Audin uudessa Le Mans -kilpurissa on F1:n piirteitä

Audi on ollut viimeisten 15 vuoden aikana Le Mansin ehdoton valtias. Saksalaismerkki on voittanut legendaarisen 24 tunnin kisan peräti 13 kertaa vuodesta 2000 lähtien. Viime kesänä menestystarinaan tuli kuitenkin särö, kun VW-konsernin sisäinen kilpakumppani Porsche nappasi himoitumman pokaalin Audin nenän edestä. Porschen voitto teki hyvää kisan mielenkiinnon kannalta, ja stuttgartilaisten paluu Le Mansiin sai fanit muutenkin innostumaan. Porsche on nimittäin kilpailun historian menestyksekkäin merkki, jonka voittoperinteet ulottuvat aivan 1970-luvun alkuun asti.

Porschen voittaja-auto 919 on hybiridi, jossa nelosturboa avittaa sähkömoottori. Audi on puolestaan luottanut jo vuosien ajan dieseltekniikkaan, ja Le Mans sekä muut kestävyyskilpailut ovatkin olleet hyvää mainosta merkin TDI-koneille. Päästöskandaali teki kolhun VW-konsernin dieseleiden imagoon, mutta Audi pitää TDI:stä edelleen kiinni myös kisakuvioissa. Audinkin kilpurit ovat olleet jo muutaman vuoden ajan hybrideitä, mutta polttomoottorina on toiminut dieselkone.

Kauden 2016 LMP1-kilpuri R18 e-tron quattro seuraa edeltäjiensä jalanjälkiä, eli autoa vauhdittaa nelilitrainen V6 TDI. Hybridijärjestelmää on kuitenkin kehitetty samaan suuntaan kuin Porschella, ja niinpä auto kisaa eri luokassa kuin aiemmin. R18 on tehty WEC-sarjaa varten, jonka kruununjalokivenä Le Mansin perinteikäs 24 tunnin kilpailu toimii. Sarjassa on hybrideille eri luokkia, ja Audi nousee ensi kaudella neljän megajoulen luokasta kuuden megajoulen luokkaan. Pahimmat kilpailijat, eli bensahybrideillä kisaavat Porsche ja Toyota siirtyvät puolestaan kahdeksan megajoulen luokkaan. Sarjan sääntöjen perusteella kuuden megajoulen turbodieselin pitäisi vastata kahdeksan megajoulen bensakilpuria. Audi jäi viime kaudella Porschen jalkoihin myös WEC-sarjan kokonaistilanteessa, eli Le Mans ei jäänyt vuoden 2015 ainoaksi pettymykseksi.

Audi on laittanut uusiksi R18:n alustarakenteet ja aerodynamiikan. Kapea ja korkea nokka muistuttaa muutaman vuoden takaista F1-autoa, ja kilpurin etulokasuojat työntyvät todella pitkälle eteenpäin. Myös katon ilmanohjainta, sivuponttooneita ja takasiipeä on muokattu. Lisäksi R18:n ohjaamo on aiempaa taaempana. Kaiken tämän pitäisi lisätä auton downforcea. Audi starttaa vuoden 2016 WEC-kauteen kahden auton voimin, ja myös Le Mansissa kesäkuun puolivälissä ajatetaan ainoastaan kahta kilpuria.

 

R18_2

Suosittelemme

R18_3

Lue lisää