Audin keskimoottorisportti R8:n toinen sukupolvi paljastettiin reilu vuosi sitten Geneven autonäyttelyssä. Ensimmäisessä R8:ssa käytettiin paljolti samaa tekniikkaa kuin Lamborghini Gallardossa, ja uusin painos on puolestaan sukua Gallardon seuraajalle, eli Huracánille. Tämä tarkoittaa sitä, että Audissakin pääsee edelleen nauttimaan vapaasti hengittävän V10:n laulusta kaikista ympäristöpaineista huolimatta. R8:n aloitusmalliin on kylläkin tulossa ahdettu V6 entisen veekasin tilalle, mutta sen lanseeraukseen on vielä aikaa.
Uudesta R8:sta ei ole vielä tarjottu avomallia, mutta tämä puute korjaantui muutama päivä sitten, kun Audi esitteli tuoreen R8 Spyder V10:n New Yorkin autonäyttelyssä. Täysin naamioimattomasta autosta vuosi julkisuuteen salavalokuvia jo muutama viikko sitten, joten ensimmäiset viralliset kuvat eivät tarjoa suuria yllätyksiä. Uuden R8:n avoversiossakin on kyljissä kontrastiväriset sideblade-koristeet, kun ne olivat edeltäjämallissa ainoastaan umpikattoisessa coupéssa. Lisäksi tuoreen Spyderin takavalojen välissä on musta verkkokuvioinen ritilä, jota ei löydy vastaavasta kovakattomallista.
Avoautot ovat lähes aina jonkin verran painavampia kuin lähtökohtana käytetyt umpiversiot, koska korin lisäjäykisteet vaativat tässä suhteessa veronsa. Audi on kuitenkin yrittänyt pitää uuden R8 Spyderin painon kurissa, ja niinpä auton rättikattokin on erityisen kevytrakenteinen. Se toimii kuitenkin sähköhydraulisesti, ja katto menee ylös tai alas napin painalluksella 20 sekunnissa. Rätti liikkuu myös vauhdissa 50 km/h:n nopeuteen asti, joten cruisailua ei tarvitse keskeyttää sateen sattuessa. Lisäksi katosta voi laskea haluttaessa pelkän takalasin alas. Uudesta R8:sta on onnistuttu tekemään lähes 160 kiloa kevyempi kuin edeltäjästään, ja auton massa on tämänkokoiselle nelivetosportille varsin kohtuulliset 1612 kiloa.
Hilse katoaa päästä tehokkaasti, koska Spyderia vauhdittaa umpimallista tuttu 540-heppainen ja myöskin 540 newtonin väännön tuottava vapari-V10. Nollasta sataan pyrähdetään 3,6 sekunnissa, ja meno päättyy vasta 318 km/h:n lukemaan. Teho välitetään seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta quattro-nelivedolle, jota pystyy käyttämään neljässä eri moodissa. R8 Spyder V10:n viralliseksi keskikulutukseksi ilmoitetaan rullaustoiminnon ansiosta ”vain” 11,7 litraa satasella. Tähän lukemaan pääseminen vaatii kuitenkin melkoisen rauhallista kaasujalkaa, jolloin V10:n yläkierrosten laulu saattaa jäädä kuulematta.
Suosittelemme
Vastaavasta coupé-mallista on tarjolla vieläkin tulisempi Plus-versio, jonka veekympistä irtoaa peräti 610 heppaa. Spyderissa tyydytään kuitenkin toistaiseksi ainoastaan pienempitehoiseen V10:een, mutta toki moottorivalikoima voi vielä laajentua tulevaisuudessa. Todennäköisesti avo-R8:nkin pellin alle tulee jossakin vaiheessa myös jutun alussa mainittu ahdettu V6, jolloin hintakaan ei karkaa aivan samoihin sfääreihin kuin V10:n tapauksessa.