MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

BMW M3:n voi tuunata myös näin – tämän yksilön konepellin alle on survottu Dodge Viperin 8,3-litrainen V10

BMW:n Motorsport Gmbh:n, eli tuttavallisemmin M:n historiaan kuuluu monia ikonisia malleja. Tunnetuin M-auto taitaa olla M3, jota on valmistettu jo vuodesta 1986 viiden sukupolven ajan. E46-korikoodilla tunnettu M3 esiteltiin vuonna 2000, ja se on kohonnut yhdeksi fanien suosikeista. Auton hauska ajettavuus, 8000 kierrokseen kiekaiseva 3,2-litrainen vaparikuutonen ja ajattoman tyylikäs muotoilu eivät ole menettäneet houkutustaan vuosien saatossa, ja nykyiset turboahdetut Ämmät ovat tehneet autosta vielä entistäkin halutumman.

M3:sten hinnat ovat olleet nousussa viime vuosien aikana, mutta auton valmistusmäärä on sen verran suuri, että vähemmän hyväkuntoisia yksilöitä saa edelleen melko edullisesti. Niinpä niitä on tuunattu melko suruttomasti E46 M3:n kulttimaineesta välittämättä. Monen yksilön koneen kylkeen on isketty remmiahdin, ja turbokonversiotkaan eivät ole tuntemattomia.

Nyt nettiin putkahti hitusen persoonallisemmalla tavalla viritetty M3. Tässä tapauksessa lisävääntöä on haettu vaihtamalla alkuperäinen kone iskutilavuudeltaan reilusti yli tuplasti suurempaan myllyyn. Uusi moottori on peräisin Dodge Viperistä, eli se on massiivinen 8,3-litrainen V10. Samaa konstruktiota on hyödynnetty myös Dodgen avolavoissa, mutta Viperin 8,3-litraisesta sporttiversiosta irtoaa toki enemmän potkua.

Teholukema on nyt 500 hevosvoiman luokkaa, kun M3:ssa oli alun perin 343 heppaa. Georgialaisen harrastajan luomuksen vaihdelaatikosta ei ole täyttä varmuutta, mutta sekin saattaa olla peräisin Viperistä mm. mittariston tavoin. Teho välittyy tiehen alkuperäistä leveämpien pyörien välityksellä, ja muhkeampi raideväli verhotaan Liberty Walk -tyylisillä levikkeillä. Takaluukun kulmassa komeilee samaa linjaa edustava spoileri, ja konepeltiin on jouduttu tekemään reikä massiiviselle moottorille.

Projektivaiheessa sen suojaksi oli naputeltu suorasta pellistä tehty pahka, joka ei ainakaan lisännyt auton tyylikkyyttä. Valmiissa, mattavihreäksi maalatussa M3:ssa sitä ei enää onneksi näy, vaan veekymppi tunkee pellistä ulos koko komeudessaan. Seuraavalta videolta voi kuunnella 8,3-litraisen myllyn höpinää, mutta kovin lujaa autolla ei siinä ajeta. Kuinkahan M3:n ajettavuuden ja painonjakauman on käynyt koneenvaihdon myötä?

Suosittelemme


LähdeCarscoops

Lue lisää