MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Bongasimme naamioituja testiprotoja Lapissa – tunnistatko, mikä auto on kyseessä?

Vaikka autonvalmistajilla on nykyään vaikka minkälaisia testikammioita myös kylmän ilmaston simuloimiseksi, mikään ei edelleenkään voita aidoissa olosuhteissa ajettuja testejä. Niinpä Suomen ja Ruotsin Lapissa voi näinä aikoina bongata monia naamioituja prototyyppejä eri merkkien tulevista uutuuksista. Niitä nähdäkseen ei välttämättä tarvitse lähteä Ivaloon asti, vaan myös Rovaniemellä voi silloin tällöin törmätä autonvalmistajien testiryhmiin.

Kerroimme jo viime vuoden puolella Rovaniemellä nähdyistä Mersun prototyypeistä, ja nyt kuvaajamme linssiin osui kuumia uutuuksia Hotelli Pohjanhovin pihalla. Sinne oli pysäköity kolme kompaktiluokan hatchbackia, joiden korimuodot olivat vielä varsin vahvan naamioinnin peitossa. Psykedeelisen teipin lisäksi todellisia muotoja peittivät vielä mustat lisäkatteet, mutta brittikilvet antavat jo hyvää osviittaa autojen identiteetistä.

Kuva: Jani Siivola

Kyseessä on neljännen sukupolven Ford Focus, jonka kehittämiseen Ison-Britannian Fordin insinöörit ovat osallistuneet vahvasti. Kehitystyötä on johtanut Darren Palmer, joka on vastannut myös kovasti kehutusta viimeisimmästä Fiestasta. Fordin tavoitteena on ollut saada Focukseen jälleen samaa ajamisen hauskuutta, jota löytyi ensimmäisen ja toisen sukupolven malleista. Nykyinen Focus säädettiin sen sijaan maailmanautohengessä astetta pehmeämmäksi, vaikka ajettavuus on edelleen ollut kohdallaan pahimpiin kilpailijoihin verrattuna.

Focuksen neljäs sukupolvi valmistetaan edeltäjänsä tapaan Saksan Saarlouisin tehtaalla, ja auto esitellään jo pikapuoliin. Lanseerauksen pitäisi tapahtua vielä tulevan kevään aikana, joten maaliskuun alussa ovensa avaava Geneven autonäyttely on vahva ehdokas esittelypaikaksi. Ford on itse asiassa jo julkaissut autosta kuvan vain kevyesti naamioituna, joten kohti lanseerausta etenevä tiiserikampanja on käynnistynyt.

Kuva: Ford

Focuksen linjat eivät muutu kovin radikaalisti, mutta niihin tulee kuitenkin edeltäjää enemmän kaarevuutta. Aston Martin -henkinen maski säilyy nokalla, mutta se muuttuu hieman nykyistä korkeammaksi. Lisäksi takavalot siirtyvät vaakasuuntaan uuden Fiestan tavoin. Sisustasta tehdään entistä arvokkaamman oloinen, mutta perustekniikka ei koe kovin radikaaleja muutoksia ainakaan alkuvaiheessa. Rovaniemellä bongatut autotkaan eivät ole hybridejä latausjohtojen oloisista kaapeleista huolimatta, vaan niillä ladataan todennäköisesti testauksessa tarvittavaa tietotekniikkaa.

Kuva: Jani Siivola

Lue lisää