BMW:n uusi lippulaiva esiteltiin vihdoinkin – M8:ssa on parhaimmillaan 625 heppaa

BMW:n malliston lippulaivana toimi vuosina 1989-1997 8-sarjan coupé, jonka tehokkain versio oli tehtaan M-osaston kehittämä 850 CSi. Kasin pohjalta luotiin vieläkin rajumpi M8, mutta se jäi valitettavasti vain yksittäiskappaleeksi. 2000-luvun alkupuolelta lähtien iso coupé ja avokattoinen sisarmalli on tunnettu 6-sarjan nimellä, mutta 8-sarja teki paluun baijerilaisten mallistoon viime vuonna. 6-sarjan manttelinperijänä toimivaa autoa on tarjottu M850i-bensaversiona sekä 840d-nakuttajana, ja nyt valikoiman huipulle astui vihdoinkin tuotantoon päässyt M8.

M-divisioonan ja samalla koko baijerilaismerkin lippulaivana toimiva uutuus hyödyntää samaa voimanlähdettä kuin M5. Pellin alla murisee siis kahdella turbolla terästetty 4,4-litrainen V8, joka luovuttaa perusvireessään 600 hevosvoiman huipputehon ja 750 newtonmetrin väännön. Coupé-kattoinen M8 pinkaisee näillä voimavaroilla nollasta sataan 3,3 sekunnissa, ja avomallilla kestää samassa rykäisyssä 0,1 sekuntia pidempään. Jos tämä tuntuu liian kesyltä, tarjolla on toinenkin vaihtoehto.

-- MAINOS --

Autoa saa nimittäin M5:n tapaan myös Competition-versiona, jolloin pannusta irtoaa jo 625 heppaa. Nollasta sataan -kiihtyvyyslukemat kirjataan tässä tapauksessa 3,2 ja 3,3 sekuntiin. Huiput on rajoitettu elektronisesti 250 km/h:n lukemaan, mutta lisähinnasta rajoitin puuttuu peliin vasta 305 km/h:n kohdalla. Vaihteistona palvelee kahdeksanpykäläinen Steptronic-automaatti, ja veto ohjataan kaikille pyörille xDrive -nelivedon kautta. Siinä on M5:n malliin kaksi perusmoodia, joista 4WD Sport -niminen asetus on takapainoisempi.

Sähköiset ajoavut pois kytkemällä autosta tulee pelkästään takavetoinen, jolloin donitsitkin onnistuvat perinteiseen tapaan. Tasauspyörästö on M:n aktiivista mallia, ja jousitusta pystyy säätämään mukautuvien iskunvaimentimien avulla. M Dynamic -ajomoodissa luistoa sallitaan normaalia enemmän, ja koriakin on jäykistetty strategisiin paikkoihin sijoitettujen tukien avulla. Jarruiksi saa joko perinteiset levyt tai hiilikuitukeraamiset vauhdinhillitsimet. Molemmissa tapauksissa jarrujen tuntumaa voi säätää mukavampaan menoon soveltuvan ja välittömämmän poljintuntuman välillä.

-- MAINOS --




M8:n vakiovarusteluun lukeutuvat mm. tuulilasin heijastusnäyttö, pysäköintiavustin ja täysdigitaalinen mittaristo. M-napin kautta pystyy valitsemaan käyttöön Road- sekä Sport-asetukset tavallisessa M8:ssa, ja Competitionissa tarjolla on lisäksi rata-ajoon tarkoitettu Track-moodi. Ulkoapäin M8:n tunnistaa mm. coupén hiilikuitukatosta ja molempien korimallien aggressiivisista puskureista sekä perinteiden velvoittamista neljästä putkenpäästä diffuusorin kera. Sisälläkin on monia M-herkkuja, kuten kuppimaiset penkit ja alumiinisia sekä hiilikuituisia koristeita. Ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa syyskuussa, ja M8 asettunee myös hinnaltaan BMW:n valikoiman huipulle.

-- MAINOS --

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

1980-luvun eurotyyliä moderniin Toyotaan – kantikkaan Proboxin nokka on kuin vanhasta VW Golfista

Oletteko koskaan kuulleet autosta nimeltä Toyota Probox? Emme olleet mekään ennen tämän jutun kirjoittamista, mutta tämän niminen farmarin ja...

Fordin täyssähköinen Mustang Mach-E ryminällä crossover SUV -markkinoille

Ensimmäinen eurooppalainen täyssähköinen Ford Mustang Mach-E -erä saapui Norjaan marraskuussa 2020. Autot toimitettiin aluksi jälleenmyyjille koeajettaviksi. Toimitusten kerrottiin tuolloin...

Jeepin pick-up tulee vihdoin myyntiin Euroopassakin – Gladiatoria vauhdittaa kolmilitrainen diesel

Jeepin pick-up Gladiator esiteltiin Atlantin toisella puolella jo yli kaksi vuotta sitten, mutta eurooppalaiset ovat jääneet tähän asti lehdellä...

Porschen pikku-roadster jäi vain haaveeksi – 55One olisi tuonut James Deanin 550 Spyderin nykyaikaan

Porsche 550 Spyder on yksi saksalaisvalmistajan legendaarisimpia malleja, koska James Dean koki sen ratissa matkansa pään vuonna 1955. Pieni...

Hyundailtakin on tulossa kuuma crossover – Kona N tarjoaa turbovoimaa perinteistä hot hatchia korkeammassa korissa

Moni ei olisi takavuosina uskonut, että yksi GTI-luokan hauskimmista autoista voi tulla Hyundailta. Nykyinen i30 N on kuitenkin onnistunut...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.