Sähköautojen kokemista ongelmista ja eri merkkien kunnianhimoisten sähköautosuunnitelmien siirtymisestä kauemmaksi tulevaisuuteen on saatu kuulla viime aikoina ihan riittämiin. Nyt tähän joukkoon liittyy myös VW-konsernin brittiläinen kruununjalokivi Bentley.
Bentley ilmoitti alun perin esittelevänsä ensimmäisen täyssähkömallinsa vuonna 2025, mutta tämä ei ole enää toteutumassa. Merkin toimitusjohtaja Adrian Hallmark ehti kertoa vielä ennen siirtymistään Aston Martinille Automotive News Europelle, että auton lanseerausta joudutaan siirtämään vuodella eteenpäin. Syynä ovat VW-konsernissa jo surullisenkuuluisat softaongelmat, ja lisäksi haasteita aiheuttaa kuulemma auton perusrakenne jota hyödynnetään muissakin konsernin tuotteissa.

Ensimmäisen sähkö-Bentleyn esittelyä odotetaan tämän hetken tiedon mukaan vuoden 2026 loppuun, ja ensimmäiset asiakkaat saisivat autonsa vasta vuoden 2027 puolella. VW-konsernin PPE-perusrakenteen varaan rakennettava sähkö-Bentley valmistetaan merkin perinnemallien tavoin Isossa-Britanniassa, vaikka perustekniikka onkin samaa kuin juuri esitellyssä Audi Q6:ssa ja täyssähköisessä Porsche Macanissa. Niidenkin markkinoilletulo viivästyi juuri softaongelmien vuoksi, joten samat haasteet näyttävät toistuvan myös Bentleyn kohdalla.
Lisäksi brittiläinen Autocar tietää kertoa, että Bentley on siirtämässä eteenpäin aikarajaansa siirtyä pelkkiin sähköautoihin. Merkin piti alun perin tarjota vain sähköautoja vuodesta 2030 alkaen, mutta nyt uutena aikarajana on vuosi 2033. Kolmen vuoden viive antaa Bentleylle mahdollisuuden investoida lisää pistokehybrdeihin, joiden on tarkoitus toimia pehmeänä laskuna pelkkiin sähköautoihin siirryttäessä.

Bentley on parhaillaan valmistelemassa bensakasin ympärille rakennettua tehohybridiä, jonka on tarkoitus korvata tuotannosta poistuva W12. Brittimerkki oli kuulemma alun perin arvioinut hybridien kysynnän laskevan kuluvan vuosikymmenen loppua kohden, mutta nyt arvio onkin päinvastainen. Niinpä uusien pistokehybridien kehitystyöhön uhrataan satoja miljoonia euroja, jotta niiden voimin pystytään vastaamaan kysyntään seuraavan vuosikymmenen alkupuolelle saakka.
Suosittelemme
Tehokas V8-hybridi nähdään GT:ssä, GTC:ssä ja Flying Spurissa vielä tämän vuoden aikana. Nykyinen V6-hybridikin säilyy vielä tuotannossa uuden voimanlähteen rinnalla. Sähköavustettu V6 on ollut erityisen suosittu Bentayga-katumaasturissa, jonka seuraavasta sukupolvesta tulee muuten täyssähköinen. Aikataulultaan viivästynyt ensimmäinen sähkö-Bentley ei korvaa mitään nykyistä mallia, vaan se on kuulemma täysin uusi tuote. Autosta tulee tarjolle myös tehokkaampi Speed-versio, jota kutsutaan akkukäyttöisten autojen W12:ksi. Tähän malliin on kuulemma luvassa 50-100 prosenttia enemmän voimaa kuin polttomoottorikäyttöisiin Bentleyhin, eli teholukema lienee jo reilusti nelinumeroinen.

