Vanhemman auton tietoviihdejärjestelmän liitettävyys on usein sillä tasolla, että radion kuuntelun lisäksi järjestelmään voi liittää puhelimen yleensä puheluita ja korkeintaan myös musiikin toistamista varten. Liittäminen tapahtuu Bluetoothilla tai aux-kaapelilla. Näin oli myös juttumme Bemarissa, johon allekirjoittanut päätti hankkia nykyaikaisemman Apple CarPlay -järjestelmän.
Aluksi todettakoon, että jutussa ei ole minkäänlaista kaupallista yhteistyötä. Laite hankittiin toimittajan omaan piikkiin, ja asennus tehtiin omin käsin. Päivityksen kohteena oli 2013 vuosimallin BMW 520d (F11), jossa perushifit ja nykymittapuulla pieni 7-tuumainen näyttö ilman kosketustoimintoja.
Tilaus ja toimitus
AIOCOAI-merkkinen laite tilattiin AliExpress-verkkokaupasta, mikä kuuluu kiinalaiseen Alibaba-konserniin. Verkkokaupan valikoima on laaja ja kirjava, joten tilausvaiheessa pitää olla tarkkana muutamien asioiden suhteen. Edullisemmat noin 250 euron hintaluokassa olevat laitteet on tarkoitettu toimimaan vain älypuhelimen avulla, ja astetta kalliimmat laitteet kykenevät myös itsenäiseen toimintaan, sisältäen Android-käyttöjärjestelmän ja 4G-modeemin. Palauteosaston ja myyjien kirjoittamien ohjeiden perusteella moni on mennyt vipuun juuri tässä kohtaa. Pitää siis ymmärtää mitä on ostamassa. Itse päädyin huokeampaan iPhone tai Android -puhelimeen tukeutuvaan CarPlay/Android Auto -malliin.
Toinen huomionarvoinen seikka on auton oman järjestelmän tyyppi. Esimerkiksi BMW:ssä niitä on vuosimallista riippuen kolme erilaista, joissa on erilaiset kaapelit ja liitännät – tämä pitää siis mainita tai valita tilatessa, jotta myyjä osaa lähettää oikean mallin. Onneksi myyntisivuilla on yleensä hyvät ohjeet, miten selvittää mikä järjestelmä omassa autossa on. Myyjän sivuilla olevat ohjeet ovat muutenkin tärkeässä roolissa, sillä itse tuotteen mukana ei tullut minkäänlaista asennus tai käyttöohjetta.
Osalla myyjistä on mahdollisuus toimittaa laite valinnan mukaan myös Euroopan varastosta, jolloin tuotteesta ei tarvitse maksaa tullia, ja toimitus on nopeampaa. Tilattu laite toimitettiin valinnan mukaisesti Tshekin varastosta, ja paketti oli perillä kymmenessä päivässä.
Suosittelemme
Asennus
Asennus on suhteellisen helppoa, mutta auton kojelaudan paneelien irrotus vaatii hermoja ja varovaisuutta, sekä ehdottomasti oikeat työkalut. Autotarvikeliikkeet myyvät muovisia “sorkkarautoja”, eli paneelien irrotustyökaluja, millä paneelit saa irti ehjänä. Näyttö ja soitin ovat yleensä kiinni vain muutamilla ristipää- tai Torx-ruuveilla, joten niidenkin irrotus sujuu helposti. Noudata kuitenkin erityistä varovaisuutta, sillä johtoja on paljon ja liittimien kestävyyttä ei kannata kokeilla voimalla – niissä on usein lukitusvivut, mitä pitää painaa ennen kuin liitin irtoaa oikeaoppisesti.
Laitteen mukana tulee kaapelisarja, joka kytketään vanhan kaapelin jatkeeksi ja uuteen näyttöön kiinni. Kaapelisarjan liittimissä olevat kontaktit eivät ole vahvuudeltaan parhaasta päästä, ja niiden kanssa pitää olla tarkkana. Asennuksen aikana yksi pinni pääsikin vääntymään, eikä mennyt paikalleen vastakappaleeseen, jolloin auton iDrive pyörylän ohjaus ei toiminut. Onneksi pinni ei kuitenkaan katkennut, ja se saatiin suoristelun jälkeen paikalleen. Lopuksi laitteet ja paneelit kiinni, ja koekäytön jälkeen oli helpotus todeta kaiken toimivan.
