BMW M3:n voi tuunata myös näin – tämän yksilön konepellin alle on survottu Dodge Viperin 8,3-litrainen V10

BMW:n Motorsport Gmbh:n, eli tuttavallisemmin M:n historiaan kuuluu monia ikonisia malleja. Tunnetuin M-auto taitaa olla M3, jota on valmistettu jo vuodesta 1986 viiden sukupolven ajan. E46-korikoodilla tunnettu M3 esiteltiin vuonna 2000, ja se on kohonnut yhdeksi fanien suosikeista. Auton hauska ajettavuus, 8000 kierrokseen kiekaiseva 3,2-litrainen vaparikuutonen ja ajattoman tyylikäs muotoilu eivät ole menettäneet houkutustaan vuosien saatossa, ja nykyiset turboahdetut Ämmät ovat tehneet autosta vielä entistäkin halutumman.

M3:sten hinnat ovat olleet nousussa viime vuosien aikana, mutta auton valmistusmäärä on sen verran suuri, että vähemmän hyväkuntoisia yksilöitä saa edelleen melko edullisesti. Niinpä niitä on tuunattu melko suruttomasti E46 M3:n kulttimaineesta välittämättä. Monen yksilön koneen kylkeen on isketty remmiahdin, ja turbokonversiotkaan eivät ole tuntemattomia.

Nyt nettiin putkahti hitusen persoonallisemmalla tavalla viritetty M3. Tässä tapauksessa lisävääntöä on haettu vaihtamalla alkuperäinen kone iskutilavuudeltaan reilusti yli tuplasti suurempaan myllyyn. Uusi moottori on peräisin Dodge Viperistä, eli se on massiivinen 8,3-litrainen V10. Samaa konstruktiota on hyödynnetty myös Dodgen avolavoissa, mutta Viperin 8,3-litraisesta sporttiversiosta irtoaa toki enemmän potkua.

Teholukema on nyt 500 hevosvoiman luokkaa, kun M3:ssa oli alun perin 343 heppaa. Georgialaisen harrastajan luomuksen vaihdelaatikosta ei ole täyttä varmuutta, mutta sekin saattaa olla peräisin Viperistä mm. mittariston tavoin. Teho välittyy tiehen alkuperäistä leveämpien pyörien välityksellä, ja muhkeampi raideväli verhotaan Liberty Walk -tyylisillä levikkeillä. Takaluukun kulmassa komeilee samaa linjaa edustava spoileri, ja konepeltiin on jouduttu tekemään reikä massiiviselle moottorille.





Projektivaiheessa sen suojaksi oli naputeltu suorasta pellistä tehty pahka, joka ei ainakaan lisännyt auton tyylikkyyttä. Valmiissa, mattavihreäksi maalatussa M3:ssa sitä ei enää onneksi näy, vaan veekymppi tunkee pellistä ulos koko komeudessaan. Seuraavalta videolta voi kuunnella 8,3-litraisen myllyn höpinää, mutta kovin lujaa autolla ei siinä ajeta. Kuinkahan M3:n ajettavuuden ja painonjakauman on käynyt koneenvaihdon myötä?

- Advertisement -
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Tämä kasarimersu on yhtä kallis kuin uusi Lambo – leveäkorinen 560 SEC 6.0 AMG on yksi vain 50 valmistetusta yksilöstä

Syksyllä 1981 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Mersun S-luokan coupé oli yksi aikakautensa tyylikkäimpiä autoja. SEC:llä oli kuitenkin brutaalimpikin puolensa, minkä...

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Kian iso katumaasturi siirtyy neljänteen sukupolveensa – uusi Sorento on jyhkeä ilmestys

Sorento-niminen katumaasturi on kuulunut Kian mallistoon jo vuodesta 2002 lähtien. Ensimmäisen sukupolven muodot olivat vielä kuin Mersun M-luokasta kopioidut,...

Jälleen uusi tulokas maailman nopeimpien hyperautojen joukkoon – Czinger 21C aikoo viedä Koenigseggin nimissä olevan ennätyksen

Taistelu hyperautojen herruudesta käy tällä hetkellä kuumempana kuin koskaan. Bugatti ja ruotsalainen Koenigsegg ovat viime vuosina saaneet aivan uusia...

BMW tuo markkinoille uuden sporttidieselin – M340d on 340-heppainen mieto hybridi nelivedolla

Dieseleiden ystävillä ei ole ollut viime aikoina helppoa, kun yhä useampi autonvalmistaja on poistanut koko moottorityypin valikoimastaan. BMW jaksaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...