BMW julkaisi ensimmäiset tiedot uudesta M8:sta – M:n lippulaivassa on eri moodit jopa jarruille

BMW herätti 8-sarjan viime vuonna jälleen henkiin mallistonsa lippulaivaksi. Autoa saa tällä hetkellä M850i- ja 840d-versioina, mutta valikoiman huipulle on vielä asettumassa M5:stä tutulla tuplaturbokasilla ryyditetty M8. Autosta on vuotanut julkisuuteen jo naamioimattomia kuviakin, ja nyt BMW kertoi ensimmäisiä virallisia teknisiä yksityiskohtia ennen M:n lippulaivan lopullista esittelyä.

Moottorista ei suostuttu paljastamaan vielä mitään, mutta 4,4-litrainen tupla-ahdettu V8 on käytännössä varma asia. Tarkka teholukema on sen sijaan vielä hämärän peitossa, mutta M8 saa todennäköisesti hieman enemmän potkua kuin M5, jossa on ”vain” 600 hevosvoimaa. Uutta M8:aa saa heti kärkeen sekä coupéna että avona, ja molemmista tulee tarjolle perusversioiden lisäksi vieläkin tehokkaammat Competition-mallit.


Yksi M8:n teknisistä uutuuksista on keskikonsoliin integroitu Setup-nappi, jonka avulla omistajat voivat säätää autoaan varsin pitkälle. Nappula mahdollistaa moottorin lisäksi eri moodit myös jousitukselle, ohjaukselle, jarruille ja M xDrive -nimiselle nelivedolle. BMW kertoo, että moottorin säädöiksi voi valita Efficient-, Sport- ja Sport Plus -nimiset moodit. Alustan vastaavat säätömahdollisuudet tottelevat puolestaan Comfort-, Sport- ja Sport Plus -nimiä.

Jarrut ja ohjauksen voi taas säätää joko Comfort- tai Sport-tilaan. Nelivedon vaihtoehdot ovat jo M5:stä tutut 4WD, 4WD Sport sekä 2WD. Viimeksi mainittu mahdollistaa pelkän takavedon myötä myös driftaamisen, ja neliveto on erityisen takapainoinen myös 4WD Sport -moodissa. Säädettävät jarrut lienevät ensimmäisiä lajissaan tuotantoautossa. Vauhdinhillitsimien eri toiminnot on integroitu yhteen moduuliin, ja tarjolla olevat Comfort- ja Sport-asetukset vaikuttavat hidastumiseen tarvittavan poljinvoiman määrään.





M8:n keskikonsolista löytyy myös M Mode -niminen nappi. Sen avulla voi säätää digitaalimittariston näkymää, tuulilasin heijastusnäyttöä ja eri ajomoodeja. Yksi niistä on rata-ajoon tarkoitettu Track, joka on tarjolla ainoastaan M8:n Competition-versioissa. Baijerilaiset eivät ole vielä paljastaneet M8:n lopullista esittelypäivää, mutta uutuus nähtäneen koko komeudessaan viimeistään kesän mittaan. Ensi vuonna korimallivalikoima täydentyy vielä neliovisella Gran Coupélla, jossa on huomattavasti paremmat takatilat kuin kaksiovisissa malleissa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Myös Jenkeissä Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...