Autojen on myös kyettävä pysähtymään ja välttämään törmäys edellä olevaan autoon.
Yhdysvaltain hallituksen mukaan automaattinen hätäjarrutustekniikka tulee pakolliseksi uusiin ajoneuvoihin ennen vuosikymmenen loppua, mikä voi säästää lähes 400 ihmishenkeä vuosittain, ja estää tuhansia loukkaantumisia.
Useimmissa Pohjois-Amerikassa myytävissä uusissa autoissa on jo automaattinen hätäjarrutustekniikka (AEB), mutta kyseisellä tekniikalla varustetuissa ajoneuvoissa ei ole järjestelmien suorituskykyä koskevia sääntöjä. Tämä kuitenkin muuttuu syyskuuhun 2029 mennessä, kun Yhdysvaltain liittovaltion liikenneturvallisuusviraston (NHTSA) määrittelemät uudet tekniset ohjeet astuvat voimaan. Nämä säännöt edellyttävät, että AEB-tekniikka asennetaan kaikkiin uusiin Yhdysvalloissa myytäviin henkilöautoihin, jotka painavat vähintään 4 500 kg.
Virastossa vaaditaan myös, että järjestelmä mahdollistaa auton pysähtymisen, sekä törmäyksen välttämisen toisen edellä olevan ajoneuvon kanssa jopa 100 km/t nopeudella päivä- ja yöolosuhteissa. Auton on myös jarrutettava automaattisesti 145 km/t nopeudessa, jos se on törmäämässä toiseen edessä olevaan ajoneuvoon. Moisella tekniikalla varustetun ajoneuvon on myös pystyttävä havaitsemaan ja välttämään jalankulkijoihin törmäämisen jopa 72 km/t nopeudella.
Yhdysvaltain hallitus uskoo, että AEB-teknologian velvoittaminen ja säänteleminen voisi vuosittain vähentää miljoonien peräänajokolareiden määrää valtakunnallisesti. Tarkkaan lasketun arvion mukaan järjestelmän pakollinen käyttöönotto säästäisi 362 ihmishenkeä vuosittain, ja estäisi 24 000 loukkaantumista. Lisäksi säästöjä tulisi kuljettajien sairauskuluissa, vakuutuslaskuissa ja ajoneuvojen korjauksissa.
Suosittelemme
NHTSA:n mukaan vuonna 2019 poliisi sai ilmoituksen lähes 2,2 miljoonasta peräänajosta, jotka johtivat 574 000 loukkaantumiseen ja 1 798 kuolemaan. Tämä ei ole kuitenkaan mitään verrattuna samana vuonna sattuneisiin 6 272 jalankulkijan kuolemaan, joista 65 prosenttia johtui törmäyksestä liikkuvan auton etuosaan.
Hinausyritysten, korikorjaamojen ja sairaanhoitajien työn määrän vähenemisen lisäksi ainoa ilmeinen haittapuoli on, että jotkin autot tarvitsevat ylimääräistä muutostyötä järjestelmän asentamiseksi. NHTSA on kuitenkin arvioinut, että lakimuutos lisäisi vaatimattomat 84 dollaria uuden auton hintaan. Lisäksi autonvalmistajille jää mahdollisuus valita tarkalleen, mitä antureita ja muita osia he autoissaan käyttävät.
Vaikka vastaavanlaista järjestelmää löytyykin jo uusista autoista, niin hiljattain Yhdysvalloissa tehdyssä 17 ajoneuvon testissä, jossa mukana olivat mm. BMW iX, Ford F-150 Lightning ja Hyundai Ioniq 5, vain vuoden 2023 Toyota Corollan arvioitiin täyttävän vaaditut standardit. Suurilla autonvalmistajilla on 1. syyskuuta 2029 asti aikaa täyttää uusi lainsäädäntö, mutta pienemmän tuotantomäärän autonvalmistajat saavat ylimääräisen vuoden lisäajan.