C niin kuin Karvalakki – Mini Countrymanin etuvetoinen perusmalli esiteltiin

Minin Countryman-katumaasturi on entistäkin vähemmän minikokoinen syksyllä lanseeratun uuden sukupolven myötä. Siitä tuotiin aluksi julkisuuteen malliston yläpäätä edustava täyssähköinen SE sekä bensaturbolla vauhditettu JCW-sporttiversio, jotka saavat nyt seuraa valikoiman perusmallista.

Tällä kertaa esittelyvuorossa oleva hinnat alkaen -Countryman tottelee lyhyttä ja ytimekästä C-mallimerkintää. Autoa mainostetaan mukavaksi, tilavaksi ja taloudelliseksi crossoveriksi, joten ehkäpä C-kirjaimen inspiraatio on haettu englannin comfort-sanasta. Mitään äärimmäistä vaivattomuutta voimanlähteen suhteen uutuus ei tosin tarjoa, mutta 1,5-litraisen kolmipyttyisen bensaturbon yhteydessä hyödynnetään sentään mietoa hybriditeknologiaa.

Kuva: Mini

Sen ansiosta kokonaisteho kirjataan 170 hevosvoiman lukemaan, ja maksimivääntöä riittää kaikkiaan 280 newtonmetrin verran. Mukavuutta edustaa myös vakiovarusteisiin kuuluva kaksoiskytkinautomaatti, jonka kautta voimavarat ohjataan pelkille etupyörille. Vaikeakulkuisempi maasto kannattaa siis jättää suosiolla muiden harteille, mutta asfalttiviidakossa Countryman C kiihtyy nollasta sataan parhaimmillaan 8,3 sekunnissa. Huippunopeuskin on 212 km/h, eli enemmän kuin monessa uudessa sähköautossa.

Mainostettua taloudellisuutta edustaa puolestaan 6,1 litran keskikulutus. Minin emokonserni BMW:lle kotoisilla Saksan markkinoilla Countryman C:tä saa neljällä eri varustetasolla. Aloitusmallina palvelevan Essentialin hintalapussa lukee siellä 39 900 euron lukema. Auton ulkokuori on melko koruton mustien muoviverhousten ja nyky-crossoverin alla varsin pienten 17-tuumaisten alumiinivanteiden myötä, ja värivalikoimakin koostuu ainoastaan hopeasta sekä metallimustasta.

Kuva: Mini

Sisusta on sen sijaan jo vakiona kaksivärinen, ja kangasverhoiltuja istuimia voi luonnehtia suorastaan värikkäiksi. Keskellä kojelautaa komeilee Mini-tyyliin kiinteästi kuuluva pyöreä OLED-kosketusnäyttö, jonka halkaisija on 9,5 tuumaa tai 240 millimetriä. ”Lautanen” toimii sekä digimittaristona että tietoviihdejärjestelmän ruutuna. Pituussuunnassa 13 sentin verran säädettävät takaistuimet kohentavat käytännöllisyyttä, jolloin autossa voi tarpeen mukaan priorisoida joko takajalkatiloja tai takakonttia. Parhaimmillaan ruuma laajenee takapenkin selkänojat kaadettuina 1460 litraan, mikä ei ole enää ollenkaan minitasoa.

Kuva: Mini

C:n hinnat ovat tiedossa jo Suomessakin. Essentialista pitää pulittaa vähintään hieman yli 43 500 euroa, ja sen yläpuolella ovat vielä Classic, Favoured sekä JCW-huippuversion kanssa ulkoisesti lähes identtinen John Cooper Works. Viimeksi mainittu maksaa jo yli 54 000 euroa, mikä on sentään edullisempaa tasoa kuin ”aidosta” joka nurkasta raapivasta JCW:stä perittävät lähes 73 000 euroa.

Kuva: Mini
Kuva: Mini
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat