijoitettu lattian alle, painopiste on matalalla ja konseptiauto on myös ajettavuudeltaan todella dynaaminen. Täyssähköinen CUPRA Tavascan -konseptiauto on tulevaisuuteen suunniteltu CUPRA, jonka maailmanensi-ilta on Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä syyskuussa 2019.

Aihepiirin uusimmat

Volkswagenin ensimmäinen sähköfarmari esiteltiin – ID.7 Toureriin saa myös uuden isomman akun

Täyssähköisten farmarien varsin harvalukuinen joukko täydentyy Volkswagen ID.7 Tourerilla, joka sai nyt virallisen esittelynsä. Sähköfarmari tarjoaa tähän asti tarjolla ollutta sedania enemmän kapasiteettia niin tavaratilan kuin akunkin osalta.

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Tyyliniekan uusimmat