Citroën ja Peugeot harvensivat klassikkokokoelmiaan – ajamattoman Rättisitikan hinta nousi peräti 120 000 euroon

Ylikansalliseen Stellantis-konserniin tätä nykyä kuuluvat Citroën ja Peugeot huutokauppasivat äskettäin klassikkomallejaan tehtaiden omista kokoelmista. Muutamien autojen hinnat kohosivat suorastaan huimalle tasolle.

Citroën myi jo vajaat neljä vuotta sitten kokoelmansa klassikkoja, konseptiautoja ja autoaiheista keräilytavaraa, jolloin vasaran alle päätyi kaiken kaikkiaan 65 autoa ja 90 keräilyesinettä. Yhteensä 155 huutokauppakohteen myynti tuotti 773 000 euroa, millä piti rahoittaa uuden näyttelyn rakentaminen tehtaan museossa. Sitä ei ole kuitenkaan vieläkään tapahtunut, ja nyt Conservatoire Citroën -klassikkokokoelmassa järjestettiin jälleen uusi huutokauppa.

Tälläkin kertaa tarjolla oli 65 autoa sekä mm. pienoismalleja ja mainoskylttejä. Citroënin lisäksi huutokaupassa myytiin sisarmerkki Peugeotin muutamia todellisia harvinaisuuksia. Skaala ulottui vanhasta Sitikan traktorista Sébastien Loebin aavikkoralleissa muutama vuosi sitten käyttämään Peugeot 3008 -prototyyppikilpuriin. Mukana oli myös yksittäiskappaleita, kuten Peugeot 306:n pohjalta tehty filmiauto tai väritutkielma ranskalaismerkkien muotoilustudiosta. Peugeot 205 GTi:n faneille tarjottiin puolestaan 405 Mi16:n 16-venttiilisellä koneella varustettua yksilöä sekä ainoastaan 42 000 kilometriä ajettua GTi:tä. Sen hinta kohosi peräti 48 300 euroon, kun ennakkoarviot olivat liikkuneet vain 26 000 – 35 000 euron tasolla.

Erikoisuuksien joukkoon kuului myös Citroën CX Prestige, jolla oli kyyditetty Jacques Chiracia. Pitkäakselivälinen musta CX tilattiin vuonna 1988 Pariisin kaupungille, jolloin Chirac toimi metropolin pormestarina ennen nousuaan Ranskan presidentiksi. 2,5-litraisella ja 168 heppaa tuottavalla turbonelosella ryyditetyn Prestige Turbo 2:n varusteluun kuului beige nahkaverhoilu sekä limusiinihenkinen väliseinä, ja auto oli ehditty jo entisöidä. Vain 32 000 kilometriä ajetun Sitikan myyntihinta kohosi tarkalleen 84 300 euroon.

Suosittelemme

Vieläkin arvokkaammiksi nousivat kaksi käytännössä ajamatonta Rättisitikkaa. Charleston-erikoismallia edustaneet yksilöt valmistuivat vuonna 1990 Portugalin Mangualden tehtaan linjoilta, mutta autoja ei koskaan rekisteröity. Gris Cormoran -värisen Sitikan mittarissa oli tarkalleen yhdeksän kilometriä, kun taas Rouge Delage -sävyisellä 2CV:llä oli ajettu peräti 18 kilometriä. Autojen tehdasuudesta kunnosta kertoivat myös penkeissä edelleen olleet suojamuovit. Rättärien ennakkohinnaksi arveltiin 50 000 – 70 000 euroa kappaleelta, mutta harmaasta autosta maksettiin lopulta 108 300 euroa ja punaisesta peräti 120 300 euroa.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Kolmimoottorinen Cybertruck kiskaisee 0-96 km/t vain 2,6 sekunnissa

Legendaarinen Car and Driver testasi Teslan 845 heppaista Cybertruckin lippulaivamallia, joka saavutti nopeimmin kiihtyvän lava-auton tittelin koko lehden historiassa.

Tyyliniekan uusimmat