BMW tuo markkinoille uuden sporttidieselin – M340d on 340-heppainen mieto hybridi nelivedolla

Dieseleiden ystävillä ei ole ollut viime aikoina helppoa, kun yhä useampi autonvalmistaja on poistanut koko moottorityypin valikoimastaan. BMW jaksaa kuitenkin uskoa dieselinkin tulevaisuuteen sähköistymisen rinnalla, ja niinpä baijerilaiset esittelevät Geneven autonäyttelyssä uuden sporttidieselin 3-sarjan huipulle.

Vajaan parin viikon kuluttua ovensa avaavassa autoshow’ssa nähdään uusi M340d xDrive, jota saa sekä sedanina että Touring-farmarina. Molempia vauhdittaa TwinPower Turbo -markkinointinimellä ryyditetty ahdettu kolmilitrainen suora kuutonen, jossa on alumiininen kampikammio ja sylinterinkansi. Kaksivaiheisen ahtamisen pitäisi kuulemma taata erinomainen kaasuvaste, ja lämpöjen hallintaan sekä ahtoilman jäähdytykseenkin on kiinnitetty erityishuomiota.

-- MAINOS --

Lisäksi tavoitteena on ollut maksimiväännön saavuttaminen mahdollisimman pienillä kierroksilla, ja 700 newtonin vääntö onkin käytettävissä jo 1750 rundin kohdalla. Huipputehoksi ilmoitetaan puolestaan mukavat 340 hevosvoimaa. Dieselkoneen parina toimii 48 voltin starttigeneraattori, josta irtoaa 11 hepan lisäteho. Starttigeneraattorin avulla luotu mieto hybridijärjestelmä ottaa myös talteen jarrutusenergiaa, joten taloudellisuudenkin pitäisi olla kunnossa. Virallinen keskikulutus on parhaimmillaan vain 5,3 litraa ja hiilidioksidipäästöt 139 grammaa kilometriä kohti.

Nämä luvut jäävät kuitenkin vain haaveeksi, kun auton suorituskykyä hyödynnetään kunnolla. Sedan kiihtyy tehtaan mukaan 4,6 sekunnissa nollasta sataan, kun taas farkulla kestää samassa suorituksessa 0,2 sekuntia pidempään. Molemmissa korimalleissa on myös M Sport -pakoputkisto vakiona, ja Euro 6d -päästömääräysten pitäisi täyttyä ongelmitta. Turbodieselin muhkeat voimavarat välitetään kaikille neljälle pyörälle kahdeksanpykäläisen Steptronic Sport -automaatin kautta. Taka-akselilta löytyy M Sport -tasauspyörästö, ja jousituksin on samaa M Sport -kaliiberia.

-- MAINOS --




Lisähintaan tarjolla on vielä mukautuvilla iskunvaimentimilla varustettu M-jousitus, kun taas jarrut ovat jo vakiona perusmalleja tuhdimpaa tavaraa. Edessä luotetaan 348-millisiin levyihin ja nelimäntäisiin satuloihin, ja takaa löytyy 345-milliset levyt yksimäntäisillä satuloilla. Ulkoa uudet urheiludieselit erottaa M Sport -korisarjan lisäksi mm. kennokuvioisesta munuaismaskista, harmaasta tehosteväristä ja hillitystä spoilerilipasta sedanin takaluukun päällä.

-- MAINOS --

Ohjaamoa on puolestaan höystetty esimerkiksi sporttipenkeillä, vaihtoläpysköillä varustetulla M:n nahkaratilla, M:n lattiamatoilla sekä alumiinikoristeilla. Uusi M340d tullee Suomessakin myyntiin tämän vuoden aikana, mutta hinnoista ei ole vielä mitään tietoa.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.