BMW tuo markkinoille uuden sporttidieselin – M340d on 340-heppainen mieto hybridi nelivedolla

Dieseleiden ystävillä ei ole ollut viime aikoina helppoa, kun yhä useampi autonvalmistaja on poistanut koko moottorityypin valikoimastaan. BMW jaksaa kuitenkin uskoa dieselinkin tulevaisuuteen sähköistymisen rinnalla, ja niinpä baijerilaiset esittelevät Geneven autonäyttelyssä uuden sporttidieselin 3-sarjan huipulle.

Vajaan parin viikon kuluttua ovensa avaavassa autoshow’ssa nähdään uusi M340d xDrive, jota saa sekä sedanina että Touring-farmarina. Molempia vauhdittaa TwinPower Turbo -markkinointinimellä ryyditetty ahdettu kolmilitrainen suora kuutonen, jossa on alumiininen kampikammio ja sylinterinkansi. Kaksivaiheisen ahtamisen pitäisi kuulemma taata erinomainen kaasuvaste, ja lämpöjen hallintaan sekä ahtoilman jäähdytykseenkin on kiinnitetty erityishuomiota.

Lisäksi tavoitteena on ollut maksimiväännön saavuttaminen mahdollisimman pienillä kierroksilla, ja 700 newtonin vääntö onkin käytettävissä jo 1750 rundin kohdalla. Huipputehoksi ilmoitetaan puolestaan mukavat 340 hevosvoimaa. Dieselkoneen parina toimii 48 voltin starttigeneraattori, josta irtoaa 11 hepan lisäteho. Starttigeneraattorin avulla luotu mieto hybridijärjestelmä ottaa myös talteen jarrutusenergiaa, joten taloudellisuudenkin pitäisi olla kunnossa. Virallinen keskikulutus on parhaimmillaan vain 5,3 litraa ja hiilidioksidipäästöt 139 grammaa kilometriä kohti.

Nämä luvut jäävät kuitenkin vain haaveeksi, kun auton suorituskykyä hyödynnetään kunnolla. Sedan kiihtyy tehtaan mukaan 4,6 sekunnissa nollasta sataan, kun taas farkulla kestää samassa suorituksessa 0,2 sekuntia pidempään. Molemmissa korimalleissa on myös M Sport -pakoputkisto vakiona, ja Euro 6d -päästömääräysten pitäisi täyttyä ongelmitta. Turbodieselin muhkeat voimavarat välitetään kaikille neljälle pyörälle kahdeksanpykäläisen Steptronic Sport -automaatin kautta. Taka-akselilta löytyy M Sport -tasauspyörästö, ja jousituksin on samaa M Sport -kaliiberia.

Suosittelemme

Lisähintaan tarjolla on vielä mukautuvilla iskunvaimentimilla varustettu M-jousitus, kun taas jarrut ovat jo vakiona perusmalleja tuhdimpaa tavaraa. Edessä luotetaan 348-millisiin levyihin ja nelimäntäisiin satuloihin, ja takaa löytyy 345-milliset levyt yksimäntäisillä satuloilla. Ulkoa uudet urheiludieselit erottaa M Sport -korisarjan lisäksi mm. kennokuvioisesta munuaismaskista, harmaasta tehosteväristä ja hillitystä spoilerilipasta sedanin takaluukun päällä.

Ohjaamoa on puolestaan höystetty esimerkiksi sporttipenkeillä, vaihtoläpysköillä varustetulla M:n nahkaratilla, M:n lattiamatoilla sekä alumiinikoristeilla. Uusi M340d tullee Suomessakin myyntiin tämän vuoden aikana, mutta hinnoista ei ole vielä mitään tietoa.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat