MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

BMW:n uusi lippulaiva esiteltiin vihdoinkin – M8:ssa on parhaimmillaan 625 heppaa

BMW:n malliston lippulaivana toimi vuosina 1989-1997 8-sarjan coupé, jonka tehokkain versio oli tehtaan M-osaston kehittämä 850 CSi. Kasin pohjalta luotiin vieläkin rajumpi M8, mutta se jäi valitettavasti vain yksittäiskappaleeksi. 2000-luvun alkupuolelta lähtien iso coupé ja avokattoinen sisarmalli on tunnettu 6-sarjan nimellä, mutta 8-sarja teki paluun baijerilaisten mallistoon viime vuonna. 6-sarjan manttelinperijänä toimivaa autoa on tarjottu M850i-bensaversiona sekä 840d-nakuttajana, ja nyt valikoiman huipulle astui vihdoinkin tuotantoon päässyt M8.

M-divisioonan ja samalla koko baijerilaismerkin lippulaivana toimiva uutuus hyödyntää samaa voimanlähdettä kuin M5. Pellin alla murisee siis kahdella turbolla terästetty 4,4-litrainen V8, joka luovuttaa perusvireessään 600 hevosvoiman huipputehon ja 750 newtonmetrin väännön. Coupé-kattoinen M8 pinkaisee näillä voimavaroilla nollasta sataan 3,3 sekunnissa, ja avomallilla kestää samassa rykäisyssä 0,1 sekuntia pidempään. Jos tämä tuntuu liian kesyltä, tarjolla on toinenkin vaihtoehto.

Autoa saa nimittäin M5:n tapaan myös Competition-versiona, jolloin pannusta irtoaa jo 625 heppaa. Nollasta sataan -kiihtyvyyslukemat kirjataan tässä tapauksessa 3,2 ja 3,3 sekuntiin. Huiput on rajoitettu elektronisesti 250 km/h:n lukemaan, mutta lisähinnasta rajoitin puuttuu peliin vasta 305 km/h:n kohdalla. Vaihteistona palvelee kahdeksanpykäläinen Steptronic-automaatti, ja veto ohjataan kaikille pyörille xDrive -nelivedon kautta. Siinä on M5:n malliin kaksi perusmoodia, joista 4WD Sport -niminen asetus on takapainoisempi.

Sähköiset ajoavut pois kytkemällä autosta tulee pelkästään takavetoinen, jolloin donitsitkin onnistuvat perinteiseen tapaan. Tasauspyörästö on M:n aktiivista mallia, ja jousitusta pystyy säätämään mukautuvien iskunvaimentimien avulla. M Dynamic -ajomoodissa luistoa sallitaan normaalia enemmän, ja koriakin on jäykistetty strategisiin paikkoihin sijoitettujen tukien avulla. Jarruiksi saa joko perinteiset levyt tai hiilikuitukeraamiset vauhdinhillitsimet. Molemmissa tapauksissa jarrujen tuntumaa voi säätää mukavampaan menoon soveltuvan ja välittömämmän poljintuntuman välillä.

Suosittelemme


M8:n vakiovarusteluun lukeutuvat mm. tuulilasin heijastusnäyttö, pysäköintiavustin ja täysdigitaalinen mittaristo. M-napin kautta pystyy valitsemaan käyttöön Road- sekä Sport-asetukset tavallisessa M8:ssa, ja Competitionissa tarjolla on lisäksi rata-ajoon tarkoitettu Track-moodi. Ulkoapäin M8:n tunnistaa mm. coupén hiilikuitukatosta ja molempien korimallien aggressiivisista puskureista sekä perinteiden velvoittamista neljästä putkenpäästä diffuusorin kera. Sisälläkin on monia M-herkkuja, kuten kuppimaiset penkit ja alumiinisia sekä hiilikuituisia koristeita. Ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa syyskuussa, ja M8 asettunee myös hinnaltaan BMW:n valikoiman huipulle.

LähdeCarscoops

Lue lisää