Bensakoneisen Porsche Macanin myynti Euroopassa loppuu lähikuukausina – auto ei täytä uusimpia kyberturvallisuusmääräyksiä

Porsche Macan on ollut markkinoilla jo vuodesta 2014 lähtien, mutta sporttinen SUV on pysynyt varsin tuoreen oloisena säännöllisten päivitysten ansiosta. Autoa piti myydä Euroopassakin vielä muutaman vuoden ajan tulevan sähkö-Macanin rinnalla, mutta nämä suunnitelmat kariutuivat.

Upouusi täyssähköinen Macan on jo aivan nurkan takana, ja virallisen esittelyn odotetaan tapahtuvan lähikuukausien aikana. Tästä huolimatta polttomoottoreilla ryyditetty edeltäjä oli vuoden 2023 eniten myyty Porsche-malli Euroopan markkinoilla. Kohta 10 vuoden malli-ikään yltävä katumaasturi on kuitenkin suunniteltu aikoina, jolloin autoja koskevat tietoturvallisuusmääräykset eivät olleet vielä nykyisellä tasolla.

Kuva: Porsche

Niinpä auto ei täytä enää Euroopan Unionin uusimpia kyberturvallisuusmääräyksiä, jotka astuvat voimaan ensi heinäkuun alussa. Elinkaarensa loppusuoralla olevaan Macaniin ei kannata lähteä enää tekemään kalliita ja monimutkaisia muutostöitä tämän vuoksi, joten auton myynti päättyy jo lähikuukausina. Porschen edustaja kertoi saksalaiselle Automobilwochelle, että nykyisen Macanin myynti EU-alueella loppuu ensi kevään aikana.

Euroopan Unionin uusien kyberturvallisuusmääräysten on tarkoitus suojata autojen järjestelmiä hakkerien hyökkäyksiltä. Moni muukaan VW-konsernin jo pitkään myynnissä ollut malli ei täytä näitä määräyksiä, joten Macanin ohella myynnistä poistuvat tai ovat jo poistuneet Volkswagen e-Up!, Audi TT ja Audi R8 sekä VW Transporter T6.1. joka pohjautuu jo vuonna 2003 markkinoille tulleeseen T5:een.

Kuva: Porsche

Volkswagenin seuraava Transporter on yhteistyössä Fordin kanssa kehitetty Transitin sisarmalli, kun taas uusi sähkö-Macan jakaa perusrakenteensa tulevan Audi Q6 e-tronin kanssa. Vaikka bensa-Macanin taru Euroopassa päättyy jo pikapuoliin, autoa aiotaan myydä muilla markkinoilla kuten esimerkiksi Pohjois-Amerikassa ainakin vuoteen 2026 asti. Polttomoottori-Macanin lopullinen kohtalo päätetään vasta tämän jälkeen. Auton tuotanto siis jatkuu Saksan Leipzigin tehtaalla, jossa valmistetaan myös uudet täyssähköiset Macanit.

Kuva: Porsche
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat