BMW esitteli muutama viikko sitten 5-sarjan faceliftin, ja M5-kuningasmalli seuraa nyt perässä. Baijerilaisen supersedanin voimavarat eivät muutu, mutta ulkonäköä viilataan entistä terävämmäksi.
M-autot eivät ole yleensä saaneet perinteisiä kasvojenkohotuksia, mutta tällä kertaa myös M5:een tulee uudet puskurit, munuaiset ja valoumpiot. Päätöksen taustalla saattaa vaikuttaa entistä kireämpi kilpailutilanne, koska Audin RS 6 on vielä hyvin tuore malli ja myös arkkivihollinen Mercedes-AMG E 63 saa faceliftin lähes samaan aikaan M5:n kanssa. Samalla BMW-fanit voivat huokaista helpotuksesta, koska M5:ssä ei nähdä vieläkään tulevan M3:n ja M4:n kaltaisia jättimunuaisia.
Munuaismaski on sen sijaan kasvanut hyvin hillitysti kokoa, ja samalla tuplat pystyrivat vaikuttavat entistä kolmiulotteisemmilta. Valoumpiot ovat puolestaan madaltuneet, mikä tekee katseesta aiempaa tuimemman L:n muotoisten päiväajovalonauhojen kera. Lisäksi etupuskurin ilmanottoaukot vaikuttavat entistä isommilta, mikä johtuu osittain ulompien reikien päällä olevista mustista koristeista. Kylkilinjassa ei ole mitään uutta kerrottavaa tuoreita vannedesigneja lukuun ottamatta, kun taas takapäätä on hienosäädetty nokan tavoin.
Takavalot ovat aiempaa kolmiulotteisemmat, mitä korostetaan myös reunojen tummennuksilla. Lisäksi takapuskuri ja sen alla komeileva diffuusori on laitettu uusiksi, mutta nämä muutokset ovat niin hillittyjä, että niiden bongaaminen vaatii melkeinpä edeltäjämallin viereen seisomaan. Värikarttaakin on hienosäädetty, ja sävyjen joukkoon kuuluvat nyt mm. Brands Hatch Grey -harmaa ja kuvissa esiintyvä kirkas Motegi Red Metallic -punainen.
Suosittelemme
Sisusta on pääpiirteittäin ennallaan, mutta tietoviihdejärjestelmän ruutu on nyt 12,3-tuumainen. Systeemi on yhteensopiva Android Auton kanssa, ja navigaattori on pilvipohjainen. Lisäksi verhoilu on kokenut pieniä muutoksia, ja keskikonsolista löytyy kaksi uutta nappia auton säädöille ja M-moodille. Moottoriin ei sen sijaan ole koskettu, eli ”perusmallissa” on edelleen 600 hepan tehon ja 750 newtonin maksimiväännön tuottava 4,4-litrainen tuplaturbokasi. Nelivedon voi tuttuun tapaan kytkeä pois kunnon sladittelun mahdollistamiseksi, ja satasen nopeus on taulussa 3,4 sekunnissa.
625-heppainen Competition suoriutuu tästä vielä 0,1 sekuntia nopeammin, ja molempien huiput on rajoitettu 250 km/h:n lukemaan. Lisävarusteisen M Driver’s Packagen myötä rajoitin puuttuu peliin vasta 305 km/h:n kohdalla. M5 Competitionin alustaakin on peukaloitu hitusen, ja iskunvaimentimien uusien säätöjen pitäisi mahdollistaa entistä parempi mukavuus. Uudistetun M5:n myynti alkaa elokuussa, mutta Suomessa auton rasitteena on tietysti kova päästöpohjainen verotus. Tässäkin suhteessa perinteet saavat siis jatkoa.