Audin uudessa Le Mans -kilpurissa on F1:n piirteitä

Audi on ollut viimeisten 15 vuoden aikana Le Mansin ehdoton valtias. Saksalaismerkki on voittanut legendaarisen 24 tunnin kisan peräti 13 kertaa vuodesta 2000 lähtien. Viime kesänä menestystarinaan tuli kuitenkin särö, kun VW-konsernin sisäinen kilpakumppani Porsche nappasi himoitumman pokaalin Audin nenän edestä. Porschen voitto teki hyvää kisan mielenkiinnon kannalta, ja stuttgartilaisten paluu Le Mansiin sai fanit muutenkin innostumaan. Porsche on nimittäin kilpailun historian menestyksekkäin merkki, jonka voittoperinteet ulottuvat aivan 1970-luvun alkuun asti.

Porschen voittaja-auto 919 on hybiridi, jossa nelosturboa avittaa sähkömoottori. Audi on puolestaan luottanut jo vuosien ajan dieseltekniikkaan, ja Le Mans sekä muut kestävyyskilpailut ovatkin olleet hyvää mainosta merkin TDI-koneille. Päästöskandaali teki kolhun VW-konsernin dieseleiden imagoon, mutta Audi pitää TDI:stä edelleen kiinni myös kisakuvioissa. Audinkin kilpurit ovat olleet jo muutaman vuoden ajan hybrideitä, mutta polttomoottorina on toiminut dieselkone.

-- MAINOS --

Kauden 2016 LMP1-kilpuri R18 e-tron quattro seuraa edeltäjiensä jalanjälkiä, eli autoa vauhdittaa nelilitrainen V6 TDI. Hybridijärjestelmää on kuitenkin kehitetty samaan suuntaan kuin Porschella, ja niinpä auto kisaa eri luokassa kuin aiemmin. R18 on tehty WEC-sarjaa varten, jonka kruununjalokivenä Le Mansin perinteikäs 24 tunnin kilpailu toimii. Sarjassa on hybrideille eri luokkia, ja Audi nousee ensi kaudella neljän megajoulen luokasta kuuden megajoulen luokkaan. Pahimmat kilpailijat, eli bensahybrideillä kisaavat Porsche ja Toyota siirtyvät puolestaan kahdeksan megajoulen luokkaan. Sarjan sääntöjen perusteella kuuden megajoulen turbodieselin pitäisi vastata kahdeksan megajoulen bensakilpuria. Audi jäi viime kaudella Porschen jalkoihin myös WEC-sarjan kokonaistilanteessa, eli Le Mans ei jäänyt vuoden 2015 ainoaksi pettymykseksi.

Audi on laittanut uusiksi R18:n alustarakenteet ja aerodynamiikan. Kapea ja korkea nokka muistuttaa muutaman vuoden takaista F1-autoa, ja kilpurin etulokasuojat työntyvät todella pitkälle eteenpäin. Myös katon ilmanohjainta, sivuponttooneita ja takasiipeä on muokattu. Lisäksi R18:n ohjaamo on aiempaa taaempana. Kaiken tämän pitäisi lisätä auton downforcea. Audi starttaa vuoden 2016 WEC-kauteen kahden auton voimin, ja myös Le Mansissa kesäkuun puolivälissä ajatetaan ainoastaan kahta kilpuria.

 

-- MAINOS --




R18_2

R18_3

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Audin Taycan on kohta täällä – uusi RS e-tron GT toimii Span 24 tunnin kisan johtoautona

Automaailmassa on tiedetty jo pitkään, että Audi on kehittämässä omaa neliovista sähkö-coupéa samalta pohjalta Porsche Taycanin kanssa. Nyt auton...

Erikoinen tarina, miksi tämä vuoden 1980 ykkös-Golf on jäänyt lähes ajamatta

Ikäisekseen tavanomaisessa kunnossa olevia ykkössukupolven Golfeja saa edelleenkin miltei taskurahoilla, joskin ainakin Saksan suunnalla hyväkuntoisten arvo on ollut jo...

Toyota Celica täyttää 50 vuotta – rallissakin legendaarisen japanilaissportin ura venyi seitsemän sukupolven mittaiseksi

Ford Mustangin perustamalla poniautoluokalla oli kauaskantoisia seurauksia muillakin mantereilla. Euroopassa tämän idean pohjalta syntyivät Ford Capri ja Opel Manta,...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.