Autoharrastusta italialaisittain – kävimme tutustumassa Milanon sunnuntaikokoontumiseen

Suurimmassa osassa vähänkin isommista kaupungeista on jokin vakiintunut viikonpäivä, jolloin museo- ja muut autoharrastajat pääsevät kokoontumaan ja tuomaan aarteensa muidenkin ohikulkijoiden ihasteltaviksi. Tällainen kokoontuminen löytyi myös kesälomareissun kohteeksi valitusta Milanosta, joka tunnetaan muuten italialaisen tyylin ja muodin mekkana.

Niinpä ajokauden jokaisena sunnuntaiaamupäivänä järjestettävä Raduno della Domenica Auto Storiche -niminen tapahtuma ei ole joutunut hakemaan paikkaansa mistään laitakaupungin teollisuusalueelta, vaan arvokkaat ajopelit pääsevät arvoiseensa ympäristöön eli paikallisen ”pörssipalatsin” aukiolle aivan kaupungin ydinkeskustassa. Paikka on myös matkailijoiden helposti löydettävissä, koska se sijaitsee vain kivenheiton päässä Milanon tunnetuimmasta nähtävyydestä eli Duomo-tuomiokirkosta.

Alfa Romeot
Kuva: Turo Leppänen

Tänä kesäkuisena sunnuntaina saavuimme paikalle yhdentoista maissa, kun kokoontuminen oli virallisesti alkanut puolisen tuntia aiemmin. Niinpä aukio oli jo varsin täynnä autoja, ja kovin massiivista kalustomäärää sinne ei mahdukaan. Autoja kuitenkin poistui paikalta tasaisella tahdilla ja vastavuoroisesti uusia tulokkaita saapui tilalle, joten paikalla riitti mukavasti nähtävää koko ajan.

Vähemmän yllättävästi kokoontumisen pääosassa olivat italialaiset autot, joten erilaisia Fiateja, Alfa Romeoita ja Lancioita pääsi tutkimaan tarkemmin autenttisessa ympäristössä. Ferrarejakin osui paikalle muutamia, ja myös Porschet näyttävät olevan kovasti paikallisten harrastajien mieleen. Niistä sykähdyttävin oli lähes käsittämättömän virheettömässä kunnossa ollut punainen 911 T reilun puolen vuosisadan takaa, jonka kuski näytti olevan autoaan vielä monta vuosikymmentä iäkkäämpi.

Porsche
Kuva: Turo Leppänen

Kokoontumiseen kelpuutetaan myös youngtimer-ikäistä kalustoa sekä uudempia sporttimalleja, mutta kotimaan tapahtumista poiketen jenkkiautoja ei juuri näkynyt paikalla. Poikkeus sääntöön oli tosin varsin komea, eli tyylikkään metallipunainen AC Cobra. Se oli todennäköisesti replika, mutta Taunuksen tekniikasta ei ollut Milanossa pelkoa.

AC Cobra
Kuva: Turo Leppänen
Fiat
Kuva: Turo Leppänen
Citroën
Kuva: Turo Leppänen
Porsche
Kuva: Turo Leppänen
Triumph
Kuva: Turo Leppänen
Mercedes-Benz
Kuva: Turo Leppänen
Lambretta
Kuva: Turo Leppänen
BMW:t
Kuva: Turo Leppänen
Ferrari
Kuva: Turo Leppänen
Fiat
Kuva: Turo Leppänen
Lancia
Kuva: Turo Leppänen
Lancia ja Alfa Romeoita
Kuva: Turo Leppänen
Renault ja Lancia
Kuva: Turo Leppänen
Toyota
Kuva: Turo Leppänen
Lancia
Kuva: Turo Leppänen
Innocenti Mini
Kuva: Turo Leppänen
BMW
Kuva: Turo Leppänen
Porsche
Kuva: Turo Leppänen
Porschet
Kuva: Turo Leppänen
Ferrari
Kuva: Turo Leppänen
Lancia
Kuva: Turo Leppänen
Fiat
Kuva: Turo Leppänen
Lancia
Kuva: Turo Leppänen
Porsche
Kuva: Turo Leppänen
Alfa Romeo ja Fiat
Kuva: Turo Leppänen
Alfa Romeot
Kuva: Turo Leppänen

Lue lisää