BMW:n uusi lippulaiva esiteltiin vihdoinkin – M8:ssa on parhaimmillaan 625 heppaa

BMW:n malliston lippulaivana toimi vuosina 1989-1997 8-sarjan coupé, jonka tehokkain versio oli tehtaan M-osaston kehittämä 850 CSi. Kasin pohjalta luotiin vieläkin rajumpi M8, mutta se jäi valitettavasti vain yksittäiskappaleeksi. 2000-luvun alkupuolelta lähtien iso coupé ja avokattoinen sisarmalli on tunnettu 6-sarjan nimellä, mutta 8-sarja teki paluun baijerilaisten mallistoon viime vuonna. 6-sarjan manttelinperijänä toimivaa autoa on tarjottu M850i-bensaversiona sekä 840d-nakuttajana, ja nyt valikoiman huipulle astui vihdoinkin tuotantoon päässyt M8.

M-divisioonan ja samalla koko baijerilaismerkin lippulaivana toimiva uutuus hyödyntää samaa voimanlähdettä kuin M5. Pellin alla murisee siis kahdella turbolla terästetty 4,4-litrainen V8, joka luovuttaa perusvireessään 600 hevosvoiman huipputehon ja 750 newtonmetrin väännön. Coupé-kattoinen M8 pinkaisee näillä voimavaroilla nollasta sataan 3,3 sekunnissa, ja avomallilla kestää samassa rykäisyssä 0,1 sekuntia pidempään. Jos tämä tuntuu liian kesyltä, tarjolla on toinenkin vaihtoehto.


Autoa saa nimittäin M5:n tapaan myös Competition-versiona, jolloin pannusta irtoaa jo 625 heppaa. Nollasta sataan -kiihtyvyyslukemat kirjataan tässä tapauksessa 3,2 ja 3,3 sekuntiin. Huiput on rajoitettu elektronisesti 250 km/h:n lukemaan, mutta lisähinnasta rajoitin puuttuu peliin vasta 305 km/h:n kohdalla. Vaihteistona palvelee kahdeksanpykäläinen Steptronic-automaatti, ja veto ohjataan kaikille pyörille xDrive -nelivedon kautta. Siinä on M5:n malliin kaksi perusmoodia, joista 4WD Sport -niminen asetus on takapainoisempi.

Sähköiset ajoavut pois kytkemällä autosta tulee pelkästään takavetoinen, jolloin donitsitkin onnistuvat perinteiseen tapaan. Tasauspyörästö on M:n aktiivista mallia, ja jousitusta pystyy säätämään mukautuvien iskunvaimentimien avulla. M Dynamic -ajomoodissa luistoa sallitaan normaalia enemmän, ja koriakin on jäykistetty strategisiin paikkoihin sijoitettujen tukien avulla. Jarruiksi saa joko perinteiset levyt tai hiilikuitukeraamiset vauhdinhillitsimet. Molemmissa tapauksissa jarrujen tuntumaa voi säätää mukavampaan menoon soveltuvan ja välittömämmän poljintuntuman välillä.





M8:n vakiovarusteluun lukeutuvat mm. tuulilasin heijastusnäyttö, pysäköintiavustin ja täysdigitaalinen mittaristo. M-napin kautta pystyy valitsemaan käyttöön Road- sekä Sport-asetukset tavallisessa M8:ssa, ja Competitionissa tarjolla on lisäksi rata-ajoon tarkoitettu Track-moodi. Ulkoapäin M8:n tunnistaa mm. coupén hiilikuitukatosta ja molempien korimallien aggressiivisista puskureista sekä perinteiden velvoittamista neljästä putkenpäästä diffuusorin kera. Sisälläkin on monia M-herkkuja, kuten kuppimaiset penkit ja alumiinisia sekä hiilikuituisia koristeita. Ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa syyskuussa, ja M8 asettunee myös hinnaltaan BMW:n valikoiman huipulle.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...