Bentley Mulsanne kuuluu neliovisten luksussedanien ehdottomaan eliittiin. Legandaarisen Le Mansin radan pääsuoran mukaan nimetty auto esiteltiin vuonna 2010 aiemman Arnagen seuraajaksi, ja käsin tehty Mulsanne on jatkanut myös voimanlähteensä osalta edeltäjiensä pitkiä perinteitä. Pienemmissä Continentaleissa ja Flying Spureissa käytetään VW-pohjaisia tuplaturbotettuja veekaseja ja W12-koneita, kun taas Bentleyn lippulaivaa vauhdittaa edelleen ikiaikainen 6,75-litrainen tupla-ahdettu kasi. Moottorin juuret ovat 1950-luvun lopulla, mutta se on pystynyt jatkuvan kehitystyön ansiosta tarjoamaan kunnon vastuksen modernimmille konstruktioille näihin päiviin asti.
Hienosti vääntävän perinnemoottorin lisäksi suorastaan hävyttömän ylelliset ja hienosti viimeistellyt sisätilat ovat kuuluneet Mulsannen suurimpiin vahvuuksiin. Autolla on kuitenkin joidenkin mielestä ollut hieman kiero katse, koska etulokasuojien ulommat valoumpiot ovat tähän asti olleet eri linjassa sisempien päävalojen kanssa. Bentley julkaisi juuri ennen Geneven autonäyttelyä ensimmäiset kuvat lippulaivansa facelift-mallista, jossa tämä ongelma on korjattu. Molempien valoumpioiden alareunat ovat nyt nimittäin samalla tasolla.
Valitettavasti Mulsannen maskista ja etupuskurista on samalla tehty kauniisti sanottuna totuttelua vaativan näköiset. Maski on leventynyt ja madaltunut, mutta siitä on myös kadonnut Bentleylle tunnusomainen verkkokuvio. Hallitsevassa asemassa ovat nyt pystysuuntaiset rivat, jotka näyttävät kuin Rolls-Roycen halvasta kiinalaiskopiosta lainatuilta. Tarkemmin katsoessa huomaa, että pystyripojen alla on vielä entisenlaista verkkoakin, mikä viimeistelee sekasotkuisen vaikutelman. Uusi etupuskurikaan ei näytä yhtään maskia paremmalta. Maskin pystyripakuvio toistuu puskurin keskiaukossa, ja uloimmaisia ilmanottoaukkoja reunustavat paksut, lähes mauttoman näköiset kromilistat. Hieman samantyylisiä ratkaisuja on totuttu näkemään mm. sveitsiläisen Mansory-virityspajan tuotoksissa, joita ei voi kutsua parhaalla tahdollakaan kovin tyylikkäiksi.
Faceliftin yhteydessä myös etulokasuojien alareunan koristeet ja takavalojen grafiikka ovat muuttuneet entistä enemmän tyylitellyn B-kirjaimen näköisiksi. Nämä muutokset vaikuttavat ihan tyylikkäiltä, eli uudistettua Mulsannea on parempi katsella vain sivusta tai takaa. Sisätilat ovat yhtä ainutlaatuisen ylelliset kuin ennen, mutta tietoviihdejärjestelmää on päivitetty, ja sitä käytetään nyt kahdeksantuumaisen kosketusnäytön välityksellä. Facelift-Mulsannen laitteisto on yhteensopiva Android Auton sekä Applen CarPlayn kanssa, ja tarjolla on myös 2200 watin äänentoistojärjestelmä 20 kaiuttimella.
Suosittelemme
Mielipiteitä jakavan nokan lisäksi Bentleyn lippulaivan tärkein uudistus on pitkäakselivälisen version tulo markkinoille. Se tarjoaa lähes 25 senttiä enemmän jalkatilaa takaosaston herrasväelle, jotka voivat nauttia matkasta lepoasentoon taittuvilla istuimilla. Pidemmässä mallissa on myös mm. isompi lasikattoluukku, joka päästää enemmän valoa matkustamoon. ”Tavallisen” Mulsannen veekasi on edelleen 6,75-litrainen, ja siitä irtoaa 505 hevosvoiman teho sekä yli 1000 newtonin vääntö. Speed-versio pistää vieläkin paremmaksi. Sen moottorissa on sama iskutilavuus, mutta tehoa on kutiteltu vielä 25 heppaa enemmän. Vääntöä vauhtimallissa on huimat 1100 newtonia, jotka riittäisivät kuorma-autoonkin. Faceliftattua Mulsannea pääsee ihmettelemään livenä ensi viikolla Geneven autonäyttelyssä, ja Bentleyn osastolla on esillä myös uusi Flying Spur V8 S.