Apple CarPlay -käyttö
Hankitussa laitteessa on tuki iPhone ja Android-puhelimille, joista CarPlay toimii langattomasti ja Android Auto USB-kaapelilla. Jotta yhteys iPhonen ja näytön välille syntyisi, pitää laitteeseen muodostaa yhteys sekä Bluetoothilla että Wi-Fi-yhteydellä. Näyttöön ilmestyy heti auton käynnistyksen jälkeen liitäntäohjeet, ja kun puhelin on paritettu laitteen kanssa, muodostuu yhteys jatkossa automaattisesti.
Käytön aikana yhteys toimii hienosti ja ongelmitta, mutta muutamalla kerralla puhelin ei yhdistynyt laitteeseen automaattisesti heti käynnistyksen jälkeen. Tämä korjaantui kuitenkin jokaisella kerralla ottamalla puhelimen Bluetooh ja Wi-Fi pois päältä, ja kytkemällä ne hetken kuluttua takaisin päälle – vaikea sanoa onko kyseessä iPhonen vai itse CarPlay-järjestelmän ongelma.
Laitteen käyttö on erittäin helppoa ja sovelluksesta toiseen siirtyminen käy nopeasti – näyttö ei takeltele missään tilanteessa. Taustalle voi laittaa lempimusiikin soimaan esimerkiksi Youtube Music- tai Spotify-sovelluksesta, ja käynnistää sen jälkeen navigoinnin joko näppäilemällä tai kertomalla osoitteen ääneen Sirille. CarPlay-näytön voi asettaa näyttämään kokonaan navigointinäkymää tai jakaa näytön niin, että siinä näkyy kartta, soiva kappale ohjausnappeineen, sekä päivän kalenteri.
Applen “sihteeri” Siri avustaa CarPlay-tilassa kuunnellen ja toteuttaen käyttäjän komentoja, sekä lukien ääneen vaikkapa Whatsapp- ja tekstiviestejä, joihin vastaaminen onnistuu sanelemalla tekstin ääneen. Sirin saa myös herätettyä ratissa olevan puhe-painikkeen kautta, mikä oli positiivinen yllätys.
Auton oma iDrive-tietoviihdejärjestelmä toimi kuten ennenkin, ja esimerkiksi tavallisen radion kuunteluun pääsee kuten ennenkin, eli painamalla auton Radio-nappia. Laitteen tehdassäädöistä tosin pitää käyttöönoton yhteydessä valita iDrive-järjestelmän versio, ja vanhan näytön koko, jotta laite osaa mukauttaa uuden näytön ja toiminnot sen mukaiseksi. Paluu CarPlay-tilaan onnistuu näppärästi vain koskettamalla näyttöä.
Yhteenveto
Noin kuukauden käytön aikana laite on osoittautunut hintaansa nähden erinomaiseksi hankinnaksi. Toimivuus on hyvällä tasolla, ja laitetta on mielekästä käyttää. Laite on kestänyt hyvin myös helteet, eikä osoittanut yhtään “väsymisen” merkkejä. Näytön kosketus toimii moitteetta, vaikka se ei olekaan aivan samalla tasolla iPhonen kanssa. Kirkkaus on riittävä, ja näyttö näkyy hyvin aurinkoisellakin säällä. Kiiltävä pinta tosin heijastelee hieman, mutta ei onneksi häiritsevästi. Uusien toimintojen lisäksi, laite on modernisoinut auton kojelautanäkymää, ja tehnyt erityisesti navigoinnista mielekkäämpää, mikä ennen tapahtui puhelimen näytöltä. Mikäli kojelaudan purkaminen ja johtoviidakko ei pelota, niin uskallan suositella laitteen hankintaa ja itseasennusta!