Audin suosikki-SUV sai faceliftin – uutta nokkaa täydentävät perässäroikkujia varoittavat takavalot

Audin suosittu Q5-katumaasturi on edennyt tätä nykyä toiseen sukupolveensa, joka on ollut markkinoilla kolmisen vuotta. Nyt SUV saa faceliftin, jossa ei unohdeta peräpäätäkään.

Kasvojenkohotuksessa tärkeintä on tietysti keula, joka on saanut uutta ilmettä entistä leveämmän oloisen maskin ja etupuskurin kasvaneiden ilmanottoaukkojen myötä. Lisäksi valoumpiot on laitettu uusiksi, minkä tunnistaa mm. päiväajovalojen tuoreista ledinauhoista. Muutokset ovat kaikkea muuta kuin radikaaleja, mutta facelift-mallin erottaa ilman edeltäjän viereen ajamista.

Myös sivuhelmojen designia on viilattu, ja tavoitteena on kuulemma ollut auton korkeuden korostaminen. Takapuskurin diffuusorikin edustaa tuoretta linjaa, mutta takavalojen osalta facelift tuo mukanaan mielenkiintoisempia asioita. Audi on toiminut usein valotekniikan pioneerina, ja nyt huomio on suunnattu auton peräpäähän. Uuteen Q5:een saa lisävarusteena OLED-valodiodeilla toteutetut takatuikut, joiden designin asiakas saa autoa tilatessaan valita usean vaihtoehdon joukosta.

Tässä ei ollut vielä kaikki, vaan takavalot muuttavat muotoaan myös Dynamic-moodissa. Tällöin takana tulevatkin pystyvät näkemään, koska Audi-kuskilla on erityisen sporttinen fiilis päällä. Tärkeämpää lienee kuitenkin takavalojen varoitustoiminto liian lähellä ajaville. Jos uuden Q5:n perässä roikkuu alle kahden metrin etäisyydellä, takavalot syttyvät maksimikirkkaudella.

Suosittelemme

Tietoviihdelaitteisto päivittyy puolestaan VW-konsernin uusimpaan MIB 3 -versioon, joka on paljon entistä nopeampi. 10,1-tuumainen keskinäyttö kuuluu uuden Q5:n vakiovarusteisiin, mutta 12,3-tuumaisesta täysdigitaalisesta mittaristosta täytyy pulittaa lisähintaa. Keskikonsolin valintakiekkokin on nyt historiaa, ja tilalle tarjotaan puhe- sekä eleohjausta. Q5 on myös entistä verkottuneempi, mistä esimerkkinä toimivat navigaattoriin heijastettavat Google Earthin satelliittikuvat.

Diesel on ollut viime aikoina vähemmän hyvässä huudossa, mutta Audi luottaa edelleen moottorityyppiin. Niinpä uutta Q5:tä saa aluksi Euroopan markkinoilla vain 40 TDI:nä, joka on starttigeneraattorilla varustettu kevythybridi. Tämän järjestelmän myötä 204-heppaisen ja 400 newtonmetrin maksimiväännön tarjoavan kaksilitraisen TDI:n pitäisi yltää 5,4 litran keskikulutukseen.

Uusitun Q5:n myynti starttaa syksyllä. Ainakin Saksassa tarjolla on lanseerausvaiheen erikoismalli Q5 40 TDI Edition One, jonka herkkuihin lukeutuvat kiiltävän mustien koristeosien lisäksi 19-tuumaiset pyörät, punaiset jarrusatulat sekä S-Line-ulkopaketti. Väreiksi voi valita vaikkapa jommankumman uusista sävyistä, eli District Green -vihreän tai Ultra Blue -sinisen.

Lue lisää