Nürburgringin vanhan radan, eli Nordschleifen kierrosennätykset ovat edelleen kovaa valuuttaa sporttisia autoja esiteltäessä. Nyt Audi kirjasi itselleen kompaktiluokan ennätysajan uudella RS 3 Sedanilla.
2,5-litraisella turboviitosella ryyditetty kompaktiluokan porrasperä ylsi Eifel-vuoriston syleilyssä kiemurtelevalla yli 20 kilometriä pitkällä radalla tarkalleen seitsemän minuutin ja 40,748 sekunnin kierrosaikaan. Ennätyskierros ajettiin jo kesäkuussa, minkä vuoksi sittemmin koko komeudessaan paljastettu uusi RS 3 on vielä markkinointihenkisen naamioteipin peitossa. Voimanlähde ei jää ulospäinkään epäselväksi, koska auton kylkiä koristaa taatusti erottuva viitoskoneen sytytysjärjestys.
RS 3:n puikoissa oli Audi Sportin kisa- ja testikuljettajana toimiva Frank Stippler, jolla on rutkasti kokemusta myös Nürburgringiltä. Hän onnistui viilaamaan 4,64 sekuntia pois kompaktiluokan edellisestä ennätysajasta, joka oli etuvetoisen Renault Megane RS Trophy-R:n nimissä. Ennätys ajettiin radan täyspitkällä versiolla, eli yhden kierroksen mitaksi tuli tarkalleen 20,8 kilometriä.
RS 3 Sedanin alla pyörivät lisävarustelistalta löytyvät Pirelli P Zero Trofeo R -semislicksit, joiden ilmanpaineet optimoitiin Nordschleifea varten. Lisäksi ennätysautoon asennettiin turvallisuuden nimissä kuppipenkit ja turvakaaret, joita muutkin autonvalmistajat käyttävät kierrosennätyksiä metsästäessään. Audiin sovitettiin myös lukuisia kameroita taltioimaan Frank Stipplerin suoritus.
Suosittelemme
Uuden RS 3:n turboahdetusta viitosesta irtoaa 400 hevosvoiman huipputeho ja 500 newtonmetrin maksimivääntö, jotka välitetään quattro-nelivedolle seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta. Ajettavuutta kohennetaan vääntöä saman akselin pyörien välillä jakavan torque vectoring -toiminnon avulla, ja löytyypä uudesta RS 3:sta myös driftausmoodi. Satasen nopeus saavutetaan 3,8 sekunnissa, ja 250 km/h:n vauhdissa menon katkaisevan rajoittimen voi lisähinnasta nostaa 290 km/h:n lukemaan.
Saksan kotimarkkinoilla uuden RS 3 Sportbackin hinnat alkavat 60 000 eurosta, ja Sedanista täytyy pulittaa 2000 euroa enemmän. Suomen taksoja ei ole vielä julkaistu, mutta päästöpohjaisen autoverotuksemme ansiosta summa lienee lähellä 90 000 euroa.