B-ryhmän ralliauto MG Metro 6R4 tekee näyttävän paluun restomodina

Ihan halvalla ei legendan kimppuun pääse, sillä hinnat alkavat 300 000 punnasta.

B-ryhmän aikakausi on kuuluisa suuritehoisista, aggressiivisen näköisistä levikkeillä ja tuulenohjaimilla täytetyistä autoista, kuten Audi Sport Quattro, Lancia Delta S4 ja Peugeot 205 T16. Ryhmää kuuluu myös hieman vähemmälle huomiolle jäänyt MG Metro 6R4. Tämä alun perin aikansa kauppakassi on todellinen outolintu pienenä viistoperänä, jossa on massiiviset siivet edessä ja takana, sekä pullistelevat lokasuojat – kaikki kuin hormonipillerien jäljiltä! Nyt tämä erikoisuus on tulossa takaisin Britannian Walesissa majaansa pitävän MST-nimisen autorakentelijafirman toimesta.

Kuva: MST.

Toistaiseksi yritys esittelee vain pelkkää koria, mutta se näyttää täysin esikuvaansa vastaavalta. Tällä kertaa paneelit ovat kuitenkin kaikki hiilikuitua verrattuna 1980-luvun kilpa-autojen lasikuituosiin. Runko on sitä vastoin teräksinen monokokki. MST aikoo käyttää alkuperäisen auton keskelle lusikoidun 3,0 litran vapaasti hengittävän V6:n sijasta Audi EA837 3,0 litran ahdettua V6:ta. Moottorin olisi tarkoitus kytkeytyä kuusivaihteiseen sekventiaalivaihteistoon, joka toimii nelivetojärjestelmällä. Jousituksen ja jarrujen yksityiskohtia ei ole vielä saatavilla.

MST aikoo tarjota kaksi versiota 6R4-restomodistaan. Tarjolla olisi maantiekäyttöinen versio, jossa on täydellinen sisustus, ja kilpamallinen versio, jossa on ylimääräisestä kevennetty ohjaamo. Metrosta tehtiin aikanaan myös katulaillinen Clubman-malli, jota valmistui vain 200 kappaletta. Tässä versiossa oli 250 hevosvoimaa verrattuna kilpamallien noin 400-450 heppaan.

Kuva: MST.

Alkuperäinen Metro 6R4 debytoi rallin MM-kisoissa vuonna 1985, ja saavutti ralliurallaan vaihtelevan menestyksen. Myös Henri Toivosen isä ralliautonkuljettaja Pauli Toivonen ehti ajaa MG Metrolla kilpaa. Metro 6R4:n lento jäi kuitenkin lyhyeksi, sillä B-ryhmän aikakausi päättyi tunnetusti valitettaviin katsojia ja kuljettajia vaatineisiin onnettomuuksiin, joiden sinettinä oli Henri Toivosen ja kartturi Sergio Creston kuolemat Ranskan Korsika-rallissa 1986.

MST aikoo tehdä ensimmäiset autojensa toimitukset loppuvuodesta 2024 tai alkuvuodesta 2025. Yritys aikoo myydä kymmenen autoa vuodessa, ja aikoo veloittaa niistä noin 300 000 puntaa, eli päivän kurssilla noin 342 000 euroa. 6R4-projekti ei ole MST:n ensimmäinen restomodiprojekti. Yhtiö tarjoaa jo ennestään laajan valikoiman malleja, jotka pitävät sisällään ykkös- ja kakkoskopan Ford Escort -mallit. Yritys valmistelee myös sähköistä voimansiirtoa näille ajoneuvoille.

Suosittelemme

Kuva: MST.

LähdeMotor 1

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis on valmis kääntämään takkinsa, jos sähköautojen kysyntä sakkaa

Stellantiksen toimitusjohtaja Carlos Tavares on todennut, että maailman kolmanneksi suurin autonvalmistaja on valmis muuttamaan sähköautostrategiaansa ensi vuoden tärkeiden Yhdysvaltojen ja Euroopan vaalien tulosten perusteella.

Tesla Cybertruckin tuotantomalli esiteltiin vihdoinkin – osa lupauksista jäi kuitenkin täyttymättä

Siitä on kulunut jo neljä vuotta, kun Tesla Cybertruckin tutkielma tuotiin julkisuuteen. Monien viivästysten jälkeen nyt on vihdoinkin tuotantomallin esittelyn vuoro.

Uusi Porsche Panamera esiteltiin – iso luksusauto kallistuu nyt kaarteisiin kuin moottoripyörä

Porsche on jo julkaissut monenlaisia tiisereitä kolmannen sukupolven Panamerasta, ja nyt uutuus tuotiin vihdoinkin julkisuuteen. Panamera ei ole täysin uusi auto, mutta sekä tekniikkaa että ulkonäköä on hiottu kattavasti.

Maailman suurin autonvalmistaja kamppailee yhä vaikeuksien kanssa

”Emme ole enää kilpailukykyisiä”, on Volkswagenin toimitusjohtajan viesti, kun yhtiö vähentää henkilöstöä osana 10 miljardin euron säästökuuria.

Tyyliniekan uusimmat