BMW:n uusi 5-sarjan Touring esiteltiin – tarjolla on ensimmäistä kertaa myös täyssähköinen i5-farmari

BMW:n uusi 5-sarjan farmari ei pidä enää sisällään suuria yllätyksiä lukuisten tiisereiden ja kuvavuotojen jälkeen. Nyt baijerilaismerkin isoin farkku sai vihdoinkin virallisen esittelynsä.

Kuten tapana on, uutuus on B-pilariin asti identtinen viime vuonna lanseeratun viimeisimmän Viitosen sedan-mallin kanssa. Edeltäjäänsä verrattuna uuden Touringin sivuprofiili näyttää vauhdikkaammalta, mistä saadaan kiittää takaosaa kohti suipponevaa sivuikkunalinjaa ja hieman viistommassa kulmassa olevaa takalasia. Ainakin omaa silmääni auto miellyttää myös sedan-korista 5-sarjaa enemmän. Takavaloissakin on enemmän Bemarin perinteistä L-kirjaimen muotoa, kun taas takapuskuri on lähes identtinen porrasperän kanssa.

Kuva: BMW

Kuvien mukainen ulkoasu vaatii tosin lisävarustelistalta löytyviä 21-tuumaisia pyöriä, kun taas vakiokoko on mallista riippuen vain 18 tai 19 tuumaa. Ulkonäköä voi höystää M Sport -paketin lisäksi M Sport Pro – ja M Carbon Exterior -nimisillä paketeilla, joista jälkimmäinen tuo nimensä mukaisesti ulkokuoren koristeiksi erilaisia hiilikuitukomponentteja.

Touring on kasvanut sedanin tavoin melkoisesti kokoa sukupolvenvaihdoksessa. Auto on edeltäjäänsä 97 milliä pidempi, 32 milliä leveämpi ja 17 milliä korkeampi. Akseliväli on puolestaan venähtänyt 20 millin verran. Ulkomittoihin nähden tavaratilan 570 litran perusvetoisuus ei kuulosta kovin ihmeelliseltä lukemalta, mutta takapenkin selkänojat kaatamalla ruuma laajenee kaikkiaan 1700 litraan. Tilaa on myös takakontin välipohjan alla, ja takaluukku liikkuu sähköllä.

Kuva: BMW

Lisävarustelistalta voi puolestaan ruksia esimerkiksi panoraamalasikaton tai BMW Individualin Merino-nahkaa, jos vakiovarusteena oleva ”vegaaninen” sisusta ei miellytä. G61-korikoodia totteleva uutuus on järjestyksessään jo kuudes 5-sarjan Touring-sukupolvi, mutta täyssähköisenä se on lajinsa ihkaensimmäinen. Uutta farmaria saa siis sedanin tavoin myös i5:nä, josta on tarjolla takavetoinen eDrive40 Touring ja neljän pyörän voimin raapiva M60 xDrive Touring. Ensin mainitun 340 hevosvoimaa kiidättävät sähköfarmarin 6,1 sekunnissa nollasta sataan, ja WLTP-toimintasäde on parhaimmillaan 560 kilometriä. 601-heppaisella M60:llä pääsee parhaimmillaan ”vain” 506 kilometriä, mitä kompensoivat kuitenkin 3,9 sekunnin kiihtyvyys nollasta sataan ja 230 km/h:n huippunopeus.

Polttomoottoreitakaan ei ole Baijerissa vielä unohdettu. Alkuvaiheessa tarjolla on mietoa hybriditeknologiaa hyödyntävä kaksilitrainen diesel kahdeksanpykäläisen automaatin ja Suomessa aina nelivedon parina. 520d-perinnemallimerkintää tottelevassa mallissa on 197 hevosvoiman teho ja 400 newtonmetrin vääntö. Valikoima on täydentymässä jo kesällä kuusipyttyisellä dieselillä ja kahdella pistokehybridimallilla, jotka napannevat ainakin Suomessa leijonanosan myynnistä sähköversioiden ohella.

Suosittelemme

Kuva: BMW

Uutta farmaria odotellaan BMW-jälleenmyyjien luokse toukokuussa, ja autolla on jo hinnat Suomessakin. Takavetoisesta sähkömallista i5 eDrive40 pitää pulittaa vähintään 78 020 euroa, kun taas M60 xDriven hinnat alkavat reilusta 107 000 eurosta. Halvemmalla pääsee tyytymällä nelivetoiseen 520d:hen, joka irtoaa kaupasta hieman yli 68 000 eurolla.

Kuva: BMW
Kuva: BMW
LähdeCarscoops

Lue lisää