BMW julkaisi ensimmäisen tiiserikuvan uudesta 5-sarjan farkusta – Touringin myynti starttaa ensi keväänä

G60-korikoodia totteleva uusi BMW 5-sarja on lanseerattu juuri markkinoille sekä polttomoottori- että sähköversioina. Seuraavaksi vuorossa on auton farmarimalli, eli BMW-kielellä Touring.

Farkut ovat seuranneet baijerilaisvalmistajalla yleensä melko pian vastaavan sedanin jälkeen, ja G61-koodin saava uusi farmari-viitonenkin on jo lähtökuopissaan. Autosta on vuotanut julkisuuteen aiemmin salavalo- sekä patenttikuvia, ja nyt BMW julkaisi uutuudestaan ensimmäisen virallisen tiiserikuvan. Samalla vahvistettiin, että lanseeraus markkinoille on vuorossa ensi keväänä.

Noihin markkinoihin kuuluvat Euroopan lisäksi ainoastaan Japani ja Taiwan. Muualla maailmassa ei ole ilmeisesti tarpeeksi potentiaalisia asiakkaita klassisen kaavan mukaan tehdylle farmarille, joka uhkaa jäädä sähköautojen aikakaudella entistäkin pahemmin erilaisten katumaasturien ja crossoverien puristukseen.

Tummansävyisestä tiiserikuvasta käy jo hyvin ilmi uuden Touringin sivuprofiili, joka seuraa tiiviisti edeltäjäsukupolvien jalanjäljillä. Aiemmin julkisuuteen vuotaneiden patenttikuvien perusteella sivuikkunalinja nousee alareunastaan ylöspäin 3-sarjan farkun tavoin, mutta Viitosessa taitos alkaa jo takaovien kohdalla. Lisäksi autossa nähdään tuore tulkinta takimmaisen kattopilarin ns. Hofmeisterin taitoksesta, ja takavaloissa on sedania enemmän perinteistä L-kirjaimen muotoa.

Kuva: BMW

BMW kertoi tiiserikuvan julkaisun yhteydessä, että Touringin voimanlähdevalikoima on vastaava kuin porrasperässä. CLAR-perusrakenteen varaan tehty iso farkku tarjoaa siis laajan kattauksen miedolla hybriditekniikalla varustettuja polttomoottoreita, pistokehybridejä ja i5-brändättyjä täyssähköversioita, mutta kaikki vaihtoehdot eivät ole saatavilla vielä lanseerausvaiheessa.

Tämä koskee myös historian kolmatta M5 Touringia E34- ja E61-sukupolvien jälkeen. Tällä kertaa superfarkkua vauhdittaa pistokehybridivoimalinja, jonka uumoillaan tuottavan 4,4-litraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta jopa 800 hevosvoimaa. M5 Touring erottuu myös ulkoapäin perusmalleista muhkeiden lokasuojanlevitysten ja M-korisarjan ansiosta. Hieman pienempään potkuun tyytyville tarjolla on täyssähköinen i5 M60 xDrive, joka tarjoilee 601 heppaa.

LähdeCarscoops

Lue lisää