Citroen C3 on ehtinyt jo kolmanteen sukupolveen, kun syyskuussa Pariisin autonäyttelyssä esiteltiin täysin uusittu pikkusitikka. Alunperin vuonna 2001 esitelty malli korvasi silloisen Saxon, ja mallisto päivitettiin ensimmäisen kerran vuonna 2009. Mallia on valmistettu yli 3,5 miljoonaa kpl ja parhaimmillaan vuosimyynti on ollut liki liki 300 000 autoa, joten Citroenin odotukset uutuudelle ovat korkealla.
Uudessa C3:n kyljissä on C4 Cactuksesta tutut Airbumpit, joiden tarkoitus on suojata autoa parkkipaikkakolhuilta. Omaa silmää ne eivät miellytä, mutta ensimmäisen ”oho” -tilanteen tultua (ja mentyä) niitä todennäköisesti katsoo toisin silmin. Auto on toki saatavilla myös tasakylkisenä mallina. Jatkossa Airbumpit nähtäneen kaikissa uusissa malleissa – saisikohan ne hankkimalla alennusta vakuutusmaksuista?
Uusi C3 ei ole enää pikkuauto, vaikka kokonaispituus jääkin senttiä vaille neljän metrin. On vaikea uskoa, että samassa kokoluokassa on aiemmin ollut Citroen AX. Tässä autossa kuljettajan paikalla on varmasti riittävästi tilaa. Tavaratila on tässä kokoluokassa riittävä 300 litrainen. Moottorivalikoima tarjoaa alkuvaiheessa voimaa 50-100 hevosvoiman haarukassa, joten ainakin meikäläinen jää odottamaan VTS-mallia. Jos sata heppaa piisaa, niin dieselille luvattu 3,7 litran keskikulutus on ihan kohtuullinen.
Autoa voi piristää korin väristä poikkeavalla katolla (vaihtoehtoina punainen, valkoinen ja musta) sekä ohjaamon tehosteväreillä. Myös Airbumppeihin saa halutessaan punaiset tai valkoiset tehosteet. Näyttelyauton ohjaamo näytti pirteältä etenkin punaisilla kontrastiraidoilla varusteltuna. Muotoilussa on pieniä jippoja, kuten ovien kahvat jotka voisivat olla suoraan laukuista. Sisämateriaalit ovat luokassaan riittävän hyviä, koska auto ei näytä muoviselta ja halvalta.
Auton mieleenpainuvin ominaisuus on kuljettajan istuin. Uutuudeen kuskinpukki tuo nimittäin ensimmäisenä mieleen Citroen CX:n takamuksenlepuuttimen, mikä ei ole suinkaan huono asia, sillä klassinen CX on mielestäni edelleen yksi mukavimmista Sitikoista. Pikkusitikoissa en ole aiemmin hyvään penkkiin vielä törmännyt, ja viimeisin tuttavuus eli ykköskoppaisen C5:n rahi taas oli täysin kelvoton, mutta tämä jakkara on sellainen jolla voi istua pitkänkin matkan. Loistavaa!
Suosittelemme
Vaikka vanhan liiton citroenmaisuuksia jääkin kaipaamaan, niin autossa on huomattavasti enemmän luonnetta kuin edeltäjässään. Odotamme innolla koeajoa, jossa selviää onko autossa muutakin mukavaa kuin vain penkki. Sitä odotellessa kannattaa katsoa mitä Vehon Pekka Koski autosta kertoo:
https://www.facebook.com/jokamies.fi/videos/2255316517940668/