BMW:n uusi 3-sarjan Touring yhdistää tyylin ja käytännöllisyyden

BMW:n kestosuosikki, eli jo vuodesta 1975 tarjolla ollut 3-sarja siirtyi tämän vuoden alussa seitsemänteen sukupolveensa. G20-korikoodilla tunnettu sedan on ollut Suomessakin myynnissä maaliskuusta lähtien, ja nyt baijerilaismerkki paljasti mallivalikoimaa perinteiseen tyyliin täydentävän farmarin. G21-koodin saanut auto tunnetaan tuttuun tapaan Touringina, ja uutuuden muotoilu on identtistä sedanin kanssa keskipilariin saakka.

Takapäästäkin löytyy yhtäläisyyksiä porrasperämalliin, koska valot vaikuttavat täysin samoilta kuin sedanissa. Takaluukun aukko ulottuu kuitenkin farkussa matalammalle lastaamisen helpottamiseksi. Uutta henkeä on nähtävissä sivuikkunalinjassa, jonka takareunan ns. Hofmeister-taitos on saanut BMW:n katumaasturimalleista tutun ylöspäin nousevan linjan. Uutuus on tutun kaavan mukaan hiukan suurempi kuin edeltäjänsä. Pituutta on nyt 4709 milliä ja leveyttä 1827 milliä, kun taas korkeus kirjataan 1470 millin lukemaan. Akseliväli on puolestaan venähtänyt 41 millillä 2851 millin kokonaismittaan.


Myös tilat ovat kasvaneet malliuudistuksessa. Etupenkkiläisillä on entistä enemmän kyynärpäätilaa, ja takapenkillä on myös pään- sekä jalkatilan osalta aiempaa väljemmät oltavat. Sähköinen takaluukun kansi kuuluu vakiovarusteluun, ja itse kontin leveys on kasvanut 112 millillä. Perusvetoisuudeksi kerrotaan nyt tasan 500 litraa, eli viisi litraa edeltäjää enemmän. Takapenkin selkänojat kaatamalla volyymin saa nostettua maksimissaan 1510 litraan. Muuten varustelu seuraa sedanin linjoilla, ja M Sport -paketti tuo mukanaan mm. urheilullisemman näköiset puskurit, helmat ja vanteet sekä sisustan sporttiherkkuja.





Moottorivalikoimakin on porrasperämallista tuttu. Bensapuolella tarjolla ovat 184-heppainen 320i, 258 pollen voimin liikkuva 330i ja kukkulan kuninkaana 374-hevosvoimainen M340i xDrive. Kaksi ensiksi mainittua ovat nelisylinterisiä, kun taas M340i pitää Bemarin suorien kuutosten kunniakkaita perinteitä yllä. Dieselvalikoima koostuu puolestaan 318d:stä, 320d:stä ja kuusipyttyisestä 330d xDrivesta. Näiden mallien teholukemat kirjataan 150, 190 ja 265 hevosvoimaan. Manuaalivaihteisto on vakiona ainoastaan 318d:ssä ja 320d:ssä, kun taas muiden mallien voimansiirrosta vastaa aina ZF:n kahdeksanpykäläinen automaatti.

Nelivedon saa lisähintaan 330i:hin sekä 320 d:hen, ja M340i:ssä ja 330d:ssä se on jo vakiona. Ensi vuoden puolella tulossa on vielä 330e-pistokehybridi, jossa on nelisylinterisen bensaturbon ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta 251 hevosvoiman kokonaisteho ja vain 1,7 litran virallinen keskikulutus. BMW mainostaa uutuutta myös edeltäjäänsä sporttisemmaksi ajettavuudeltaan. Painopistettä on saatu laskettua, ja painonjakauma on täydellinen 50:50. Lisäksi korin vääntöjäykkyyttä on kohennettu 25 prosentilla, ja uudenlaiset iskunvaimentimet parantavat ajettavuutta sedanin tavoin. Auton myynti alkaa syyskuun lopulla, jolloin uusi Touring nähdään Suomessakin.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...