Citroënista omaksi lukusmerkikseen erkaantuneen DS:n taival ei ole ollut kovin ruusuinen, koska autot eivät ole erottuneet riittävästi Stellantis-konsernin ranskalaishaaran muista tuotteista. Jatkossa vaikutteita haetaan enemmän Citroënin luksusmallien historiasta.
Niinpä koko brändille nimen antanut Citroën DS toimii vahvana inspiraation lähteenä yhdelle DS:n tulevista malleista, ja reilun kuukauden takaisen Pariisin autonäyttelyn parrasvaloihin marssitettiin puolestaan Citroën SM:lle kunniaa tehnyt konseptiauto. SM ei ollut 1970-luvun alussa aivan mikä tahansa Sitikka, vaan maailman nopeimman etuvetoisen auton valtikkaa kantanut avantgardistinen gran turismo. Lisäeksotiikkaa saatiin nokalle sovitetusta V6:sta, joka oli peräisin Citroënin tuolloin omistamalta Maseratilta.
Automaailman tuulet ovat puhaltaneet sittemmin monesta suunnasta, mutta kuin kohtalon oikusta DS, Citroën ja Maserati kuuluvat tätä nykyä samaan Stellantis-konserniin. Tätä yhteyttä hyödynnettiin jo Pariisin SM-konseptissa, johon saatiin esimerkiksi tuulilasi lainattua näppärästi Maserati GranTurismosta. DS-brändin kymmenvuotista taivalta juhlistanut tutkielma sai sen verran positiivisen vastaanoton, että luvassa voi olla kaikkien yllätykseksi tuotantoversio samasta aiheesta.
Top Gear tietää nyt kertoa, että DS:llä harkitaan parhaillaan vakavasti SM:n uutta painosta Maseratin tekniikan pohjalta, eli historia toistaisi itseään yli puolen vuosisadan jälkeen. Jos suunnitelmalle näytetään vihreää valoa, tuotantoversion lähtökohtana toimisi DS:n päämuotoilija Thierry Metrozin mukaan jo konseptille osia luovuttanut Maserati GranTurismo. Sekä Stellantiksen toimitusjohtaja Carlos Tavares että DS:n toimitusjohtaja Olivier Francois ovat kuulemma projektin kannalla, kunhan se vain on kannattava.
Tämä tarkoittaa sitä, että uudesta SM:stä tulisi miljoonan euron hintaluokkaan sijoittuva erikoismalli DS-valikoiman kruunuksi. Auton tuotanto ulkoistettaisiin jollekin koriräätälille Stellantiksen viime aikoina suosimaan malliin. Samalla tyylillä henkiin herätettiin jo Maserati MC20:n tekniikkaa hyödyntävä Alfa Romeo 33 Stradale, jonka tuotannosta vastaa Carrozzeria Touring Superleggera.
Suosittelemme
Monet olettivat Pariisin konseptin olevan sähköauto, vaikka tekniikasta ei mainittu halaistua sanaa. Metrozin mukaan miljoonan euron auton ostajat eivät kuitenkaan halua sähköautoa, mikä puhuisi historian lisäksi vahvasti Maseratin tupla-ahdetun Nettuno-V6:n puolesta. Tällä tekniikalla ryyditetty uusi SM olisi esikuvastaan poiketen nelivetoinen, ja suorituskykykin olisi hieman eri luokkaa. Kolmelitrainen tuplaturbokuutonen tuottaa Maserati GranTurismossa 550 heppaa ja 623 newtonia, jotka siivittävät italialaisen gran turismon noin 3,5 sekunnissa nollasta sataan ja 320 km/h:n huippunopeuteen.