C niin kuin Karvalakki – Mini Countrymanin etuvetoinen perusmalli esiteltiin

Minin Countryman-katumaasturi on entistäkin vähemmän minikokoinen syksyllä lanseeratun uuden sukupolven myötä. Siitä tuotiin aluksi julkisuuteen malliston yläpäätä edustava täyssähköinen SE sekä bensaturbolla vauhditettu JCW-sporttiversio, jotka saavat nyt seuraa valikoiman perusmallista.

Tällä kertaa esittelyvuorossa oleva hinnat alkaen -Countryman tottelee lyhyttä ja ytimekästä C-mallimerkintää. Autoa mainostetaan mukavaksi, tilavaksi ja taloudelliseksi crossoveriksi, joten ehkäpä C-kirjaimen inspiraatio on haettu englannin comfort-sanasta. Mitään äärimmäistä vaivattomuutta voimanlähteen suhteen uutuus ei tosin tarjoa, mutta 1,5-litraisen kolmipyttyisen bensaturbon yhteydessä hyödynnetään sentään mietoa hybriditeknologiaa.

Kuva: Mini

Sen ansiosta kokonaisteho kirjataan 170 hevosvoiman lukemaan, ja maksimivääntöä riittää kaikkiaan 280 newtonmetrin verran. Mukavuutta edustaa myös vakiovarusteisiin kuuluva kaksoiskytkinautomaatti, jonka kautta voimavarat ohjataan pelkille etupyörille. Vaikeakulkuisempi maasto kannattaa siis jättää suosiolla muiden harteille, mutta asfalttiviidakossa Countryman C kiihtyy nollasta sataan parhaimmillaan 8,3 sekunnissa. Huippunopeuskin on 212 km/h, eli enemmän kuin monessa uudessa sähköautossa.

Mainostettua taloudellisuutta edustaa puolestaan 6,1 litran keskikulutus. Minin emokonserni BMW:lle kotoisilla Saksan markkinoilla Countryman C:tä saa neljällä eri varustetasolla. Aloitusmallina palvelevan Essentialin hintalapussa lukee siellä 39 900 euron lukema. Auton ulkokuori on melko koruton mustien muoviverhousten ja nyky-crossoverin alla varsin pienten 17-tuumaisten alumiinivanteiden myötä, ja värivalikoimakin koostuu ainoastaan hopeasta sekä metallimustasta.

Kuva: Mini

Sisusta on sen sijaan jo vakiona kaksivärinen, ja kangasverhoiltuja istuimia voi luonnehtia suorastaan värikkäiksi. Keskellä kojelautaa komeilee Mini-tyyliin kiinteästi kuuluva pyöreä OLED-kosketusnäyttö, jonka halkaisija on 9,5 tuumaa tai 240 millimetriä. ”Lautanen” toimii sekä digimittaristona että tietoviihdejärjestelmän ruutuna. Pituussuunnassa 13 sentin verran säädettävät takaistuimet kohentavat käytännöllisyyttä, jolloin autossa voi tarpeen mukaan priorisoida joko takajalkatiloja tai takakonttia. Parhaimmillaan ruuma laajenee takapenkin selkänojat kaadettuina 1460 litraan, mikä ei ole enää ollenkaan minitasoa.

Kuva: Mini

C:n hinnat ovat tiedossa jo Suomessakin. Essentialista pitää pulittaa vähintään hieman yli 43 500 euroa, ja sen yläpuolella ovat vielä Classic, Favoured sekä JCW-huippuversion kanssa ulkoisesti lähes identtinen John Cooper Works. Viimeksi mainittu maksaa jo yli 54 000 euroa, mikä on sentään edullisempaa tasoa kuin ”aidosta” joka nurkasta raapivasta JCW:stä perittävät lähes 73 000 euroa.

Kuva: Mini
Kuva: Mini
LähdeCarscoops

Lue lisää