Brittikuski ylsi kovaan suoritukseen Nürburgringillä – kierros Volkkarin täysin vakiolla pakulla sujui alle kymmenessä minuutissa

Saksan Eifel-vuoriston syleilyssä kiemurtelevalla Nürburgringin Nordschleifella, eli Pohjoislenkillä on viime aikoina tehtailtu uusia kierrosennätyksiä mitä ihmeellisimmissä autoluokissa. Esimerkiksi Skoda ylsi hiljattain seitsemänpaikkaisten autojen ennätysaikaan tulevalla Kodiaq RS:llä, vaikka tuskin yksikään kolmen penkkirivin katumaasturin omistaja vie autoaan radalle. Legendaarisella radalla on nähty myös pakettiautoja ainakin huumoritarkoituksessa, ja yksi suoritus on ollut erityisen mieliinpainuva.

Nürburgringin kuningattarena tunnettu Sabine Schmitz vei nimittäin vuonna 2005 Ford Transitin yli 20 kilometrin mittaiselle Nordschleifelle. Ajo kuvattiin Top Gearin jaksoon, ja kierrosajaksi kellotettiin pakulle varsin kunnioitettavat 10 minuuttia ja 8,49 sekuntia. Tämä ei ole kuitenkaan nopein pakettiautolla ajettu kierros. Revon virittämällä Volkswagen T5:llä on nimittäin ylletty viisi vuotta sitten yhdeksän minuutin ja tarkalleen 57,36 sekunnin aikaan. Tässä autossa oli kuitenkin 220 heppaa, eli Sabine Schmitzin kierros täysin vakiolla Transitilla taisi olla suhteessa kovempaa tasoa.


Revon paku-VW:n aika kellotettiin kylläkin täyspitkällä radalla, kun taas Sabine Schmitz ajoi ns. bridge to gantry -version, joka jää noin 1,6 kilometriä lyhyemmäksi. Nyt brittiläinen ratakuski Rob Austin otti tähtäimeensä mahdollisimman kovaan aikaan yltämisen pakun ratissa radan tällä versiolla. HMS Racing -tiimiä edustava kuljettaja sai alleen 150-heppaisella dieselillä varustetun T6-korisen Transporterin brittiläiseltä pakettiautovuokraamolta, ja VW pidettiin täysin vakiokunnossa.

Rob Austin testasi Volkkaria radalla ensin parin päivän ajan, kunnes oli aika ryhtyä tositoimiin. Mies onnistui ajamaan kierroksen yhdeksässä minuutissa ja 58 sekunnissa, eli Sabine Schmitzin Transitin ratissa tykittämä aika parani noin 10 sekunnilla. Taakse jäi myös toinen tunnettu automies, eli Jeremy Clarkson. Hän ajoi vuonna 2004 dieselkoneisella Jaguar S-Typellä sekuntia hitaamman kierrosajan kuin Austin nyt Volkkarin pakulla. Clarksonin suoritus ei ollut muutenkaan mitään huipputasoa, koska Sabine Schmitz ylsi samalla autolla peräti 47 sekuntia nopeampaan aikaan.





Katso oheiselta videolta, kuinka Volkkarin paku kulkee osaavissa käsissä Nürburgringillä:

 

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Skoda ja Volkswagen reputtivat hirvenväistötestissä

Sekä 2020 Skoda Superb iV Estate, että Volkswagen Passat GTE Estate ovat viimeisimmät autot, jotka ovat tulleet hylätyiksi niin...

Virityspaja Hartgen näkemys Bemarin munuaisista oli aikaansa edellä.

Nyt kun kohistaan BMW:n maskin suurenemisesta mallikerta toisensa jälkeen, on hyvä muistella saksalaisen tuning-firman aikaansaannosta 15 vuoden takaa. Tuskin on...

Daimlerin omistama Mercedes-Benz lopettaa vetymallinsa valmistuksen taloudellisista syistä

Vuonna 2013 Mercedes-Benz esitteli täysin uuden tavan liikuttaa SUV -malli GLC:tä. Tuolloin Fordin ja Nissanin kanssa yhteistyössä kehittämästä mallista...

Vieläkin häijymmän näköiset jättimunuaiset – uusi BMW M4 vuosi julkisuuteen täysin naamioimattomana

BMW aiheutti melkoisen kohun, kun jättimäisellä pystysuuntaisella munuaismaskilla varustettu uusi 4-sarja esiteltiin muutama päivä sitten. Malliston huipulle asettuva M4...

VW julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat uudistuneesta Arteonista – tarjolle tulee myös shooting brake -tyylinen farmari

Volkswagen toi mallistoonsa jo yli 10 vuotta sitten CC:ksi nimetyn neliovisen coupén Passatin pohjalta. Sen jalanjälkiin astui kolmisen vuotta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...